Ik denk dat je niet kunt zeggen dat Horofix, Bergeon of BULLONGÈ gereedschap slecht is. Het is meer een kwestie dat geen enkel stuk gereedschap echt universeel is. Ik heb diverse van die tools en soms werkt het en soms ook helemaal niet.
Mijn oplossing is om voor specifieke taken specifiek gereedschap te maken. Jouw probleem bijvoorbeeld zou ik aanpakken door een pincet met brede bekken dun te slijpen en een opening aan de voorkanten er in te maken (met bv een dremel slijpschijfje) in een V vorm die precies op de springbar in kwestie past. Achterkant van de pincet nog even roodgloeiend maken boven een gasvlam en dan langzaam afkoelen (annealen) en openbuigen zodat de bekken precies zover uit elkaar staandat het past op de breedte van de band.
Voordat je nu denkt zonde van die pincet … een RVS pincet heb je voor een euro bij bijvoorbeeld HBM Machines.
Ik heb geprobeerd er wat dunne dingen tussen te steken, zonder resultaat.
Misschien werken die spudgers beter…
Maar ik ben inmiddels op een leeftijd dat ik gewoon tools wil hebben die goed werken, liever dan hacks die meestal werken…
Ik geloof dat iemand eerder de suggestie deed om alleen de inserts van de Zwitserse kaasliefhebbers te kopen, niet het hele stuk gereedschap. Denk dat je dan geen 90 of zelfs 160 kwijt bent.
Maar laat mij (ons?) vooral weten hoe het gaat. Ben altijd erg nieuwsgierig of gereedschap uit de Alpen nu echt beter is.
Goed punt maar ik heb geen idee of de inserts van Bergeon daadwerkelijk op deze Chinese pincet passen.
Iedereen kan natuurlijk overal gaatjes maken met een willekeurig schroefdraad diameter.