Ik ben onaangepast....

Hebben jullie ooit wel eens deze eerlijke vermelding op een uurwerk gezien? Waarom zetten ze dit erop?

19 likes

Ik heb helaas even geen bron maar volgens mij had dit te maken met import belasting. ‘Unadjusted’ uurwerken vielen in een lager tarief.

6 likes

Wat @Rmen9 zegt: fiscale redenen.

Zo heb je “unadjusted” f300 hz chronometers.
Afstellen in meerdere posities is voor een hummer natuurlijk sowieso onzin…

1 like

Ha, leuk dit! Had me dit ook al eens afgevraagd maar nooit aan gedacht hier te posten. Nu weet ik het ook.

2 likes
2 likes

Ben ik nou gek? Ik meen een bumper te zien.

1 like

Een

is geen bumper lijkt mij.

2 likes

Back in the '50s thru the’70s, US import tarrifs were based on jewels and adjustments,
As a result, a lot of companies made watches with fewer jewels and labeled “unadjusted” for import into the US. The Rolex 5513 vs the 5512 is the classic example of this difference.

The thinking was that a high jewel count, adjusted watch was a high-end watch and could be charged a luxury import tariff. Incidentally, this is why every watch and every clock (even cheap-o quartz AA wall clocks) will say “zero (0) jewels, unadjusted” on the back even though it makes no sense for them to be either jeweled or adjusted.

So, to get around the tax, lots of companies would label their watches as “unadjusted” to avoid the tax regardless of how many positions and temperatures they actually adjusted them to in the factory.

To be honest, I’m not sure if that tariff still applies or not…

So, back to the watch. For COSC chronometer certification, there is no requirement that watches be “adjusted”, just that they pass the tests. And I bet they put “unadjusted” on the movement because they did that in 1969.

Andy-

Het hele verhaal dus.

3 likes

Wat een verschrikkelijk mooi horloge. En dat uurwerk, echt geweldig

Alleen heb ik het niet specifiek over het horloge van TS, maar over wat je aan gekkigheid tegenkomt als het over markeringen als unadjusted gaat.

Eens

Niet eens vanwege grootte en positie van de subdial, smaakkwestie, dat dan weer wel.

De bumper maakt het heel erg goed.

2 likes

Een f300hz is een stemvork uurwerk. Dat ding maakt een zoemend (hummend) geluid. Daar valt ook niet zoveel aan te stellen :wink:

Volgens mij hoorde ik onlangs in een podcast langskomen dat sommigen best meer jewels hadden, of wel adjusted waren, maar dat het alleen op het horloge gezet werd om minder belasting te hoeven betalen.

Maar het fijne weet ik daar niet van, dus bind me er niet op vast. Iemand op het forum weet hier wellicht meer over.
Als ik het me goed herinner ging dit over vintage Seiko’s die naar Europa of Amerika geëxporteerd werden……

1 like

Nooit geweten , interessant wel :slightly_smiling_face:

1 like

Dank je. Maar ik had het over de foto’s van TS. :slight_smile:

1 like

:+1::grin:

1 like

Klopt dat is een bumper automaat uurwerk

1 like