Dag allen,
Ik heb een seiko presage sharp edged akebono.
Ik wilde deze proberen op een zwarte lederen strap, dit was geen probleem.
Nu wil ik de orginele bracelet terug bevestigen en het lukt me niet.
Met de strap was het redelijk makkelijk door de springbar in het 1ne gaatje te steken en dan de andere kant in te drukken.
De originele band heeft dezelfde vorm als de kast waardoor ik dit niet kan toepassen, ik krijg het niet voor elkaar .
Iemand tips?
Ik zou beginnen met je lugs goed af te plakken. Scheelt waarschijnlijk een krasje links of rechts. Dan met veel geduld en juist gereedschap stapje voor stapje de springbar ertussen wurmen. Zal geen abc-tje zijn dus. Succes
Bandje tussen de lugs houden terwijl de de bandpennen op de lugs rusten. Dan 1 kant van de band naar binnen duwen met bijv een bergeon 6767-f. Zorgen dat de band tussen de lugs blijft, en niet los schiet. Dan herhalen bij de andere kant.
Andere optie is bergeon 6825, waarbij je beide zijden van de springbar tegelijk in kan duwen.
Heb jij dat zo voor elkaar gekregen?
Zo doe ik dat meestal met stalen banden. Wel zorgen dat je niet al begint met duwen op de band om m op zn plek te houden voor de bandpen in de kast zit. Dan krijg je krassen.
De tool die Gerard aanraadt is wel de beste optie, maar die heb je niet altijd en werkt alleen als je springbars een rand hebben om achter te haken.
Seikos hebben dat niet altijd.
Heb je de band wel opgesplitst? Anders wordt het helemaal een monnikenklus.
Band splitsen is wel makkelijker idd.
(Bandpen in de gesp los halen)
ik heb ook zoβn horloge,
een citizen serie 8, hetzelfde probleem
het gaat met een enkel tooltje, maar je moet meer geduld en moed hebben dan met het juiste gereedschap
het gaat, eenmaal dat je weet hoe je de eerste hebt geklaard gaat de tweede vlotter
Je moet de band zo strak mogelijk tegen de kast aan zetten, met de pushpin erin. Dus zoals ie moet zitten, maar door de pushpin net te hoog. Dan aan een kat de pin indrukken en wat naar beneden geduwd houden en dan de andere kant. Dan moet het lukken. Afplakken binnenkant lugs kun je doen.
Dank!
Na 50 minuten is het gelukt , ik het al meerdere keren gedaan maar dit was echt geen makelijke
.
Nu moet ik ook wel toegeven dat mijn gereedschap het zowat aan het begeven is dus dat helpt ook niet .
Veel gevloek maar het is gelukt!
Danku voor de gereedschap tips! Het is gelukt na 50min .
Ja dat had ik dus niet gedaan , daarna wel.
Dat was makelijker maar nog serieus gekloot, 50 min maar het is gelukt .
Plakbandje aan de bovenkant, zodat de end links niet doorschieten naar de andere kant helpt ook.
Het voorkomt ook gelijk beschadigingen aan de bovenkant van de lugs als de sprongbars daar los schieten.
Dat was bij mij het grappige, serieus gekloot met het eerste en plots floepte hij erin.
Bij de 2de had ik de band niet gesplitst zoals @RonnieB aangaf en dat hielp niet .
Toen dus wel gedaan en dat ging beter maar inderdaad de band is iets of wat gebogen waar hij de kast raakt dus het lukt maar in een bepaalde hoek.
Deze heb ik ontdekt bij de eerste maar slaagde er maar niet in bij de tweede en plots thank god
.
Ow ja, waarom heb ik daar niet aan gedacht .
Ow ja goede tip!
Zo bescherm je niet alleen maar schieten ze niet door, dat gebeurde bij mij dus wel.
A lot .