Iemand ervaring met oude chronograaf modellen Breitling (+/- 10 jaar)

Heeft er iemand hier ervaring met de oude chronograaf modellen van Breitling?
Het gaat dan om de modellen van +/- 10/15 jaar oud.

Deze klokjes worden vaak voor rond de €2000 / €2500 aangeboden.
Ik weet dat er meestal een standaard Valjoux 7750 uurwerk in zit maar deze staan bekend als echte werkpaarden. Daarnaast houdt het de servicekosten laag.

Waarom zijn deze modellen zoveel goedkoper dan de nieuwere modellen en wat is de prijs / kwaliteit van deze horloges?

Hier de Superocean Chronograph

En de Chronomat

2 likes

Volgens mij is @ReneJK de kenner op dit gebied, maar misschien is 10 jaar oud nog iets aan de nieuwe kant…

1 like

Breitling is geen Rolex en de meeste modellen schrijven dan ook gewoon af als de tijd vordert. Wel minder snel als de meeste andere horloges en de restwaarde blijft doorgaans ook wat hoger, maar afschrijven doen ze. Daarnaast zijn de prijsverhogingen gewoon doorgegaan natuurlijk. Ik vind zelf 2-2,5 k voor zo’n 15-10 jaar oude Superocean chrono nog best aan de prijs, maar mooi vind ik ze wel.

Ik heb een paar superocean chrono’s gehad, en vondt het hele fijn klokken.
Vergen niet zo veel onderhoud en lopen tenminste bij mij keurig op tijd.
In prijs zullen ze niet veel zakken, afhankelijk natuurlijk van de staat en het onderhoud.

mvg. Hans

voordeel is dat er een Eta uurwerk in zit. makkelijk voor nieuwe onderdelen of onderhoud. het nadeel is natuurlijk dat er geen inhouse uurwerk in zit. :slight_smile:

1 like

In de loop der jaren is Breitling wel steeds hogere “grades” 7750’s gaan gebruiken. Een chrono uit eind jaren '80 heeft een bottom-line 7750 met een plastic spacer, en “Breitling” gedrukt op de rotor. Nu heb je een Nivarox spiraal, perlage, stalen spacer, “Breitling” gravure in de rotor, die gravure ook nog verguld, en een chronometer-certificaat.

Just from the top of my head - is alweer enkele jaren terug dat ik er werkte en deze hortloges service-de. Hoe en wanneer die stijging in kwaliteitspeil verliep, kan ik je niet exact vertellen. Dan moet je iemand uit het atelier in Lijnden te spreken zien te krijgen, of een ex-QWS’er.

Ik prefereer trouwens altijd een 7750/7753 boven een 2892-2 met Dubois-Depraz module; da’s echt een rampenplan. Nooit heb ik bij een dergelijke chronograaf een volkomen stotter-vrije, nergens haperende centrale secondenteller gezien. Da’s ook eigenlijk niet perfect te krijgen.

3 likes

Dankjewel voor de reacties en de technische info @PeterLC.

Ja ik had eigenlijk nooit iets met Breitling maar ik vind zo een oude chronomat op een mooie bruine band erg mooi. Het is dus geen slecht idee om dit horloge in overweging te nemen? Op chrono24 staan mooie modellen uit de jaren '90 of begin '00 voor onder of rond de €2000.

Het lijkt me gewoon een erg degelijke chronograaf die ook nog eens 100m waterdicht is. Moet hij natuurlijk wel goed nagekeken zijn.

1 like

Jaren 90 chronomat = gaaf!

Dus weer wat nieuws op je lijstje? Schiet ook niet op zo he :wink:

Voor minder vind je ook recentere breitlings met automaat die ik persoonlijk mooier vind… deze stralen toch iets jaren 90’s uit, moet je ding zijn

Het schiet echt totaal niet op @Erik11
Ik zie gewoon steeds weer wat anders.
Staan er nu 5 op mijn lijstje.

Achja wat doe je eraan…

Voorpret is toch vaak het leukst zullen we maar zeggen :wink:

2006 maar loopt als een zonnetje!

1 like

Als je het niet erg vind om je breitling naar een gewone horlogemakert te brengen ipv het breitling servicpunt,kan je met een gerust hart een breitling uit de nineties dragen.

Een 7750 is voor een goede horlogemaker zelfs makkelijker te servicen dan een 2892-2 (ultraplat en complex) en kost je ook niet gelijk een paar ribben uit je lijf.

@jur wow wat een plaatje, precies hoe ik het mooi vind. Welk model is dit?

@AstonMartin Ik vind het net een voordeel dat je het kan laten servicen door een gewone horlogemaker. Kost het inderdaad geen rib uit je lijf.

Dat is ook het voordeel van de oude seamasters met 7750 …ben je 200 kwijt voor een servicebeurtje
Breng diezelfde sm300 chrono maar eens naar Geit en Sinaasappel…

dank je wel voor het vertrouwen , ik weet er iets vanaf maar mijn interesse ligt echt voor 1978 :wink: deze zijn van (denk ik) na 2005 ?

Het is een Super Avenger van 48mm.
Een chrono Avenger is iets kleiner en lijkt er veel op maar dit is echt een beest.

Dat is inderdaad een flinke maat 48mm. Veel te groot voor mijn polsen i.i.g.
Toch een mooie klok! :thumbsup:

Die Breitlings zijn dus toch best wel degelijke klokjes dan lijkt me.

Een Chronograaf met een WR van 100m of meer voor rond de 2k van een premium merk vind ik moeilijk te vinden. Daarom kwam ik uit bij deze Breitlings.

Of mis ik nu bepaalde merken/modellen?

Dat hangt volledig af van je definitie van “premium” natuurlijk.
Voor die prijs kan je bijvoorbeeld ook een Tag Heuer Aquaracer chronograph vinden, een Omega seamaster 300m chronograph, een longines conquest chronograph,…

Chronografen van Breitling zijn nu zo duur omdat ze het eigen B01-uurwerk gebruiken. Het is een manufactuur geworden, en dat zie je terug in de prijs. Of het een voordeel is weet ik niet. De oudere Crosswind- en Chronomat modellen gebruiken inderdaad het Valjoux 7750 werkpaard. Ik heb er een paar gehad en kwalitatief gewoon top, nooit problemen. Deze oudere modellen hebben een geheel eigen stijl met de ‘rider-tabs’ op de bezel en nogal wat glimwerk. Sommige hebben ook goud-accenten. Dat was toen erg in maar tegenwoordig wat gedateerd waardoor de prijzen laag liggen. Toch blijven er liefhebbers voor en het lijkt er zelfs een beetje op dat ze een kleine come-back maken, hoor vaker dat mensen ze (opnieuw) leuk vinden. Als de stijl je ligt en je koopt een goed onderhouden exemplaar kun je je geen buil vallen is mijn mening. Succes!