Iemand ervaring met veeropwinders van AliExpress?

Zeer waarschijnlijk vloeken in de kerk/moskee/synagoge/tempel voor doorgewinterde horlogemakers. Alleen kijk ik regelmatig op AliExpress voor horlogebandjes en andere aanverwante.

Nu zag ik het volgende:

Zakhorloge Drijfveer Winder Vervanging Vaten Voor Eta Uurwerk 3135/2892/2824/7750/2671/2000/8500/C0711

Voor nog geen 37 euro natuurlijk categorie “goedkope rommel” in de ogen van vele. Alleen doe ik het nu met de hand omdat het Zwitserse speelgoed een dusdanig bedrag nieuw/2de hands een flinke hap/hypotheek in mijn hobbybudget is.

Maar wat nou als het het doet wat het moet doen, maar niet de verwachting dat het generaties meegaat. Ik doe gemiddeld 2 veren opwinden per week. Het principe van een multi tool van de Action. Doet prima wat je er mee wilt, maar na je kan er 2 verslijten in een jarenlange dhz verbouwing.

Ik verwacht hem binnenkort te bestellen, maar wilde het gesprek alvast starten. Dus is er iemand die toevallig deze of soortgelijke al gebruikt?

Zelf niet gekocht omdat ik tijdens het twijfelen een tweedehands zwitser heb kunnen aanschaffen. Het grote punt is blijkbaar dat als het pinnetje van een minderwaardig materiaal gemaakt is, dat erg snel slijt. Maar er zijn er evengoed vanuit China die dat wel in orde hebben. Moeilijk om op voorhand te weten, hit & miss. Als je die via Amazon bestelt kan je ze wel terugsturen natuurlijk.

Dat gezegd zijnde, de twee beste horlogemagiërs die ik in het echt heb ontmoet, weigeren die te gebruiken. Zweren bij handwerk. :smile:

5 likes

Bedoel je @Climholland?
Maar ik herinner me ook een begaafd horlogemaker die het manueel deed. Helaas wegens redenen die mijn interesse niet hebben is die niet meer op het forum.

1 like

Geen ervaring, maar ik heb zo’n Brüggen & Turzynski geval. dit type komt nog wel eens langs op Ebay duitsland voor betaalbare prijzen.

Plaatje van internet:
IMG_6909

1 like

Die heb ik jammer genoeg nog nooit in persoon ontmoet :smile:

Die ja :grin: alsook de lokale grijzaard hier te Gent die nog altijd alle dagen onderdelen draait op zijn Lorch. Maar goed, die hebben dan ook decennia veren terugplaatsen in de vingers… dan lijken moeilijke dingen veel trivialer dan ze zijn voor een weekendprutser als ik.

4 likes

Hahahaha, ik weet zeker dat @LVA mij niet bedoelt als beste horlogeMagiër (ben ik ook echt niet).
En wij hebben elkaar nog nooit in het echt ontmoet helaas.

Beetje handwerk is daarentegen natuurlijk niets mis mee, maar ik ben ook niet vies van een apparaatje.
:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

3 likes

Mwa. Halfgod dan toch. :grin:

Bijna-tovenaar
Soms hand, soms machien
Gegarandeerd klaar.

Het moet niet altijd een limerick zijn :yum:

2 likes

Handmatig of met apparaatjes
@Climholland die houdt niet van praatjes
Opwinden die veer
Gewoon doen, meneer!
En daarna in de juiste gaatjes.

Jawel :wink:

10 likes

:rofl:

Nou, mits genoeg smeermiddel mag het al eens het verkeerde zijn, toch.

3 likes

:joy::joy::joy:

1 like

Waar gaatjes dit over?
:scream:

2 likes

Allemaal opwindende praat hier😉

2 likes

Aaaanyway, voor we Bram z’n topic helemaal in de vaart doen ontsporen… :sweat_smile:

Ik meen me te herinneren dat het grootste twijfelpunt dat ik had bij Chinese winders, buiten het risico op kwaliteitsproblemen, is dat ze vooral zaken maken zoals dit:

… wat een collectie is van maten voor “courante” binnenwerken, maar hoe groot die dan specifiek zijn is moeilijk te vinden. Algemene merk-neutrale winders per diameter waren moeilijk te vinden en/of nog altijd duur. En aangezien ik zelden of nooit een van die courante modellen liggen heb zou het altijd wat zoeken en gokken zijn.

Langs de andere kant, voor nog geen 40 euro thuis geleverd… dan is het misschien het proberen eens waard.

1 like

Precies mijn gedachte en inderdaad. En ik zal de maten dan ook opmeten. En of het dan bruikbaar is voor de oude opknapper waar menig hier ook graag hun leerproces mee starten.

Vandaag in keurige staat ontvangen, maar heb een verzoek tot retourneren ingediend. De assen zijn dusdanig smal dat de paar veren die ik probeerde niet pakken.

3 likes

Jammer maar helaas. En ergens wel te verwachten… :pensive:

Dus toch - eBay afstruinen naar een nette, gebruikte set van Bergeon. Kocht mijn set 5 jaar terug voor 240 euro all-in, pakweg jaren '60, en deze is echt nog in sublieme staat. Durf niet eens meer op te zoeken wat een nieuwe Bergeon-set kost, zal richting het 10-voudige gaan…

Ik gebruik deze ook bijna nooit, omdat ik veren bijna altijd vervang. Maar soms gaat het mis bij het plaatsen in de veerton, en zit ik met een kluwen verenstaal. Eenmaal weer gefatsoeneerd heb ik de Bergeon nodig om er weer wat van te maken. En soms is een opwindveer niet meer leverbaar, en moet ik heel zorgvuldig de oude veer hergebruiken na schoonmaak.

4 likes

Retour zou voor eigen rekening zijn dus niet gedaan.
Vandaag ontdekt dat de 8200 opwinder prima werkt met Poljot 26xx in dit geval een Poljot 2628.
Zo ga ik maar een lijstje maken welke veren wel werken…

2 likes