Hallo allemaal ik heb een vraagje mijn schoonvader heeft een zakhorloge gekregen uit een erfenis het is een zakhorloge op de wijzerplaat staan een stoomtrein en de tekst voor spoor en post op de achterkant zit en soort wapen !
als je hem open klapt staan er ook allemaal dingen ingegraveerd zoals
1572G 1748H 1508 1/2 K 872 1/2 4 1555 1/2 I 2244 1/2 I 749 J als je het klepje open maakt waar het uurwerk zit zie ik alleen 33344
De balansbrug is vreemd te noemen. Zo zie je ze niet vaak.
Het brevetnummer geeft aan dat Leon Levy & Freres het patent hadden.
Later is dat overgegaan naar Pierce SA. Het lijkt ook op een caliber van Pierce.
Bedankt voor je reactie dan kan ik daar is verder opzoeken weet jij heel mischien ook wat al die in gegraveerde cijfertjes zijn ben daar zo benieuwd naar
Nogmasls bedankt
Geen idee. Een warboel van referentienummers, registratienummers en dergelijke. Kleine kans denk ik, dat je daar ooit precies achterkomt.
Ik weet wel dat als hij weer gebruikt gaat worden, er eerst een servicebeurt nodig is. Er zit corrosie op het tonrad en de kompasnaald is helemaal van de kloof af. Als hij loopt, loopt hij niet nauwkeurig. Je hebt ook kans op verdere schade door het te laten lopen in deze conditie.
Ik zie dat Melvin al een beginnetje heeft gemaakt en er zal nog wel
iets meer komen als je wat geduld hebt. Niet iedereen met kennis van
pocketwatches kijkt hier elke dag.
Misschien kun je ook nog een plaatje van de nummers er bij zetten.
Het nummer op het uurwerkje is het serienummer, als duidelijk is wat
exact de fabrikant is/was dan is er misschien een exacte datering te maken.
De andere nrs. kunnen van de kast zijn + mischien ook van de spoorwegbeambte
want zo ging dat vaak vroeger in de ambtenaren wereld
Zijn de cijfergroepen echt gegraveerd of slechts ingekrast?
Vaak wordt er ‘iets’ ingekrast zodra het een beurt of reparatie heeft ondergaan.
Ik kan me voorstellen dat het vanuit deze werkgever gezien nauwkeuriger
werd geregistreerd dan wanneer het een privé horloge betreft.
het is inderdaad ingekrast niet gegraveerd weet iemand nog een site of iets waar ik meer informatie kan vinden over dit zakhorloge weet inmiddels dat hij van Leon Levi & freres is en dat de octrooi aangevraagd is 15-08-1906 maar is het horloge dat ook zo oud ?
Het kompas ligt niet los want er zit een spiraal Brequet in het uurwerk. Het is wel verstandig om het te laten schoonmaken. Dan heb je een prima klokje.
Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker.
beadankt voor de informatie wat ik wel jammer vindt is dat ik nergen exact hetzelfde klokje kan vinden en meer informatie waarvoor of waarbij deze verkregen is iemand een idee ?
Het is gewoon mazzel wanneer je 2 gelijke horloges van die leeftijd tegenkomt.
Nou zal jouw horloge wel in serie zijn gemaakt maar vaak werden er ook slechts
enkele gemaakt zoals bv. de Le Phare waar gisteren een vraag over werd gesteld.
De relatief goedkopere serie producten kunnen in de loop van de jaren bv. andere
wijzers of wijzerplaat hebben gekregen ivm. beschadiging oid.
Ik kan me zo voorstellen dat een horloge als standaard uitrusting behoorde
bij het spoorweg personeel, machinist/condusteur en dat hij daarvoor ook is
ontworpen.
Soms werden er horloges als herinnering aan de opening van een nieuwe spoorlijn
uitgebracht.