Ik zal het ff uitleggen: (nieuwe aanwinst)

Voor mijn verjaardag mocht ik dus een horloge uitzoeken. Natuurlijk een duiker, maar welke? Twijfelen, vergelijken, twijfelen etc.
De keuze moest uiteindelijk gemaakt worden tussen:
deze citizen:

en deze seiko, de beroemde SBBN007 300 meter Shrouded Diver (foto ff geleend van lucien, niet boos worden :smiley: )

Uit prijstechnische overwegingen, is de keus uiteindelijk gevallen op de citizen, en die is besteld.

Maar zoals lucien al eens in een eerdere post verwoorde, kan het soms raar lopen met aankopen. Heel raar. Want wat zag ik een week later voorbij komen op ebay?
Juist. Een seiko. En niet zo maar een, nee, de eerste professionele seiko 300 meter duiker, een 7549 -7010, de “holy grail of diving” voor sommigen, de voorloper dus van bovenstaande seiko. En door wat leverings problemen aangaande de citizen, heb ik nu dus horloge nummer 2 als eerste in huis:

In perfecte staat, behalve een redelijk bekrast glas…

Zwarte duikring inleg:

Dure schroefjes :smiley: :

En hij draagt prima op een nato:

Nu nog op zoek naar een bijpassende stalen band. En dat is lastig, aangezien het een 22mm straight end moet zijn, minimaal 3 a 4 mm dik
omdat het horloge anders om-kukelt. Misschien een mooie mesh…

Eneh… besteld een van de horlogemakers hier wel eens bij jules borel of boley? Dan hoor ik het graag, want daar hebben ze namelijk nog een nieuw (helaas wel aftermarket) glas voor deze beauty…

Yaffle

Prachtig! Zo heb je er nog nooit een gezien, zo zie je er een gelijk een aantal. (Nog) gefeliciteerd trouwens!
Maar is dat glas met een beetje polijsten niet tot een acceptabele gladheid te krijgen?

Prachtig, gefeliciteerd ermee. Zo’n model (oude of nieuwe) staat ook nog op mijn lijstje, hoort toch wel bij een verzameling Seiko-duikers :smiley:

Ruud

Die Citizen, noemen ze dit model ook wel de “Eco-Zilla” ?
Als ik hem zo zie is het wel een passende naam.

Van harte gefeliciteerd met deze twee bijzondere duikers. Vooral de Seiko…Die moet je absoluut koesteren.

gr,
hans mennink

Nog wat extra info:

Hij is van April 1978… Mooi he?
47mm breed zonder kroon, en weegt zo´n 100 gram zonder band.

@hendrik : Het glas is seiko hardlex, en dat is eigenlijk niet te polijsten. En hoewel je de krassen alleen onder een bepaalde hoek ziet, blijft het toch vervelend. Net niet helemaal af. Dus als er een helpende juwelier is…graag. (Dacht dat ik laatst voor iets anders ook zo´n mee-bestel aanbod hier zag langskomen, maar weet niet meer wie)

@anon61903405ev: Ik dacht dat jij er al lang een had!

@Nivelacuso : Het is inderdaad de eco-zilla, zodra hij er is zal ik hem uitgebreid laten zien!

Yaffle

Hey, die is mooi !! Dat gaat een goede verjaardag worden.

Zonder meer een mooie aanwinst. Kompleet laten servicen en een nieuw glaasje en hij is weer als nieuw, dat is ie zeker waard.

Dit is inderdaad het eerste Professionele QUARTZ 300 m Duikhorloge van Seiko. Professionele automaten waren er al, ook met de beschermrand eromheen.

Heel belangrijk voor een Seiko: de zwarte draairing-inleg ofwel “bezel-insert” is nog origineel. Te herkennen aan de grote punt in de driehoek.

Foto’s mogen (met vermelding) geleend worden, de horloges zelf liever niet :D:D

Ik word trouwens niet zo heel snel boos, maar als het gebeurt…:sunglasses:

Volgens mij is niet de 7549 7010 de eerste professionele quartz duiker van Seiko, maar de 7549 7009 (600m).
Maakt verder niet uit, jouw duikertje ziet er prachtig uit. Wel zou ik het glas vervangen.

Ik zie dat je er ook maar meteen een stalen band bij gekocht hebt :D:D:D

Dat wordt een mooie combinatie !!

Nou lucien, als ik het seiko forum zo lees, schijnt er maar 1 stalen band echt goed te passen bij een 300m tuna, en dat is de beroemde italian chrono bracelet.

“5mm thick mother of all tank track link bracelets, with 22mm straight end pieces”

En als je daar op verder zoekt, blijkt dat die moeilijk tot niet te krijgen is, behalve af en toe gebruikt op het forum zelf, voor zo´n 70 - 100 dollar.
En als je dan op de vraag “Where can i find one?” als antwoord “You won´t, it will find you” tegenkomt, dan kun je je voorstellen dat mijn verbazing gisterochtend groot was toen ik hem uberhaupt aangeboden zag, en al helemaal voor die prijs. Amerika sliep. Mijn geluk!

En maandag vliegt hij hier naar toe…Foto´s volgen!

Yaffle

Met polijsten van glazen moet je wel voorzichtig zijn. Zeker met duikhorloges. Doe het verkeerd en je horloge is lek, met alle mogelijke gevolgen van dien. Een ander glas (professioneel gezet natuurlijk, ook i.v.m. de garantie) is dan een betere optie.

Niels