Beste Forumleden, ik heb en ik denk dat het via mijn grootmoeder nu na de dood van mijn moeder een zakhorloge wat bij mij terecht is gekomen. Op het eerste gezicht ziet het er oud maar eenvoudig uit. Ik draag het graag, liever dan mijn telefoon. Maar ik zou er wel wat meer over willen weten. Uit welk land het komt, welk jaar, welk merk. Ik kan het nergens uit op maken. Er staat wel het een en ander in geschreven, maar ik kan het niet ontcijferen. Kunnen jullie me meer vertellen
Wat staat er in geschreven dan?
Dit werkje zal rond 1925 zoiets zijn denk ik
In de deksel staat een getal en ook een soort merk met 14K vrij groot geschreven, ik mag helaas niet meer dan 3 foto’s plaatsen. Op de binnendeksel staat iets wat ik niet kan ontcijferen, die foto heb ik wel kunnen plaatsen. Wilde de voorkant nog plaatsen maar dat ging niet meer
Daar staat Remontoir Cylindre 10 Rubis.
Dat betekent het volgende:
Remontoir: horloge kan worden opgewonden met de kroon.
Cylindre: het uurwerk heeft een cylindergang escapement, dit type werd vooral voor de goedkopere horloges gebruikt.
10 Rubis: Het uurwerk bevat 10 robijnen die als lagering voor de tandwielen worden gebruikt.
Al met al inderdaad een vrij eenvoudig uurwerk.
14K betekent 14 karaat goud, dat slaat op de buitenkast, binnendeksels zijn vaak weer van messing of iets dergelijks.
Geweldig dank je wel, dat kon ik er niet van maken. In de binnenkast staat ook nog klein iets van een merkje ofzo kun je dat ook zien?
In de deksel staat nummer 29134
Ik zie wel iets staan, maar ik kan er verder weinig van maken. Dat nummer in de deksel is waarschijnlijk een serienummer, maar omdat dit soort horloges vaak “merkloos” waren of soms alleen de naam van de juwelier droegen kun je weinig met zulke nummers.
Ok bedankt…ook op de voorkant staat niks…enkel de Romeinse cijfers en ook om de 5 minuten de minuten…geen merk…dan weet ik al heel wat nu, komt het inderdaad uit de tijd 1925
Dit soort klokjes zijn in grote aantallen gemaakt in Frankrijk, ik vermoed dat dit klokje daar ook vandaan komt.
Als je de horloge graag draagt en gebruikt zou je eens hem een service beurt geven. Als de olie gedroogd zijn kunnen de kleinen asje versleten en breken. Nieuwe olie zal alles beschermen.
Pas maar op dat er nog geen incabloc zijn op dit horloge. Die is dus heel meer breekbaar dan een nieuwe : niet laten valen en geen hard schock geven !
Veel plezier,
BD
Edit : Ik zie pas aan je pseudo dat je een meisje bent. Als je perfume gebruikt en de horloge bij je hebt, oppassen geen perfume op of vlak in de buurt van de horloge; het maakt oxydatie.
Haha, ja inderdaad, ik ben Victorine en ik zal oppassen met parfum Bedankt voor alle informatie. Kun je me zeggen wat voor 'n olie ik moet gebruiken en waar ik precies een drupje kan geven. Hij loopt mooi op tijd. Ik zal oppassen met laten vallen, tot nu toe nog niet gedaan.En hoe mag ik het poetsen?
Allen bedankt voor de snelle antwoorden. Nog een vraagje, dat jaartal om en nabij 1925? Klopt dat inderdaad?
Groetjes Victorine
Normaal moet je Moebius olie gebruiken; het kost heel duur voor een paar ml. Maar het belangrijkste is dat je moet niet nieuwe olie geven zonder de oude vet en vuil af te nemen en schoonmaken. Anders zou dat echte “zand pap” doen en alles nog vluger versleten.
Misschien iemand van de forum in jouw buurt zou je daarmee kunnen helpen
En toch, een service beurt zou echt goedkoper kosten dan als er een asje of veer breekt
Een foto van de voorkant zou ook gewaardeerd om meer inlichtingen te hebben.
Ok dan ga ik voor een servicebeurt bij een goede horlogemaker. Iemand die er een weet in de buurten van Heerlen en Kerkrade of Maastricht?
In Kerkrade…Hub Hanneman.