Ik heb een dremel-setje gekocht en wil gaan poetsen

Beste leden.
Heb vandaag een setje van Dremel gekocht met een hele hoop hulpjes.
Ook enkele polish en schuur onderdelen zijn bijgeleverd, samen met een blokje polish component.
Nu verwacht ik deze week twee horloges waarvan een “zwaar gebruikt”.
Deze wil ik bij wijze van test eens onder handen nemen want het opknappen en zelfs “pimpen” van klokjes (ze moeten wel origineel blijven) lijkt me wel een leuke bezigheid. Ik zou dan later misschien enkele vintages willen aanschaffen om op te lappen. Als ik zie wat sommigen onder jullie er van maken sta ik vaak te gapen.
Nu is mijn voor de hand liggende vraag.
Hoe beginnen jullie daar aan en welke producten gebruiken jullie?
Soms lees ik van gewoon schuurmiddel zoals CIF en fijn slispapier tot meer exotische artikelen.
Graag goede raad van tante Kaat.

Cheers.
B

het begin… in mijn geval schuurpapier… met polijstvet krijg je “karakter” niet weggepoetst…

het allerbelangrijkste… hou de vorm van de kast intact… 'k zag vandeweek een foto van een Omega Speedmaster voorbijkomen die gewoon “vernaggeld” was… en da’s zonde…

Ik weet niet welke korrelgrootte die Dremelpasta heeft… maar als je serieus wilt gaan opknappen… koop goed polijstvet. Menzerna, Dialux… dat spul… niet dat wat je voor de bumpers van je Opel Kapitän uit negentiennoach gebruikt… da’s te grof…

Voor je kunt gaan polijsten… heb je schuurpapier nodig… en hier zijn geen shortcuts… 200/400/800/1600/3200 komt eerst. pas als je onderdelen van het schuren alweer gaan glimmen… dan pas… en niet eerder kun je gaan polijsten…

De pasta is een hard klompje met de vermelding “400” dus zal het wel overeen komen met die korrel.
Ik heb idd een stukje geprobeerd met enkel een beetje pasta en het polish borsteltje, en dat gaf buiten wat glans zo goed als niks. Er zitten hele fijne schuurschijfjes bij, is dat te grof?
Kan je de producten makkelijk vinden ?

Persoonlijk vind ik een dremel voor dit soort werk niet prettig werken, het is vaak het ene of het andere uiterste, ofwel je krijgt geen glans, ofwel het “vreet” teveel (en vaak ongelijk) weg.

Handwerk duurt misschien wat langer (en geeft een slappe pols :D) maar voor het beste (en bovenal gelijkmatig) resultaat is dat vaak toch de uitkomst.

Wat betreft “gereedschap”

  • Borstelen/brushen => Garryflex
  • Polijsten/glanzen => Brasso

Ik vind Brasso persoonlijk nog te grof… en zilver polijstte ik op de opleiding met een handstuk en een borsteltje, of een wolbuff

Handwerk gaat ook prima natuurlijk… ik heb de zijkanten van die “opgewerkte ETA kalibers” ook met de hand gedaan… met een Houten pennetje ingewreven met polijstmiddel… maar dat zijn dan ook echt de fijne hoekjes…

je kan ook een “polijstvijl” maken… lapje leer op een houtje plakken… geeft een redelijk “vlak” oppervlak zodat je de boel niet te snel "platpoetst"
Het leer kun je inwrijven met polijstvet…

Ik wil je enthousiasme zeker niet wegnemen en je moet het beslist zelf gaan doen, maar…

Met een dremel een horloge onder handen nemen is vaak niet de juiste weg. Meestal gaat het veel en veel te snel waardoor je de vorm van de band en kast aantast door het afronden van scherpe hoeken. Kortom, ga zeer, zeer voorzichtig te werk.

Realiseer je goed dat je zelfs met polijsten materiaal weg haalt wat nooit meer terug komt. Niet voor niets zijn originele vintage horloges (in ongepolijste staat) veel waard omdat ze schaars zijn. Zelf zou ik eerder met de hand (fijne schuurmiddelen en op hoogglanzende delen met polijstpasta) een horloge weer in mooie staat brengen dan met een Dremel.

Maar nogmaals; dit is slechts mijn mening en misschien ben jij er beter mee. Hou ons op de hoogte met foto’s en begin met minder kostbare horloges.

Veel succes!

Dank jullie.
Ik wou idd zo veel mogelijk met de hand doen en grotere, vlakke, stukken met de dremel.
De horloges moeten wel origineel blijven en niet zoals bij auto’s waarvan je soms het merk niet meer erkend.
Maar ik dacht dat polijsten eventueel wel met dat machientje kon en zag ook op de joetjoep een filmje van een horlogemaker die een stukje superfijn zandpapier op een dremel gebruikt en daarna drie verschillende pasta’s op een glas van een omega. Het ding blonk dat je er je haar kon in kammen.
Ik heb geen hele dure horloges en de meeste z.g.a.n. maar ik hou erg van de horloges van de jaren tussen '80 en '00. Deze kan je regelmatig voor een leuk prijsje op de kop tikken maar vragen dan soms wat poets en opknapwerk. Ga nu twee goedkope casio’s ophalen om als proefje te gebruiken.
Als het lukt even niks kopen en sparen voor een heuer (geen TAG) of omega.

Mijn vrouwtje zei me om zilverpoets te overwegen, goed idee ?

De Horloges die ik hier onlangs gepost heb in een “overhaul”, daar heb ik ook niet alle krassen en butsen weggepoetst… dan moet je teveel materiaal wegnemen… en dat gaat inderdaad ten koste van de vorm…

Ik gebruik schuurpapier, maar “gewoon opschuren” dat gaat niet zomaar… dat kost je de vorm van de kast… Ik slijp de bezels dan wel op de draaibank… maar dat is een klusje dat ik niet snel aan een anders zou overlaten… één verkeerde beweging… en je bent’t bokje…

Fijn schuurpapier op een houten latje gekleefd is een goed middel om vlakke delen in elk geval vlak te houden…

Mijn interesse is nu helemaal gewekt!
Voor mijn gevoel grof schuren met de lijn van de kast/band mee.
Fijner met een draaiende beweging?
Ik heb werkelijk geen idee.

Gr. Han

vinrouge Schreef:
-------------------. Ga nu twee

goedkope casio’s ophalen om als proefje te
gebruiken.

dat lijkt me n verstandige stap. theorie is belangrijk, maar eerst oefenen op n goedkoop klokje zou ik ook ten zeerste aanraden.

Leuk topic en leerzaam.
De sympathieke persoon met de twee casio’s heeft mij voor de deur laten staan dus om te kunnen oefenen even wachten.
Best toch maar eens proberen (ik ben geen computerman) foto’s te plaatsen. Kunnen we mekaars ervaringen mss delen.

Polijsten is in wezen heel fijne krasjes maken… zo klein dat je ze eigenlijk niet meer ziet met het blote oog…

als je de vorm intact wilt houden, kun je vaak beter in één richting schuren, maar voor het gladste resultaat moet je in 2 of meerdere richtingen schuren…

als je willekeurig gaat zitten schuren, dan loop je de kans de vorm te vernaggelen…

ik schuur altijd in één richting, daarom spreek ik van “slijpen”, 't kan zijn dat ik bepaalde vlakken in meerdere richtingen doe, maar dan altijd met een andere korrelgrootte… begin bijvoorbeeld horizontaal met 400, dan verticaal met 800, diagonaal 1600, en haaks daarop met 3000… en dan tot de sporen van de vorige bewerking niet meer zichtbaar zijn…

Wat ik wel zou willen weten is waar ik dat hele fijne schuurpapier kan kopen of bestellen zonder dat ik er gelijk een paar honderd vellen af moet nemen. Bij de bouwmarkt hebben ze die fijne korrelgrootte niet.

Modelbouw…

http://www.airbrush-services-almere.nl/shopasa/contents/nl/d90.html

http://www.modelbrouwers.nl/winkel/schuren-en-polijsten

om maar wat te noemen… hoe denk je dat modelbouwers hun modelletjes zo mooi laten glimmen?.. Ik kan behoorlijk met een airbrush overweg… maar diegenen die niet in staat zijn om een strakke laklaag te leggen… die leren vanzelf polijsten… :slight_smile:

Jürgen Schreef:

Wat ik wel zou willen weten is waar ik dat hele
fijne schuurpapier kan kopen of bestellen zonder
dat ik er gelijk een paar honderd vellen af moet
nemen. Bij de bouwmarkt hebben ze die fijne
korrelgrootte niet.

Bij mij bij de praxis hebben ze volgens mij tot 1200 korrel. In ieder geval hebben ze nog 400 en 600. Je zou ook bij een autozaak kunnen kijken, daar hebben ze meestal ook wel in ieder geval tot 1200 (brezan, eventueel halfords etc). Fijner dan dat waarschijnlijk niet inderdaad.

En uiteraard ook amazon/ebay. zoiets


.

Normaliter kom je bij een schilder inderdaad niet verder dan 1200… voor schilder en spuitwerk is dat ruim voldoende… voor het polijsten is dat pas halverwege…

Ik heb nog veel schuurpapier van de periode dat ik een opleiding edelsmeden volgde… en dat gebruik ik voor het fijne werk…

Modelbouwzaken hebben vaak wel die fijnere korrels…

Even dit toppic opleuken met wat plaatjes ter zake:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,131156,131156#msg-131156

@vinrouge: Oefening baart kunst.
Scherpe hoeken en kastvorm bewaren kan je leren al doende.
Vooral geen te grof schuurpapier en/of schuurschijven, borsteltjes,… gebruiken.
Hoe meer tijd je erin steekt, hoe beter het resultaat!

Dank U Stijl, dit geeft me moed om er per direct aan te beginnen.
Of net niet…
Heb net twee citizens binnen gekregen.
Een bijna mint en de andere “zwaar gebruikt” volgens de verkoper.
Gelukkig kreeg ik hem a.h.w. gratis bij en ik was toch op zoek naar een proefklokje.
Weet je, de elementaire stukken uit elkaar halen ( bandje, bezel e.d.) en alles eens goed poetsen geeft al een heel verschil. Zeker als het zand ervan tussen valt.
Ben nu beginnen schuren met een 400 en hou nu allemaal fijne krasjes over.
Ik zag dat dat bij jou voor het polijsten ook ongeveer zo was dus dat stemd me niet ongerust.
Ook het glas staat nu vol kleine krassen en heel dof.
Ik ga morgen fijner ,800, 1200 zoeken en polijstpasta.
Hoop dat het daarmee goed komt.
Op joetjoep was een horlogemaker te zien die het glas volledig met een dremel deed.
Ook zijn slispapiertje en drie verschillende pasta’s.
Afwerken deed hij met het originele polijstmateriaal van dremel zelf.
Ik ga het ook zo een keer proberen, na handschuren uiteraard.

Nu wil ik om de bezel (het is een duikhorloge) alles eraf halen omdat dat ook beschadigd is en volledig blank houden.gewoon om het resultaat ervan eens te zien.
Echter dat beweegt voor geen millimeter met schuren.
Beetje afslijpen met de dremel dan maar ?
Het klokje is een citizen promaster 200m. automaat van de vorige generatie en hij loopt spot on dus als ik hem kan recupereren dan graag.
Dank voor jullie advies.
Ik hoop dat het lukt want ik vindt het eigenlijk wel leuk.
Ik verwacht voor dit proefje geen al te groot resultaat hoor.
B

Dispar vulgo.

Is redelijkgelukt tot nu.
Diepere krassen heb ik laten zitten, moest anders te diep gaan en dat zou de kast op de duur gaan afronden.
Ben gestopt met schueren met een 2000 korrel en daarna gepolijst met japanse pasta van timashi. Een middenste uit een serie van drie (5,95 euro) en een finisher (11,95) euro. Dit werkte met regelmatig afspoelen heel goed op de kast en de sluiting van de band.
Het glas moet ik fout hebben aangepakt.
Eerst geschuurd met 400, 600, 1000 en 2000.
Heel het glas stond vol fijne krassen en helemaal dof geworden.
Dan gepolijst met de producten en later zelfs schuurpapier 400 op de dremel gezet en gepolijst met het middel van dremel.
Resultaat…niks.
Bijna geen verbetering te zien.
Misschien wel blijvend beschadids nu maar wil er nog verder op oefenen.
Wat doe ik verkeerd (is het safierglas en daarom te hard ?) en kan ik misschien iets anders proberen als leermiddel enhet zaakje alsnog redden ?
B.

Heb het nog helemáál niet onder de knie maar het begint me toch redelijk te lukken. Het citizen horloge heb ik wel een beetje verneukt maar daarop ben ik wel met opzet te ver gegaan. Ook het glas laten barsten omdat ik in een laatste poging er met de dremel op volle toeren hard was beginnen duwen. Wss te warm geworden denk ik.
Ga nu nog eens op zoek naar een paar “lijken” om bij te kunnen leren.

Enkel het GLAS wil me maar niet lukken.
Blijft steeds dof en lichtjes gekrast als je het goed bekijkt.

Nu drie verschillende merken polish gebruikt maar ik krijg het maar niet goed.
Brasso kan ik hier in het antwerpse niet vinden.

Helpt iemand mij nog eens op het goede spoor ?

Groet.
Vinrouge