(iets sneller) krassen verwijderen uit mineraal glas

of moet ik zeggen, minder traag om geen al te hoge verwachtingen te scheppen :wink:
de snelste manier blijft het glaasje vervangen door een nieuwe, maar die zijn voor speciale vormen niet altijd beschikbaar

Wil al langer krassen uit het mineral crystal van bepaalde horloges kunnen halen, hierbij een klein overzicht :
10j geleden kocht ik op de rikketik dit setje van polywatch

dat werkt voor geen meter

nadien ben ik zoals een aantal andere forumleden aan de slag gegaan met schuurpapier in diverse grits (werkt geweldig voor plexi, maar voor mineraal glas duurt het en blijft het duren :sleeping:
maar het is uiteindelijk wel gelukt voor een bol glaasje van een achhoekige oer Defy (Zenith)

En toen kwam de kruisbestuiving van een andere hobby - je zal je in eerste instantie afvragen wat die 2 gemeen hebben (ben ook meer van het restaureren van schaven en beitels dan van grote schrijnwerkprojecten :wink: )

Zullen we beginnen met de Chinese vrijwilliger van dienst:
mooie jaren '70 integrated bracelet Vuillemin Regnier met krassen op het vierkante glas

Stap 1: 1000 grit diamant slijpsteen - de fijnste die ik heb en enkele minuten volstaan om de krassen
dit neemt heel veel sneller materiaal af dan schuurpapier (zonder diepe krassen) en is ook perfect vlak. beetje instanet om te bevochtigen en gaan

na diamantsteen

Stap 2 : en dat is ook het experimentje hier
Japanse waterstenen :jp: of hoe ze in Japan hun koksmessen zo scherp krijgen.

Je laat ze weken in water en door het schuren vormt er zich een soort hele fijne schurende modder (slurry). er komen steeds nieuwe deeltje vrij, loopt niet vol en gaat zowel voor beitels als dit horlogeglas veel sneller dan schuurpapier
Deze zijn industrieel gemaakt en kosten echt geen arm en een been (de natuurlijke Japanse stenen wel)
1000 grit (niet te vergelijken met de diamant steen - veel fijner),

4000 grit en daarna mijn fijnste van 10 000 grit

resultaat na de 10 000 grid

die 2 vingerafdrukken staan op de binnenkant van het glas, ze zijn niet van mij en staan er dus waarschijnlijk al +40j op :slight_smile:

Stap 3: diamant polijstpasta 40, 20,10 en 1 met een wollen wieltje op de dremel

resultaat na de fijnste pasta

De wijzerplaat wil ik jullie niet onthouden. Ik ben gek van die jaren '70 wijzerplaten die in elk mogelijk licht er anders uitzien. (verticale banen)

en om de pols

En dat gaf mij het vertrouwen om te beginnen aan een veel duurder horloge dat ik al enkele jaren heb maar niet draag
Geweldig mooi, stevig gebouwd en in het echt heb ik er nog maar ééntje gezien

Zenith Defy met geintegreerde band

Enigste probleem is dat de wijzerplaat een echte ijspiste is (en ik nergens een glas kan vinden voor dit model)

Net hetzelfde proces doorlopen

met dit resultaat

Zo blij als een kermisvogel ben ik er mee (klein putje nog tussen de 1 en de 2u dat te diep was om er helemaal uit te halen en onderaan de rand is er ook een chipje af, maar ik kan deze Zenith nu ten miste terug dragen en wat zit die band goed :smiling_face_with_three_hearts:

45 likes

O wauw, dat is wel heel netjes geworden. Bedankt voor deze instructie. Die gaat heel erg van pas komen.

Ik ben wel benieuwd waar je die waterstenen vandaan hebt.

2 likes

Fantastisch! Diezelfde Polywatch set kocht ik ook ooit. Ik dacht - “ligt het nou aan mij…?” Nee dus. :upside_down_face:

1 like

Wauw, wat een mooi resultaat!

Hoe lang ben je bezig geweest?

1 like

dank je en graag gedaan, dit lijkt mij handig voor veel knutselaars hier zoals ik

Water stones kan je krijgen bij alixp

let wel ze zijn heel breekbaar

En je hebt wel iets nodig om ze vlak te houden. Je hebt daar speciale vlakstenen voor, maar met een iets groffere diamant slijpsteen lukt het ook (en raad eens wat er aan de achterkant van de 1000 grit diamant steen zit :slight_smile:

1 like

Tof gedaan hoor, mooi resultaat…maar ik denk niet op een avond even gedaan

2 likes

om op beide te antwoorden
De Vuillemin was het experimentje en daar ben ik een 2 u aan bezig geweest (ook een keer bijna helemaal terug begonnen omdat ik toch nog wat had gemist bij de eerste keer)

Maar de Zenith zal niet veel langer dan een uurtje hebben geduurd (en de krassen waren veel dieper)
het schuren gaat snel, voor de dremel moet je je tijd nemen - ik heb het nog niet voorgehad, maar door de hitte zou het glas wel eens kunnen barsten, dus ik laat het regelmatig afkoelen als ik voel dat het te warm wordt

3 likes

Mooi resultaat :ok_hand: Ik ga op zoek :+1:

1 like

Heel erg knap resultaat en ook mooie horloges waar je het op hebt toegepast!

1 like

Knap gedaan! Mooi resultaat en wat een leuk horloge!

1 like

Laat me zeker weten hoe het gaat Friso :muscle:
ik denk dat iedereen in het bruin wel een paar kandidaten in de horlogebak heeft liggen met een bekrast glas

1 like

Dat valt me mee! Ik heb ooit een poging met een dremel gedaan. Werd wel mooier maar ging niet snel en werd niet mooi vlak. :sweat_smile:

1 like

ja, de dremel is de final touch
de diamantsteen maakt het vlak en haalt de krassen er uit, de waterstenen houden het vlak en de dremel moet niet zo veel werk meer doen

bedenken jullie nu iets voor bol glas :wink:
:fist_right: :fist_left:

2 likes

Ik heb dat wel ooit gedaan met diamantpasta op een oude spiegel, horlogeglas is best netjes geworden toen :+1:t2:

1 like

Wow, ziet er super netjes uit, en zo te lezen niet extreem veel werk. Wel ben ik nog benieuwd naar wat voor wieltje je op de dremel hebt gebruikt?
Ik heb het eens geprobeerd met één of ander poeder, bedoeld om glas te polijsten. Dat icm met een hard vilten wiel, en na wat schuren - maar het leek amper wat te doen :confused:

1 like

Mooi resultaat, zien er weer erg knap uit :+1:

1 like

Merci, nee valt idd wel mee. een speedmaster Mk IV is als volgende aan de beurt. En een Doxa 300T en kan zo nog wel even doorgaan

Dat wieltje zal niet veel anders zijn dan dat jij op je dremel had, maar het is de diamantpasta die slijpt - daar zit het verschil - dat en steeds fijnere grits opeenvolgend uiteraard