Iemand haalt batterij uit horloge

Dit heb ik nooit meegemaakt, althans, tot nu. Ik koop een Omega Professional 200 quartz uit de UK. Pakketje doet er lang over. Na vertrek uit de UK een week lang geen updates. Uiteindelijk arriveert het pakketje en wat blijkt, het horloge doet het niet. De datum op het horloge staat één dag later dan dat het stond tijdens verzenden. Uiteraard heb ik het horloge direct geretourneerd en netjes mijn geld terug gekregen. De verzender snapt er niets van en maakt het horloge open, weg batterij. Heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt? Dat de douane een horloge opent en een batterij er om één of andere reden uithaalt en mag dit zo maar?

Batterij kan vallen onder dangerous goods en zitten wel degelijk eisen aan voor luchtvracht, dat de douane dit weg haalt is erg vreemd en zou zeker aangezien het kleine batterijen zijn geen issue moeten zijn.

1 like

Li-ion batterijtjes zijn niet zo fijn. Maar als het écht een risico was dan zou elke vrachter (zij het via lucht of water) vanuit China in vlammen moeten opgaan.

2 likes

Dat geldt alleen voor oplaadbare (lithium Ion) accu’s zover mij bekend.
En volgens mij zelfs pas vanaf een bepaalde capaciteit waar 100 horloge batterijtjes nog niet aan komen.

Dus al met al een vreemd verhaal inderdaad.

1 like

Daarom zei ik ook “kan vallen” want idd dit slaat nergens op en valt ook niet in de categorie dangerous goods. Ha als dat zo zou zijn dan mag ik niet eens met m’n astron vliegen hahahaha zou wat zijn zeg :joy:

2 likes

En de invoerende douane is de controlerende instantie. Die zitten toch aan deze kant van het water? Met andere woorden dan is de vlucht toch al geweest?
Heel vreemd!

1 like

en de douane opent een horloge, verwijdert batterij, sluit het horloge weer? Ik vind het een beetje vreemd…en nog nooit ergens anders vernomen. Of was het een HF douanier?:laughing:

4 likes

Als je het als pax of crew meeneemt valt het onder de IATA “Provisions for Dangerous Goods Carried by Passengers or Crew” en mag het als exempted dg mee. Als je het gaat opsturen valt het daar niet onder en moet je mogelijk (ik heb ze niet opgezocht) aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dat is in principe het probleem van de aanbieder aan de luchtvracht maatschappij.

Hoe dan ook is het iig geen probleem van de douane en ik vind dit een heel raar verhaal.

Kan het niet zijn dat de verkoper het gewoon abusievelijk heeft verwijderd? Of een nieuw batterijtje er in wilde doen maar dat vergeten is? Ik kan geen enkele reden bedenken dat de douane het horloge zou willen open maken voor een batterijtje. Die hebben toch wel wat beters te doen zou je zeggen :thinking:

2 likes

Vlgs mij was het de koerier op weg naar het vliegveld .
Zijn horloge stond ineens stil en hij had allemaal pakketjes met batterijen bij zich.
:joy:

2 likes

Gratis halfvolle batterijtjes scoren :joy:

1 like

Nee, dat lijkt me niet. Ik had bij de verkoop juist gevraagd wanneer de batterij vervangen was, en dat was een paar weken terug. Geen idee waarom hij dan alsnog de batterij eruit zou halen, wetende dat het horloge linea recta retour zou komen indien het niet liep. Ik vind het ook een heel apart verhaal. Ik werd direct gerefund. De verkoper vertelde dit verhaal en zei dat hij me direct mijn geld terug gegeven had omdat hij er vanuit ging dat ik het horloge nu toch niet meer wilde. Heel apart verhaal.

Open maken niet… Retour onder mom “dangerous goods” helaas wel.

1 like

Ik kreeg mijn nieuwe iPhone opgestuurd met een grote groene waarschuwingssticker op de doos vanwege de accu ; alsof er een bom in zat :upside_down_face:!

Steeds minder mag er verstuurd worden lijkt wel .
Maar een horloge openen door douane lijkt met toch echt te ver gaan :grimacing:!

1 like

Ik geloof er niks van dat de douane het gedaan heeft. De verkoper heeft vast een fuckupje gemaakt. Als de douane zoiets doet plakken ze toch ook een sticker op de doos waaraan je kunt zien dat ze hem geopend hebben? Anders ga je de koerier beschuldigen.

2 likes

Verschilt een beetje per maatschappij; Voor een vorig bedrijf waar ik heb gewerkt heb ik denk ik, op zwaar radioactief materiaal na, alles vervoert wat je kan bedenken :joy:

Ik eigenlijk ook niet; zelfs al zou het iets zijn wat niet vervoerd mag worden, wat ik me niet kan indenken eerlijk gezegd, zou iets worden teruggestuurd, niet aangepast.

Ik lees niets over de staat van de verpakking. Als het batterijtje er na verzenden uitgehaald zou zijn, zou je dat toch duidelijk aan de verpakking moeten kunnen zien. Die zou sporen van het openmaken moeten hebben. Was dat het geval? Anders is het idd echt een gevalletje door de verkoper vergeten nieuw te plaatsen bij vervangen.

Nou, dat viel me dus op. Ik kon niets ontdekken aan de verpakking dat hij geopend was geweest.

Apart verhaal, centen waren vlot terug in ieder geval.

1 like

Klopt, ik heb het gehad met artikelen uit het buitenland waar het aangegeven werd dat batterijen er niet dan niet bij zitten. Maar ik heb ook bijvoorbeeld een schuifmaat uit China laten komen waar wel gewoon het knoopcelltje in zat en een reserve in de verpakking. Ik snap de fuzz ook niet helemaal bij dat soort celletjes al heb ik zoals gezegd ook spullen zonder het celletje gekregen ivm gevaar.

Wanneer de douane je pakket heeft geopend plakken ze het zaakje weer dicht met opvallend " geopend door douane " plakband ?!
Dat heb ik tenminste één keer meegemaakt met een zakmesje vanuit de VS !

Ja en vaak ook nog een briefje in de verpakking dat de zending door douane is geopend.

Als dat er ook niet in zat, en niet duidelijk geopend was na shipment, dan maakt dat wel aannemelijk dat het een “oopsie” is geweest van de verkoper.