Ik kwam een leuk enicar horloge tegen....

Je kent dat wel… Je zit even lekker op MP te kijken en zo komt er ineens een horloge voorbij dat je ergens wel aanspreekt, maar je hebt geen flauw idee wat het eigenlijk is…

Ik kwam zo een leuke Enicar tegen zonder verdere info, dus heb ook geen flauw idee of hij al een service heeft gehad, hoe oud hij ongeveer is etc etc.

Het gaat om dit horloge:

Op zich ziet ie er netjes uit en ik zou hem dan het liefste nog een beetje aanpassen. De dagen zou ik graag in het Nederlands of Engels willen, want voor zover ik kan zien zit er swahili of iets dergelijks op en voor veel polstijd zou ik me daar aan ergeren. Zou iemand weten hoe he aan zo’n plaat kan komen?
Verder ben ik benieuwd of er ook een stalen band voor te krijgen is omdat ik dat persoonlijk 10x fijner vind dragen…

En als laatste: er is al 96 euro op geboden… zou dat een koopje zijn, of ben je dan een dief van je eigen portemonnee?

Ik weet dat er heel veel kenners op dit forum zitten, dus ik hoop ook dat iemand mij hier mee kan helpen. Alvast hartelijk dank voor alle gedane moeite!

1 like

Ja ik zou persoonlijk niet gaan voor een vintage met een laagje goud oid, maar ja wat ik al zeg dat is persoonlijk, verder is het een jaren 70 horloge, of je die dag schrijf gaat vinden… ja het zou kunnen natuurlijk, maar kan ook zomaar dat die niet te vinden is.

2 likes

Ik weet niet maar ik mis iets in het uurwerk. Volgens mij moet het het automaat zijn en mis ik totaal de rotor met huis en de tekst Enicar :smirk:

5 likes

Ik zeg niet doen

3 likes

De DayDate automaat versie is de 167d en de 1147. Mist blijkbaar idd de rotor

1 like

Zo zou het moeten zijn

2 likes

…want voor zover ik kan zien zit er swahili of iets dergelijks op en…

Lijkt me Noors of Deens.

1 like

Dit is wel een Enicar uurwerk maar zoals al eerder opgemerkt mist het automatische opwind gedeelte. Ik zou hier niet verder op bieden.

1 like

Edit: ik zie nu ook in de advertentie staan dat het een opwinder is en geen automatic… ergens was dus toch een enicar wijzerplaat over :slight_smile:

Dus wat jullie eigenlijk willen zeggen is: er is mee geknoeid en het is nu een gemolesteerd horloge? Of kan hij nog wel functioneren? Op zich vind ik het niet zo belangrijk dat het een topstuk is of niet, want ik ga hem dan omdoen in plaats van een omega waar ik straks iets zuiniger op wordt.

Zie de enicar als een dagelijks horloge en de omega dan als een ‘zondags’ horloge.

Desondanks heb ik er dan niet de hoofdprijs voor over.

Geknoeid is niet het goede woord. Het uurwerk is niet compleet. @Magni80 gaf het al aan. Het horloge hoort volgens de wijzerplaat en typeaanduiding bij de balans een automaat te zijn, maar de complete automaatbrug met rotor mist.

Het uurwerk kan wel functioneren als handwinder, maar ik zou verder kijken en gaan voor een horloge zonder missende onderdelen.

1 like

Bij twijfel niet inhalen. Maar als het jeukt heeft de andere makkelijk praten.

1 like

Een Enicar lijkt me niet erg geschikt als dagelijks horloge tenzij goed onderhouden. Onderdelen zijn er haast niet. Zeg ik als liefhebber want mijn favoriete horloge is een Enicar Sherpa van wijlen mijn vader.

1 like

Als het goed loopt, en het boeit je niet dat je hem elke ochtend even op moet winden ipv dat het automaatgedeelte werkt kan je dit toch prima kopen voor €100,-…

1 like

Gewoon niet kopen dus, is een troep ding, dan is 100 euro veel te duur, is niet de laatste enicar op aarde, en ook geen bijzonder model.

1 like

Niet echt top kwaliteit het automaat gedeelte bij deze Enicar uurwerken. Je ziet ze vaker dat het complete automaat deel is verwijderd ivm defect(en). Verder wel een net horloge zo te zien.

1 like

Onder de balans zie je dat het een uurwerk van AR is met een nummer. Via de baai zou je mogelijk een donor kunnen zoeken en dit automaatgedeelte op dit uurwerk kunnen opbouwen. Ik zou er ook geen 100 euro voor uitgeven en dit in onderhandeling brengen met de verkoper.

Succes!
Serge

1 like

En daarom vind ik dit zo’n fijn forum! Iedereen gunt elkaar een mooi horloge en beschermt elkaar tegen het binnenhalen van een miskoop… Natuurlijk is het mogelijk een topstuk voor je horloge te kopen, maar het is ook fijn te weten dat het een lastige zoektocht naar onderdelen kan worden zodat je zelf de afweging kunt maken of dit de moeite waard is.

Ik dank jullie allen voor de input. Ik ben weer een stuk wijzer geworden! Uiteindelijk heb ik besloten dat aangezien dit niet de holy grail voor mij is, ik hier niet de moeite en het geld in ga stoppen. Ik kom vast weer wat anders tegen! Geen haast.

3 likes

Enicar genoeg te koop, zeker de niet sherpa modellen zijn betaalbaar nog, Catawiki kan je ook in de gaten houden.

1 like

Het gaat mij specifiek om een goudkleurig model. Ik heb nog 2 enicars uit een erfenis en een goldcap omega dus om dat samen te voegen in 1 horloge was dit een leuke optie voor een doordeweeks horloge. Al is de seiko 5 ook een betaalbare optie. Dan wel de automatic :slight_smile:

1 like