Ik wil een Tritium horloge

Hallo forum,
Ik kom ze hier niet zo vaak tegen, maar ik wil er graag een kopen gewoon om dit speciale tritium element eens van dichtbij te bekijken.
Nu heb ik op het net eens wat rondgekeken maar ik kom steeds dezelfde sites tegen die de horloges voor nog nogal hoge prijzen aanbieden.
Er zijn een paar modellen die ik heb uitgezocht,
De tracer professionel code blue €159


De tracer h3 p5900 €169

De KHS Platoon €187,85

De KHS Shooter €172,90

Ze hebben allen blauwe trigalight buisjes
En alleen de tracer heeft een water resist van 3 bar.
Wie weet nog een mooie liefst met min 50 meter WR.
Blauwe tritium buisjes.
Of de modellen die ik heb laten zien met een betere prijs.
Mvg
Hein

Bij Tritium denk ik aan Ball en Marathon… Wellicht de moeite waard om die merken te bekijken?

Ja heb ik ook gezien maar ik wil niet meer dan 200 euro uitgeven.

Pfoe, ik weet niet wat de goedkoopste Marathon is maar daar zou ik zelf voor gaan met een beperkt budget.

Vergeet Luminix niet. Beetje hetzelfde idee, maar onverwoestbaar. Heb er hier eentje waar van alles mee gedaan is en loopt nog steeds prima.
Enkel gen idee van de prijzen.

2 likes

Dan moet je op Alie express kijken en zoeken op Yelang, Carnaval of Epoch.

Zit serieus leuk spul tussen, voor een goede prijs :+1:

1 like

Die wat ik mooi vond was ongeveer 240 de navigator.

Ja die zijn ook mooi maar allemaal boven budget

1 like

Prijzen in ponden, wellicht anders een pre-owned?

2 likes

Laatst op eBay nog een mooie deep blue t100 tritdiver gescoord, wel iets duurder €300 maar leuk ding :+1:

1 like

De TSAR is een beetje boven je budget, maar oh oh …beetje Tritium is best lekker hoor! :sunglasses:

Overigens die Traser die je als eerste laat zien @Spooler, dat is het horlogemerk van MB-Microtec (of andersom?!) en dat is dé fabrikant van Tritium gasbuisjes. Hier een stukje leesvoer met hele fraaie plaatjes erbij.

6 likes

“Voor de heb” wil ik er eigenlijk ook wel een tritium bij hebben. Wat zijn jullie ervaringen met de halfwaardetijd? In geweerkijkers hoor je de klacht nog weleens dat na de halfwaardetijd het licht snel afneemt.

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Het is uiteraard zeer afhankelijk van het gebruikte materiaal (wat betreft de halveringstijden).

Ik begrijp dat er 12,3 jaar voor staat. Wel een mooie voor een trouwhorloge, als het licht minder wordt, wordt het tijd om een cadeautje voor de vrouw te gaan kopen.

1 like

Ik heb een Traser van een jaar of 12 oud en die kun je nog steeds in het volstrekte duister bijna als zaklantaarn gebruiken

3 likes

Ik kan er nog geen zinnig ding over zeggen, mijn Marathon TSAR is nog maar 7 maanden oud.

Over de hoeveel licht kan ik wel iets roepen. Die valt me niet tegen maar je hebt er pas lol van als het echt donker is. Overdag heb je er eigenlijk helemaal niks aan, in tegenstelling tot bijv. Super Luminova. Dat dooft natuurlijk snel weer uit, maar is overdag wél goed zichtbaar als het is ‘opgeladen’ door zonneschijn of een lampje. En dat is soms leuk.

Op de Tritium buisjes kun je met een lampje schijnen tot je een ons weegt, je ziet ‘de verlichting’ pas als het donker is. Het is dus leuk maar voor een normale ziel slechts bruikbaar als je niet graag slaapt, op of de plee zit met het licht uit… :wink:

4 likes

Grappig voorbeeld, want 12 jaar is bijna exact de halfwaardetijd van tritium (12,3 jaar). Dat wil zeggen dat de radiolumiscentie (en dus de intensiteit van het licht) over die periode vrijwel precies gehalveerd is.

Inderdaad, dat doet dus ook niks. Het licht van de tritiumgasbuisjes komt constant en vanzelf, door betaverval.

Voor radioluminescentie wordt tegenwoordig eigenlijk nog alleen maar tritium gebruikt.

2 likes

En voor tacticool moet je het ook niet doen. Ik kan me niet voorstellen dat het tactisch handig is als het hele bos je op 2 km afstand kan zien.

3 likes

Haha, tacticool… hoe verzin je het! :joy: :rofl:

Klopt allemaal idd, overdag maar ook 's avonds zie je er niks van, pas wanneer het écht donker is zie je wat het effect is.