Unadjusted?

In een beschrijving van een horloge von ik het volgende:

Quartz movement Signed 43515377 Seventeen-17Jewels-Unadjusted

Wat bedoelt men met “unadjusted” ???

Update: Ik meen gevonden te hebben dat het te maken heeft met de preciezie van het uurwerk in verschillende standen; maar het uurwerk waarover ik spreek is een quartz chronometer.

Chronometer >< unadjusted ??? contradictio in terminis ???

ehhh, is 17 jewels niet wat veel voor een quartz horloge?

Is een analoge Omega

grappig, deze vraag werd kort geleden ook al gesteld (en beantwoord) op een buitenlands forum; dat ging over een speedmaster met (chronometer) kaliber 864 welke “unadjusted” op de brug gegraveerd had.

De uitleg was deze:

Back in the '50s thru the’70s, US import tarrifs were based on jewels and adjustments,
As a result, a lot of companies made watches with fewer jewels and labeled “unadjusted” for import into the US. The Rolex 5513 vs the 5512 is the classic example of this difference.

The thinking was that a high jewel count, adjusted watch was a high-end watch and could be charged a luxury import tariff. Incidentally, this is why every watch and every clock (even cheap-o quartz AA wall clocks) will say “zero (0) jewels, unadjusted” on the back even though it makes no sense for them to be either jeweled or adjusted.

So, to get around the tax, lots of companies would label their watches as “unadjusted” to avoid the tax regardless of how many positions and temperatures they actually adjusted them to in the factory.

To be honest, I’m not sure if that tariff still applies or not…

So, back to the watch. For COSC chronometer certification, there is no requirement that watches be “adjusted”, just that they pass the tests. And I bet they put “unadjusted” on the movement because they did that in 1969.

Andy-

Groet,
Paul

Aha, dus even goed. :slight_smile:
Tja, vadertje staat moet er altijd op verdienen; gelukkig zijn er slimmere horlogemakers. (tu)

Zeg Marc, ik ben benieuwd of je de Omega Chrono-Quartz 1611 al in je bezit hebt?

Sommige kwarts horloges hebben 23 of meer jewels (Citizen, Seiko, Omega, IWC).

2 likes

Neen, nog steeds niet. Hij is volgens de verkoper al meer dan 9 maanden bij Omega…
Het schijnt dat dde wachtijd voor het herstellen/opmaken een van oude Omega’s nu al 1 jaar bedraagt.

1 like

Inderdaad @Hennie, dat zijn wel zéker de duurdere of dure horloges. :smiley:

1 Jaar is best een lange tijd voor zoiets simpels [voor profi’s zoals de Omega horlogemakers c.q. reparateurs] als herstellen/opmaken van een oud(er) horloge van hun eigen merk.

Het zal wel weer komen, doordat het aanbod aan opdrachten in de weg zit bij het onderhouden van de nieuwe(re) Omega’s, die ‘belangrijker’ zijn voor Omega zélf.

Bewust heb ik deze oude post naar boven gehaald, want onlangs las ik, dat het alwéér zó gaat bij Omega …

Oh. Ik vroeg me al af waarom in een draadje van 16 jaar terug opeens gereageerd wordt😉

1 like

Ja, dát kan ik me best goed voorstellen, maar bewust gedaan. :wink:

1 like

Ook maf. In het actuele topic - ik-ben-onaangepast - gaat het over hetzelfde onderwerp!

1 like

Ja, maf is het zéker, maar de actualiteit van dir onderwerp blijft schijnbaar tóch ‘trekken’, so to speak. :upside_down_face:

Zeker blijkbaar kennelijk…

Ben jij Seiko fan Hans?

Nee, ik ben een Citizen liefhebber, @artsmak. :slight_smile: