Ik kom niet uit, wat voor een uurwerk heeft deze Pontiac chronograph

Ik heb op marktplaats een Pontiac chronograaf tegengekomen en volgens verkoper is het een Minerva uurwerk http://link.marktplaats.nl/426486571.
Ik heb de foto vergeleken met mijn documentatie over de Minerva uurwerken en rafft http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk& geraadpleegd maar ik heb mijn twijfels :S en denk dat het uurwerk van andere fabrikant is.
Al vast bedankt voor jullie hulp.
Iwan

PS

Was vandaag in Amsterdam maar geen horloge gezien, iemand wat leuks geschoord?

oude type met 1 drukker…
best wel een mooie oude chrono, maar op het eerste gezicht is het minutentelveertje (jumper) kapot (is iets anders op gefreubeld) en het deksteentje op de balans ziet er erg raar (kapot??) uit maar dat kan ook zo lijken door de foto…

Groet,
Paul

Dank Paul, zo iets vermoede ik ook dat het Landeron zou kunnen zijn maar wist niet met zekerheid.
Groet
Iwan

Het is een Landeron 39 met iets aangepaste chrono-brug. Erg mooi uurwerk. Zeer bijzonder dat het een incabloc heeft, althans zo lijkt het op de foto.
De veer van de minuut teller lijkt origineel voor een deel. Maar de bevestiging ontbreekt. Het lijkt nu bijna aan het uurwerk vast gesoldeerd. Helaas ontbreekt er ook een schroef bij de raderkloof.
Toch een zeer bijzonder en mooi uurwerkje.

Ranfft:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Landeron_39

Toen ik het vergelijkt heb met dit uurwerk op ebay http://cgi.ebay.com.sg/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280629448985, vil me op het ontbreken van een aantal schroeven zo als je ook heb opgemerkt en nog drie naast de veer van minute teller ( een van is bevestiging van de originele veer).
Het is een mooie uurwerk, maar persoonlijk gaat mijn voorkeur naar Minerva.

Hoi Iwan,
vintage Minerva chrono-kalibers zijn er niet zoveel, identificatie is niet zo moeilijk, ik heb even een overzichtje in PDF voor je gemaakt en op Scribd ge-upload, misschien heb je er wat aan:

Minerva chrono ID boekje

Groet,
Paul

Beste Kaleiwan,

‘In smetteloze staat’ staat er, ja, ja! Afgezien van die overduidelijk ontbrekende kloofschroef is de ‘schokbeveiliging’ zo te zien een gewoon, doch grondig verknald dekplaatje met daarin/-op een veel te grote losse deksteen die d.m.v. een opgelijmd schokbeveiligingsveertje van de een of andere soort op z’n plek wordt gehouden. Dit uurwerk heeft oorspronkelijk nooit een schokbeveiliging gehad en de vraag is wat er nog meer aan de hand zou kunnen zijn (verkeerde balansas?). En inderdaad: de afgebroken blokkeerveer van de minutenteller is nu aan de chronograafkloof bevestigd (zo te zien gesoldeerd). De drie ongebruikte gaten rechts daarvan zijn bestemd voor het voetje van die veer: het middelste gat voor de schroef en de beide andere voor de positioneerstiften.

Wat ook zichtbaar afwijkt van het basiscaliber is het ontbreken van de rem van de chronograafwijzer. Zo te zien is die bewust weggelaten: het gat dat ooit bedoeld was voor de schroef-met-kraag van die rem is nog net zichtbaar onder de t.o.v. de standaardversie vergrote, anders gevormde bascule voor het tussenrad van de minutenteller. Het woord ‘hoogwaardig’ is dus ook niet echt op z’n plaats, want dit uurwerk is een uitgeklede, goedkopere versie.

Gezien het bovenstaande zou ik als liefhebber niet overgaan tot aanschaf, want afgezien van de genoemde gebreken zijn eventuele onaangename, maar zeker niet uit te sluiten verrassingen onder de wijzerplaat op de foto’s niet te zien.

Vriendelijke groet,
Robbert

Paul je verdient een knuffel, bedankt. Ik heb wel een en ander maar zo vind ik het leuk :~ :}
Groet
Iwan

PS

Voor mij was interessant geweest als het een Minerva was, maar zo oninteressant on overgewaardeerd!!!

Paul K Schreef:

Hoi Iwan,
vintage Minerva chrono-kalibers zijn er niet
zoveel, identificatie is niet zo moeilijk, ik heb
even een overzichtje in PDF voor je gemaakt en op
Scribd ge-upload, misschien heb je er wat aan:

Minerva chrono ID boekje

Groet,
Paul

Hallo Robbert,

Bedankt en meerdere ogen zien meer dan een mens (tu):slight_smile:
Groet
Iwan

Er is duidelijk aan geprutst, ook de veer die de 0-hevel naar z`n beginpositie brengt lijkt niet op de juiste plaats de hevel te raken. Aan de verkeerde kant van het pinnetje. Misschien dat dit er mede voor zorgt dat de wijzer niet mooi naar 0 reset.

Ik zou het ook niet kopen tenzij je er al onderdelen voor hebt. Onderdelen voor dit uurwerk zijn lastig te vinden of vrij prijzig. Daarbij is de prijs nu ook wel te hoog voor zoveel gebreken.

maakt voor Iwan niet zoveel uit, maar voor de volledigheid: je moet dit uurwerk niet vergelijken met (plaatjes van) een Landeron 39 met 2 drukkers, dit is een enkeldrukker, deze hebben altijd zo’n vorm chrono brug; hebben ook geen “rem” op de centrale chrono wijzer; en de nulstelhevel wordt bediend (naar binnen gedrukt) door de veer (niet naar buiten naar de ruststand als bij de 2-drukker, waarbij de nulstelhevel bediend wordt met de 2e drukker)…

Groet,
Paul

Ik heb de verkoper op de hoogde gesteld van deze discussie en zijn antwoord was;

Beste Iwan

ik heb mijn horlogemaker alweer gebeld waar het horloge vanb was en hij hij mij wederom verteld dat het een MINERVA uurwerk is. Als jij denkt dat het een Landeron is, is dat prima. Laat het horloge met rust en kijk of je ergens een Minerva vindt.

Groet,
XXXX
:S:S:S:S oordel zelf maar ik zal nooit een horloge bij zo een handelaar aanschaffen
of je moet B)-zijn.
Groeten
iwan

Tsja, hij vertrouwd blijkbaar op zijn horlogemaker, wel een vreemde zaak als zo’n reparateur niet eens een kaliber kan identificeren, hoe besteld zo’n man zijn onderdeeltjes vraag je jezelf af… :S

Groet,
Paul

Ik heb nog wat mailtjes met hem gewisseld en klonk oprecht, en denk dat hij ook een Slachtoffer is van zijn vertrouwen in de horlogemaker in kwestie.
Dat hij geen caliber kent tot dan aan toe (dat laat deskundigheid van hem zien ), maar dat je horloge verkoopt voor die bedrag met onbrekende onderdelen en gewoon verkondigt “in smetteloze staat “ kan het bij mij niet in.

Ik hoefde me ook niet ermee te bemoeien, maar als we altijd mond dicht houden dan veranderd ook nooit wat.

Wat ik niet wens dat mij overkomt, doe ik bij ander ook niet ( in ieder geval niet bewust, ben ook een mens met mijn blinde vlekken)