Ik krijg de band van mijn Bulova Lunar Pilot er niet af - tips graag :-)

Ik heb zo’n El cheapo Amazon tool setje.

Bij mijn andere horloges gaat het prima, maar bij deze krijg ik het bandje er niet vanaf.
Ik krijg 1 kant van de spring bar volledig ingedrukt / uit het gaatje, maar het lijkt alsof er zo weinig speling is tussen de kast en de band dat ik hem er niet uit “gedraaid” krijg… dan zou ik dus beide kanten tegelijk in moeten drukken??

Wat doe ik verkeerd / hoe pak ik dit aan?

1 like

Zonder beelden denk ik dat El Cheapo de schuldige is

2 likes
2 likes

Een tang zoals Denvro zegt of anders een Bergeon tooltje, nooit gaan knoeien met meuk op dure horloges.

2 likes

Aan 1kant de sringbar indrukken en die kant een beetje omhoog trekken zodat de springbar
niet terug kan schieten in de lughole.
En dan de andere kant, en hoppa! :smiley:

1 like

Als ik jouw verhaal zo lees hoop ik dat je de binnenkant van je lugs met tape hebt afgeplakt, bij jouw geëxperimenteer zijn lelijke krassen zo gemaakt… succes

1 like

Right, zoiets moet ik dus hebben!
Excuses voor de domme vraag, ik ben nieuw op dit gebied :-/

Dat werkte dus niet!
Toleranties zo laag dat de ene alweer terug sprong voor ik goed en wel aan de ander kon beginnen.

Afijn, zoals altijd blijkt weer - goed gereedschap is het halve werk!

1 like

Ja, dat kan, dan raad ik ook zo’n tweezer tool aan.

Iemand nog tips voor een spring bar tool die okee is voor een paar tientjes? Bergen kost 160 euro, dat is me (voorlopig nog) iets te

Bij de lunar pilot zitten de lugholes bij een bracelet op een andere plek dan bij de uitvoering
met een strap.
Op de versie met de bracelet is een strap moeilijker te plaatsen.
Ik hoop dat je dit weet.

3 likes

Ik ben niet bekend met de set, natuurlijk wel met de Bulova, maar als het een band met solid links is heeft het soms geen zin om omhoog of omlaag te duwen/trekken, maar je moet dan van de kast af trekken. In de richting van de band. Soms zit er een pasrand op de band die zodanig op de kast aan ligt dat daar ook geen speling zit.
Alternatief, als die band écht zo nauw zit, aan één zijde de springbar indrukken en er een stukje plastic tussen stoppen? Dun verpakkingsmateriaal? Dan misschien voldoende speling als je die andere dan indrukt?

1 like

Ik heb nogal eens success gehad met een super dunne spudger. Die krijg je er bijna (altijd) tussen als je spring bar terug hebt gedrukt. Daarna kun je de andere kant terug wippen en de band recht naar buiten er af halen.

image

Waar deze dingen ook verrekte handig voor zijn is bij het aanbrengen van banden. Schiet niet los en dus minder kans op krassen door die spring bar tooltjes. Spudger op de lug en dan de band met pin er in duwen langs de spudger.

Je vind deze spudgers voor 50 cent bij AliExpress, maar ik denk dat je niet een paar weken wil wachten :slight_smile: Loop even bij de lokale telefoon reparatieshop langs. Die hebben deze spudgers vast wel liggen en anders is er nog BOL of Amazon.
Als je helemaal niks kan vinden kun je me een berichtje sturen met je adres. Doe ik er eentje in een envelopje naar je toe.

6 likes

Klopt. Als je van band type wil veranderen is het aan te raden om er twee lug holes bij te boren. Anders ziet het er uit als de spreekwoordelijke vlag op het fecesschip.

Meer info: https://www.quora.com/How-is-drilling-done-on-either-inner-sides-of-lugs-in-a-wristwatch

1 like

Klopt, juist daarom wou ik het eens proberen met wat ik heb liggen aan bandjes - een Staib, 2 nato’s, en een leren bandje.
Gewoon om te kijken en om wat te doen te hebben met een van m’n horloges :wink:

1 like

Okiedook! :+1:
Gewoon even kijken wat het resultaat is.
Maar ik denk dat je met een nato het beste resultaat krijgt.
Plaats anders een foto als het gelukt is.
Dan hoor je vanzelf of het hier door de schoonheidscommissie komt haha! :grin:
Succes!

Oké ik ben dan wel weer zo dat ik denk - die Horofix, als ie echt goed is en ik heb er jaren plezier van, soit, dan zou ik de prijs naar mezelf kunnen verantwoorden.

Maar dan ga ik Googlen en lees ik weer minder positieve posts over die Horofix…
En dan kijk ik naar die Bergeon, en denk ik “da’s 160 euro voor een stalen pincet, wtf!” :wink:

Wat zijn de meningen hier over die Horofix?

1 like

Ach, de El cheapo doet wat hij moet / kan doen, nl. 1 kant indrukken… :slight_smile:
In dit geval moeten er echter 2 kanten tegelijk ingedrukt worden en ik wist tot een paar minuten geleden niet dat daar tools voor zijn!

1 like

Heb ik geen ervaring mee, ik heb zo’n single tool, zo’n vorkje zal ik maar zeggen.
Maar met die tools komt het ook aan op eh, fingerspitzengefühl.
Je moet eigenlijk nooit brute kracht gebruiken.

En een tip voor soepele springbars: spuit ze even in met een beetje siliconen spray :+1:

Okee ik heb net https://youtu.be/Q4c8sSStsAI bekeken en dat geeft een enorme dopamine shot… ik heb een genetische attractie naar tools die perfect werken… :slight_smile:

Ik ga even piekeren en hoop dat jullie me een goedkoper alternatief kunnen bieden voor ik 160 euro uitgeef aan weer een tool die ik misschien 10 keer ga gebruiken…

2 likes