Ik snap em inmiddels. Clasp sluiting algemeen.

Ben ik de enige, die deze clasps haat? Ik weet dat het geen Gay Frères is, maar ik heb hetzelfde met een Uncle Seiko.

Wat moet ik met zo’n clasp? Moet het klemmen? Moet het clicken? Bij mij gaat het echt niet dicht of het klapt gelijk open.
Klikt momenteel ook niet dicht zonder pols.

Wat doe ik verkeerd?

Op maat maken doe je door de kant met de schakels wat gaatjes te verschuiven, niet de clasp, die moet in het achterste gaatje blijven.

7 likes

OK goede tip. Maar het blijft dus een klem mechanisme?
Hebben oudere horloges dit ook of werkt het gewoon wel betere met de sjiekere kwalitatieve banden?

Roleks heeft dit tot in de 2000s gehad

Ik buig met een punttangetje de gesp een beetje als die niet goed klemt (doekje ertussen). Of de geboden bladen een beetje. Oudere banden kan dat voorkomen.

Je gesp zit een beetje raar in elkaar.
Zo moet ie.

3 likes

Zo hoort t niet

Zo hoort t wel. Volgens mij het stuk wat op je pols rust

2 likes

Dit maakt het ook duidelijk. Maat (micro) verstellen aan vaste band kant.

1 like

Ik zou zeggen je moet de klik horen, zelf heb ik daar met geen enkel horloge last van. Maar kan mij voorstellen dat het na veelvuldig open en dicht doen beetje wijkt en dan pakt ie de klik niet. Dus je zou de bladen ietsje kunnen bijgen, heeft niet veel nodig.
Maar kan mij voorstellen dat het ergenis oproept.

Klopt, ik bedoel uiteinde gesp waar die vastklikt is soms te ruim. Klein beetje buigen.

1 like

https://youtube.com/shorts/13XLJyTRolY?feature=shared

Nee. Ik haat die dingen ook. Het is pover en skeer, en nog onbetrouwbaar ook. Bayonet-clasps for the win.

Ik snap ook niet dat iedereen zo lyrisch is over die grote lompe skere Rolex sluitingen die je zo met je duimnagel open moet wrikken. Bah.

IMG_3865

2 likes

Kwalitatief “hoogwaardige” wellicht. “Kwalitatieve” is op zichzelf geen kwaliteitsaanduiding. Maar ja, nu zelfs veel leraren Nederlands hun eigen taal al niet meer beheersen, swa - broer, je weet toch. :man_shrugging:

3 likes

Tot 2011 :smiling_face_with_tear:

En Tudor tot begin jaren ‘20 op de Prince Date en Date Day’s. Vind het zelf wel iets hebben, dragen ook fijner dan wat de huidige catalogus biedt.

Lipjes van de clasp iets verbuigen,heb dit zelf ook gedaan by mn seiko van 1994.
Springt nooit open en sluit met een klik