Ik wil een Rolex kopen, maar mijn ouders willen het niet

:sweat_smile:

Dit dus.

1 like

Laat je niets wijsmaken, neef.

Ik ken letterlijk niĆ©mand die ooit in de kroeg zat met zā€™n eigen huis om de pols en zo de vrouwtjes oppikte. Met een Rolex daarentegenā€¦ In dit topic alleen al tel ik drie man bij wie dit wekelijkse kost is

2 likes

Hangt natuurlijk ook af van je huidige (financiƫle) situatie. Toen ik 22 was werkte ik al full-time, maar had ik wel nog een huurhuis. Heb je plannen om binnenkort een huis te kopen? Heb je een (spaar)buffer/baan?

Wij kunnen niet in je portemonnee kijken, maar een (horloge)hobby mag best geld kosten, maar naar mijn mening alleen geld wat je kunt missen. Of je er dan van op vakantie gaat, 't vergokt of een mooi horloge van koopt, moet je vooral zelf weten.

Als het je eigen geld is koop je het toch gewoon.
Je bent op een leeftijd dat je je eigen keuzes moet kunnen maken, en ook je eigen fouten. Daar leer je van!
Groot kans dat je uit huis moet daarna dan verkoop je hem gewoon weer :sunglasses:

2 likes

Je bent 22. Daarmee volwassen en verantwoordelijk voor je eigen geld. Als je echter nog thuis woont hebben ze wel een punt dat je beter kunt sparen om op jezelf te gaan wonen.

De manier waarop je specifiek een Rolex aan je ouders kunt verkopen, is door te zeggen dat je een Rolex weliswaar duur koopt, maar hem vaak gratis bezit. Op het moment dat je geld nodig hebt flip je hem snel en zonder noemenswaardige afschrijving.

Je kunt het zelfs als verkapte investering verkopen, omdat prijs bij Rolex vaak stijgt.

Als je nieuwe Breitling had geroepen had je geld afgeschreven, en hadden ze gelijk gehad.

EDIT: koop niks zonder raad in te winnen bij de Rolex liefhebbers hier. Want vintage kan een mijnenveld zijn. ā€œInvesterenā€ in vintage doe je niet even uit de losse polsā€¦

6 likes

Ja, we zitten wel op dezelfde lijn denk ik. Ik ga uit van iemand die allang op eigen benen staat.

1 like

Hahahah. Heel veel grappige reacties hier, dit is er zeker een van!

Ook veel bitchy replies hier trouwens. Ik snap dat de algehele consensus is dat je op je 22e dat soort beslissing zelf maakt. Maar niet iedereen is hetzelfde, en we kunnen de situatie niet goed beoordelen. We kunnen hem toch op zā€™n minst helpen om onder de vleugels van pa/ma uit te komen?

4 likes

Volledig mee eens.
Echter, toen ik jouw leeftijd had gaf ik al mijn geld uit aan bijzondere reizen, dat is me zelfs nog meer waard dan een huis (wat ik tien jaar later toch kon kopen. Net als een Rolex!)

1 like

Dan zitten we inderdaad op een lijn!

1 like

Als je mijn zoon was dan zou ik liever hebben dat je de Rolex koopt dan dat je het geld op een paar jaar weg zuipt, gokt en/of snuift. Zoek wel naar een goed exemplaar vergeet het stuk service niet.

1 like

Toen ik 17 werd zei mijn vader; dit is een goed jaar om het huis uit te gaan jongen. Volgens mij geven je ouders je dezelfde hint.

Misschien kan je ze een beetje overtuigen met bovenstaande grafiek, en stellen dat als je een huis koopt, je hem altijd weer kan verkopen (met inflatiecorrectie). Iedereen blij!

@Xel eerst wat vragen om de situatie te verduidelijken.

  1. Ben je een man of vrouw?
  2. Woon je nog thuis?
  3. Studeer je nog, werk je fulltime of een combi van bovenstaande?
  4. Hoeveel schenken je ouders je per jaar?
  5. Heb je broers of zussen?
1 like

Sparen voor een huis heeft in deze tijd weing zin als je in de randstad woont en alleenstaand bent. Waarschijnlijk ben je daar tientallen jaren zoet mee en kan je rond je 50e een eerste huis kopen. Kan je in de tussentijd beter een beetje genieten van je geld.

bah wat saai

4 likes

Ik ken ook iemand wiens moeder niet meteen stond te dansen op groene glaasjes van gelukā€¦

Nou nouā€¦ Die hypotheek krijg je wel, alleen kosten koper & het stuk boven marktwaarde (overbieden is eerder regel dan uitzondering) moet je zelf cash inleggen. Denk dat mensen dat verstaan onder ā€œsparen voor een huisā€. Niemand gooit 2,5 ton op tafel als starter, in ieder geval niet zelf verdiende euroā€™s.

3 likes

Mijn ouders hebben me verafschuwd toen ik 5 jaar geleden een Milgauss kocht. (ā€œā‚¬5000,- euro voor een horloge??? Dat bestaat gewoon niet!!ā€™)

Maar dat soort dingen leren je ook om sterker in je schoenen te staan. Je hoeft niet alles te doen zoals pa/ma.
Advies is overigens dan altijd wƩl weer goed.

De hypotheek krijg je niet en je moet overbieden. Ik heb het hier over alleenstaanden. Voor mensen met een modaal inkomen is 4% van de woningmarkt beschikbaar. Meer dan 4% heeft ongeveer een modaal inkomenā€¦ Ik hoor van veel mensen om mij heen dat je voor een rijtjeshuis van ca. 4 ton ongeveer 70k moet overbieden om kans te maken. Dan maakt die rolex ook niet veel meer uit.

Edit: Hier de cijfers van vorig jaar, situatie is nu nog een stukje slechter.
https://www.hypotheker.nl/actueel/persberichten/slechts-zes-procent-huizenaanbod-beschikbaar-voor-alleenstaande-met-modaal-inkomen/#:~:text=Met%20dit%20salaris%20kun%20je,van%20zoā€™n%20285.000%20euro.

1 like

Ik zou een panerai tattoo nemen in je nek

8 likes

Zonder een discussie te starten over huizen prijzen. In de randstad kan je een huis kopen wel vergeten als eenverdiener die afhankelijk is van een hypotheek. Je moet erg goed verdienen als 22 jarige om een appartementje van 2 ton te kunnen kopen.