Ik lijd aan "compleet"...

Ik heb vaak last van een klein tikje. Als ik een horloge heb dan wil ik graag een complete set. Dan heb ik het niet over doos & papieren maar over banden en sluitingen. Voor een aantal horloges heb ik over tijd een 16mm gesp en een 18mm gesp weten te scoren. Dit geeft met bandjes veel meer flexibiliteit zonder dat je er een goedkope gesp op hoeft te doen. Ik heb het zelfs met vouwsluitingen hoewel ik een enkele vouw eigenlijk nooit draag omdat die bijna altijd verkeerd om mijn pols vallen. Maar ik wil hem er toch bij hebben. Ook schakelbanden wil ik als het even kan hebben.

Meestal is het het goedkoopste en handigste om het horloge aan te schaffen met schakelband. Gespen zijn makkelijker en goedkoper te vinden dan een schakelband waar je toch al gauw rond de 1000 Euronen voor kwijt bent.

Maar goed, ik heb dus een aantal horloges met 16mm, 18mm, vouwsluiting en schakelband.

Ben ik nou raar? En als je daarop ja zegt, graag een verklaring :wink:

3 likes

Ja.

In die zin: Niet normatief. De meesten hier op het forum willen naast schakels dus inderdaad wel ook de doos, omdoos, papieren en hang-tag hebben. :slight_smile:

Maar even serieus: Ik heb een King Seiko gekocht met een leren band die lelijk is en een gesp die dan weer tranentrekkend mooi is. Maar oncomfortabel. Dus ik heb gesp en band in een doos liggen terwijl ik er een Radstock of Colareb Bologna op draag, graag op de goedkope, afgeronde gesp die daar standaard op zit.

De reden dat ik die het liefst draag? Comfort. De kleinste gespen zijn de beste gespen. Ik heb de vouwsluiting van m’n MĂŒhle GlashĂŒtte gewoon met een boog in de kliko gegooid, waar hij naast de originele band van m’n SARB017 terecht kwam. Die laatste was een lelijk stuk bordkarton.

Kortom: Horlogefabrikanten maken zelden een fatsoenlijke band. Ik pleit er voor dat ze die rommel laten zitten en hun horloges alleen nog op staal of anders head-only gaan verkopen. :slight_smile:

1 like

Ik heb dan ook 16 en 18mm gespen om bandjes te kunnen wisselen en dan heb ik het in het overgrote deel van de gevallen niet over OEM. Ik ben zelf een fan van Kaufmann maar die hebben dan een 18mm maat gesp dus daar wil ik dan wel de OEM gesp bij.

1 like

Het merkje wat op m’n gesp staat zal mij jeuken. Ik droeg wel eens Archimede of Stowa banden op een Glycine, bijvoorbeeld. Glycine, Panerai en een aantal andere merken maken overigens veel te brede, lompe gespen. Dan heb je zo’n breed stuk metaal in de pols prikken, wat ik niet fijn vind. Het merk op de gesp zal bij mij altijd secundair zijn aan het comfort van die gesp.

Maar als jij in de 16 en 18mm gespen boert heb ik het idee dat je sowieso dress horloges draagt, en niet van die rare field / duik dingen met zo’n 22mm aanzet. :slight_smile:

Geen idee, ik doe alles op een nato. :crazy_face:

1 like

Nee hoor, je bent niet raar. Ik begrijp je “compleet” :wink:

Ik ken het “probleem”.
Eerst wilde ik enkel ook het lederen bandje van het betreffende merk op m’n horloge. Daar ben ik (gelukkig) van afgezien. Maar ik vind bijbehorende gesp, in ieder geval van het zelfde merk, wel belangrijk.
Voor mijn Citizen Chronomaster heb ik naar verluid de laatste vouwsluiting via een Japanse dealer bij Citizen vandaan weten te halen :relieved:
Kost wat maar dan heb je wel een zaratsu polished titanium sluiting :sunglasses:

Ik heb een “sportief” horloge met een speciale band die ook nog eens 22 of 23 mm is maar die heb ik gewonnen met een prijsvraag. Mijn banden zitten tussen de 18 en 20mm met eentje van 17mm maar daar ga je geen 18mm gesp op zetten.

Verder heb ik die jeuk en ik krab er dus aan door op sluitingenjacht te gaan.

Over jeuk gesproken verder. Een horloge dat geen duiker, vlieger, chronograaf of anderssoortig in te delen is, is niet noodzakelijkerwijs een “dress watch”. Een dress watch heeft een vrij nauwe definitie. Een JLC MGT, een Blancpain Ultra Slim of een Omega Co-Axial De Ville voldoen daar zeker niet aan. Het zijn horloges, sec, zonder nadere kwalificatie.

Daar krijg ik jeuk van.

1 like

Hooguit “bijzonder”
:cowboy_hat_face:

Veel plezier met de buckes voor ladies fate.

Ik vind dat wel leuk als het matched. Ik heb best wat moeite gedaan om periode correcte King Seiko en Universal Geneve buckles te vinden,

2 likes

niks geks aan. Je wilt graag draag opties hebben en bandenwissels uitvoeren, dat is vrij gewoon in deze hobby. Veel plezier!

Yep.
:stuck_out_tongue_winking_eye:

Maar ik heb hetzelfde probleem

1 like

Als er twee mensen hetzelfde ‘raar’ hebben dan zijn ze niet meer raar maar een belangengroep, een minderheid die respect verdient.

3 likes

Iedereen op een horlogeforum is raar.

3 likes

Als we dat herleiden is dus raar de normđŸ€Ą

1 like

Je hebt raar en koekoek.

2 likes

Ach, zie het in perspectief, er zijn hier mensen die zelfs de stickers op hun horloges laten zitten

2 likes

Dat doet denken aan een zinnetje uit The Incredibles: If everybody’s super, nobody is super

1 like

Daar heb je Rolexforums voor

3 likes

Ik bekijk dit vanuit een “normaal mens” perspectief, die vinden ons raar. Dat weet ik zeker.