Ik ben Jo

Zoals jullie aan de gebruikersnaam kunnen zien, loop ik al een tijdje mee.
(Dat doen goede horloges ook geloof ik)
Uurwerken hebben mij altijd gefascineerd maar ik ben er tot nu toe niet echt bezeten van geworden.
Ik had er wel altijd zo’n 6-tal in de verzameling.
Alles wat met tijd, exactheid en controle te maken heeft, trekt me toch wel op de één of andere wijze aan.
Zo heb ik in het verleden diverse mechanische uurwerkjes toch weer gangbaar gekregen.
Maar door de controledrang en de zoektocht naar nauwkeurigheid heeft dit ook zijn tol gehad.
Een oud zakhorloge met een driekwartplaatconstructie en met een sleuteltje opwindbaar uit eind 19e eeuw is daardoor defect geraakt.
Het had niet veel gescheeld of ik had het weggegooid.
Nu heb ik naast een aantal RC quartz horloges nog 2 mechanische: Een elka-watch en een Zentra.

Door mijn zoon ben ik op zoek gegaan en hier terechtgekomen.
Hij heeft een viertal maanden geleden op watch2day.com een Pionier gekocht.
Daar staat op: Made in Germany
Hier heb ik ontdekt dat dit niet klopt en dat het uurwerk van Chinese herkomst is.
Ik vraag me af of zoiets wel mag…

Wat mij fascineert aan dit horloge is het hart: Je hoort en je ziet m tikken.
Ze hebben de balans en spiraal in de wijzerplaat opengewerkt.
Zo wordt het dynamische leven van een uurwerk zichtbaar en dat boeit me…
Ook de andere wijze van dagaanduiding(raderwerk) vind ik aantrekkelijker.
Ik wil me dus de komende tijd hier inlezen en mogelijk gebruik maken van jullie ervaring en kennis op het gebied van het mechanisch horloge.
Te zijner tijd hoop ik een eenvoudig automaatje(om te beginnen) aan te schaffen.
Voorlopig even binnen de 400 euro.
Als ik dan wat tips en merknamen van jullie mag horen, maakt dat het zoeken mogelijk gemakkelijker, maar de keuze maken waarschijnlijk een stuk lastiger…

groet,

Jo

9 likes

Welkom Jo en foto’s doen wonderen :wink:

Je bedoelt van het horloge van mijn zoon?

Dank je wel voor je gastvrij gebaar…

Welkom Jo! Een betaalbaar mechanisch horloge zou een Vostok kunnen zijn. Handwinder (Komandirskie) of automaat (Amphibia), of wellicht een Seikootje. Onverwoestbaar en big bang for buck. Mijn 1972 Seiko vijfje loopt nog steeds keurig zonder enige vorm van service.

Welkom! Automaat tot 400 euro - mag 't 450-500 zijn? Dan komt bijvoorbeeld Tissot ook in beeld, en met een beetje zoeken ook bijvoorbeeld Hamilton. Allereerst denk ik gewoon aan een mooie Seiko, via de “grijze” kanalen om enorme mark-up via de dealers te omzeilen.

Voorbeelden te over op “onze” site, je hebt voorlopig wel wat leesvoer - want we posten hier liever iets te vaak dan iets te weinig. :slight_smile:

Welkom!

Welkom op HF Jo!

Jo ho

Welkom Jo, net als jij hou ik van het mechanische achter de wijzerplaat. En net als iedereen hier heb ik ook een beperkt budget. Ik heb een Seiko 5 (SNK807) met een venster achterin. Kun je het bijzonder goedkope automaatje door zien tikken, heerlijk. Ik word altijd blij om dat klokje te dragen, zoveel waar voor zo weinig duiten. Daarnaast ben ik in het gelukkige bezit van een Seagull 1963 re-issue chronograafje, ook met zichtbodem. Het is prachtig om de chrono van dat handopwindertje aan het werk te zien. Ze zouden beide (tegelijk) binnen je budget moeten vallen. Kun je het meteen een verzameling noemen! :wink:

1 like

Welkom Jo en veel plezier op dit prachtige forum :grinning:

Welkom op het forum Jo. En, wat anderen al aangeven, seiko en tissot maakt degelijke betaalbare automaten, met doorzicht bodem.

Mijn eerste automaat was ook een Tissot.

Veel leerzaam leesplezier!

Wauw, dank je wel voor jullie reacties!!!
Ik heb nog een lange weg te gaan voordat ik alles een beetje doorgenomen heb.
Morgen of anders volgende week laat ik het antieke horloge eens onderwerpen aan een eerste inspectie.
Het is een horloge zonder anker maar waar de ankergang direct door de balans wordt aangedreven.
Ik hoop dattie weer gangbaar gemaakt kan worden…
Anders moet ik maar een opleiding als horlogemaker voor oude uurwerken gaan doen…

Alvast fijn weekend allemaal!!!

groet,

Jo

Mijn beste,

Van harte welkom Jo, op dit plezante HorlogeForum!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Cylindergang, denk ik. Kun je het beste een wat oudere horlogemaker voor zoeken… …serieus! Ik zou er ook geen raad meer mee weten…

Ik zou wellicht Clockwise eens proberen. Eigenaar Ruud besteedt het oudere spul vaak uit aan een door de wol geverfde “pensionado” die niet achter de geraniums wil zitten.

Dank je wel Peter,

Ik zal je tip zeker in overweging nemen.
Diegene die t horloge morgen of volgende week bekijkt, is ook al wat ouder en verrichtte tot voor kort reparaties op hobbymatige wijze.
Nu heeft hij er een bedrijfje van gemaakt, maar met de slogan: ook betaalbaar voor de kleine beurs!

Welkom op dit forum en veel plezier gewenst!

Welkom!

Welkom Jo. Een automaat voor 400? Kijk hier dan eens regelmatig op het verkoopgedeelte. Zoals al eerder aangegeven, Seiko, Tissot en mogelijk Orient, maar ook Hamilton en diverse microbrands met bv een Miyota uurwerk zijn 2de hands goed bereikbaar in je prijsklasse.

Bespaar je aub de aanschaf van China automaat uurwerken via de bekende sites. Ga je later zeker spijt van krijgen.

Succes

Welkom op HF en veel plezier gewenst .

Welkom!