Ik ga beginnen

Na de vele voor en na’s van Freddy, de kleinere projectjes van Quinny, de Poljot van Henrik en het uitgebreide fotoverslag van Morse leek het me een goed voornemen om ook eens bezig te gaan hiermee.

Ik had eens een keertje op Marktplaats een oude Q&Q gekocht, maar sinds ik die had lag deze maar in de la. Tot ik 'm voor kort wilde verkopen, helaas hadden er niet veel mensen interesse dus heb ik vandaag het horloge maar opengemaakt. (horloge is dus inmiddels uit de verkoop!!)

Foto van het horloge

Naar aanleiding van Morse zijn opsomming in zijn heldere en mooie topic heb ik zelf even wat spullen opgezocht. Was wel benieuwd of het wat is!!

Morse zei:

[quote]
1 Kies een goede oogloupe, liefst geen te sterke vergroting
2 Een goede set horlogeschroevendraaiers (dus géén setje uit de hobbywinkel)
3 Kastopeners voor klemdeksels
4 Of een kastopener voor schroefdeksels
5 Een werkhoudertje
6 Een stel antimagnetische pincetten (of “brucelles”)
7 Een wijzer-afnemer (liefst van een goed merk)
8 Een kasthouder (dient om horlogebehuizingen vast te houden, en is dus géén werkhouder)
9 Een standaard oliegevertje (tussenmaat)
10 En een automatische oliegever (kan ook vervangen worden door een gewone “kleine” oliegever)
11 Een werk-kussentje (met “middenverzakking”)
12 Een wijzer- of as-afnemer (werkt op het hefboom-effect, zoals een koevoet)
13 Een wijzer-zetter (deze is een simpele, beter zijn de echte wijzerzet-tools, maar die zijn redelijk duur)
14 Dik smeermiddel voor hendeltjes, pallen enz…
15 Fijne horloge-olie (voor het smeren van juwelen en dekstenen)
16 Een stolpje voor het rangeren van de onderdelen tijdens de demontage
17 En uiteraard een bandentooltje om de horlogeband eraf te halen[/quote]

Hier het lijstje dat ik had gevonden op Hobbyklok.nl:

1 Ik draag een bril dus weet niet wat nou het beste is, een bril-loupe of eentje die je met je hand moet vasthouden?
2 SCHROEVENDR SET 2275/6430 - 16.70 Euro
Set van 6 eenvoudige schroevendraaiers in kartonnen doos. Inhoud schroevendraaier 0.50-0.60-0.70-0.80-1.00 en 1.20 mm.
3 KASTOPENER BERG 6484 - 17.30 Euro
4 Kon ik niet vinden op de website
5 WERKHOUDER 4040 - 13.70 Euro
6 Kon ik niet vinden op de website
7 AFNEMER PRESTO 1 BERG 30636/1 - 28.60 Euro
8 KASTOPENER 4755 - 16.50 Euro
9 Het gaat me in eerste instantie om uit- en inelkaar zetten dus volgens mij heb ik deze nog niet echt nodig
10 , , ,
11 Niet kunnen vinden
12 Niet kunnen vinden
13 Wel een wijzerpers gevonden maar deze zijn erg duur…?
14 NVT
15 NVT
16 OPBERGDOOS ROND 12 VAKS - 3.30 Euro
17 Heb ik al van Bergeon. Werkt erg goed!

Als iemand die hier ervaring mee heeft zijn mening hierover kan geven en misschien het lijstje aan kan vullen en waar mogeljk wijzigen zou er misschien wel een mooie ‘basis bestellijst’ kunnen ontstaan voor onervaren knutselaars, zoals ik. :slight_smile:

Ik bewonder je moed en het geduld dat je zal moeten koesteren om alles goed uit elkaar te halen en weer in elkaar te gaan zetten.
Maar het is wel een heel leuke uitdaging.

Ik wens je heel veel succes en vergeet de vooral fotoreportage niet. Maakt niet uit hoe ver je komt.

Over de ontbrekende gereedschappen zal je ongetwijfeld nog nuttige tips krijgen of wellicht a.s. zondag op de Rikketik gaan snuffelen.

Mijn beste Jaap,

Ik heb hier beslist geen ervaring mee (alhoewel ik door het lezen der verschillende topics wel een stuk wijzer ben geworden), vind ik het een goed idee om eens zelf het heft in handen te nemen.
Ik volg jou enthousiasme dan ook met belangstelling. En met een horloge uit de budgetklasse kan je er geen buil aan vallen. Succes dan ook.!!
Ga je het horloge ook volledig demonteren?

Ik zelf heb gisteren een zakhorloge (voor het eerst) afgeregeld. Dit aan de hand van het voorbeeld van ’Grootmokum’ en ’Morse’. Ik heb voor dit zakhorloge gekozen omdat de afmeting van het mechaniek, in vergelijking tot mijn (vintage) horloges, redelijk groot is. Want het is soms wel een geklooi al die fijne mechanica.:wink:

Orologio Signaturis Temporis

Ik gebruik zo’n loupe op een pootje die je ook voor solderen kan gebruiken.
Of mijn spiegelreflecamera op statief met macrolens.
Nou, da’s niet optimaal, dus een loupe moet er echt komen.
Want:
tjongetjongetjonge wat is dat allemaal KLEIN !!

Jaap-Wim: succes !!

Hoi Jaap-Wim,

Ik heb laatst bij hobbyklok een kastopener voor schroefdeksels besteld voor € 6,95. Werkt heel goed, gaat makkelijk.

Succes met je project en vooral ook veel plezier.
Mbt de loupe: Je moet beide handen vrij houden en de lichtinval mag niet gestoord worden.
Ikzelf gebruik het liefst zo’n dubbele die met een band om je hoofd zit. In t begin wel een raar gevoel maar je hoeft niet één oog dicht te knijpen (ik weet het, een echte prof doet dat niet) en je ziet het ook nog in 3D.
En ze zijn ook verkrijgbaar met LED verlichting.

Ik ben ook erg benieuwd naar het resultaat. Zelf ontbreekt het me aan tijd om aan zoiets te gaan beginnen. Veel succes in ieder geval.

Bedankt allemaal voor de leuke reacties. Een goede loep en kastopener zijn dus wel noodzakelijk, maar hoeft dus niet per definitie duur te zijn als ik het goed begrijp. Zo een die om je hoofd zit leek mij ook al prettiger omdat je dan beiden handen kan gebruiken voor het gepriegel in het uurwerk.

Wel duur trouwens, al ruim 125 Euro aan materiaal en dan is de lijst nog niet eens compleet.

Als ik er aan ga beginnen zal ik erom proberen te denken om foto’s te maken. Moet me ook concentreren op het werk natuurlijk. :wink:

Ik houd jullie op de hoogte als ik ermee bezig ga.

Hallo Jap-Wim,

Die 125 euro is pas het begin :frowning: .

Voor de ontbrekende gereedschappen/materialen moet je misschien even bij bkwatch en dehobbysite (beide .nl) kijken, daar vind je veeeel.

Heel veel succes, er gaat een nieuwe wereld voor jou openen!

Groet,
Alex

Bedankt Marconi-A, de Hobbysite kende ik nog niet, zal er eens kijken.