Ik zie bij wereldhorloges.nl eeen paar aardige modellen van Vostok Europe, maar
alvorens te kopen:hoe verhoudt zich de kwaliteit van het Vostok 2426 uurwerk tot bv een ETA 2824-2?
En kan een Nederlandse horlogemaker zoiets servicen?
Tot op heden heb ik alleen ervaring met horloges waarin ETA uurwerken zitten.
En is zon Vostok uurwerk ook met de hand opwindbaar zoals de ETAs of kunnen
ze, zoals de Seiko 5`s alleen aangeslingerd worden?
Ik heb een paar Russische zeg-maar vriendinnetjes die ERRUG negatief zijn over
ALLES wat in Rusland gemaakt wordt…maar goed, dat zijn vrouwen…is het qua
mechanische betrouwbaarheid van “de dingen” verbeterd sinds de communisten het
niet meer voor het zeggen hebben?
Vragen!vragen! Maar ik vermoed dat in dit forum voldoende kennis voorhanden is om
ze te beantwoorden…?
Vostok-Europe wordt in Litouwen gefabriceerd. Het uurwerk is Russisch. De meningen over de kwaliteit lopen uiteen. Persoonlijk vind ik het wel fraaie, stoere klokken. Mijn ervaring is wel dat het werkje problemen kan geven. De kwaliteit is zeker minder dan van een ETA 2824.
Ik heb ongeveer 20 Amphibian uitvoeringen van Vostok, een Poljot diver en 3 Vostok europe uitvoering, de meeste zijn met de 2426 voorzien.
Automaat en met de hand op te winden. Indien je de kroon van de Amphibian er uit trek is het vene wennen dor de constructie lijkt hij los te zitten, maar er is een mechanisme in de kroon die deze soepelheid geeft. Het is allemaal erg degelijk.
Zeker de Europe staan op een hoger nivea, met de Goede kasten en glazen.
Kortom ik heb ze al jaren en ze blijven heel
Gr, Erik
Mijn persoonlijke ervaring met Vostok Europe is slecht. Het horloge is net als bij de ETA handmatig op te winden, maar daarmee vervalt ook de vergelijking.
Ik weet niet hoe het bij de 2426 zit, maar ik heb de 2432 gehad, waarbij de datum enkel verzet kon worden door de wijzers te draaien. Dat dit niet gunstig is bleek al na zo’n 2 maand na de aanschaf (uurwijzer liep vast). Na de reparatie brak daarna ook nog eens de kroon af :S.
Reuze bedankt voor de reacties allemaal. Ik zal mij nog eens ernstig op
het hoofd krabben inzake de aanschaf van een weliswaar mooi ogende maar best
geld kostende (ca EUR 250) Vostok…
250.00 euro voor een Vostok is aardig aan de prijs.
Ik heb dit soort uurwerkjes in horloges van rond de 40 a 50 euro, behalve mijn Poljot diver met dit uurwerk, die was erg “duur” met 175 euro.
De verhouding van het uurwerk in welke kast dan ook, en de prijs is denk ik niet goed.
Ik zou het er niet voor betalen. In de oudere Amphibians etc is het erg goed gebruikt gezien de prijs, om dat voor dat geld het wel een leuk uurwerk is.
Succes!
Het verschil zit 'm denk ik in “Vostok” en “Vostok-Europe”. Die laatste zit in een hoger segment, althans probeert men.
Neemt niet weg dat je gelijk hebt, in de prijsklasse van € 250,00 is er een hoop leuks verkrijgbaar met een betere prijs/kwaliteit verhouding.
Neemt niet weg dat wereldhorloges wel een prettige internetwinkel is, die heren weten wel wat service is (tu).