Ik heb mijn oude “beater” Hamilton Khaki Field 42mm H705450 laten vallen en het glas is volledig naar de knoppen.
Weet iemand de afmetingen en/of waar een nieuwe te bestellen? Ik wil dit niet doen via het reguliere proces. Dat is het mij niet waard. Ik denk aan een glaasje via een Chinese webwinkel ofzo en dat dan zelf indrukken of eventueel even bij de plaatselijke horlogemaker.
Tips worden gewaardeerd…
Als ik mij niet vergis is het saffierje van dit model gewoon recht toe recht aan.
Zoek zelf nog even na, maar als het goed is zijn de afmetingen 36.5 x 1.5 en betreft het gewoon een vlak glas.
Ome ali heeft deze in overvloed.
NB; bedenk je wel dat er redelijk wat risico is dat er kleine scherfjes in je uurwerk zitten. Dit kan voor een hoop gedoe zorgen. Maargoed… dan kun je er nog altijd een nieuwe 2824 in stoppen. Goedkoper dan een volledige service.
Een volledige service met alles inclusief kost €230 bij Hamilton voor een automaat. Veel goedkoper gaat het niet worden. Komt nog wel het glas erbij
Je bent TL-2 en mag dus zoeken. Verplaatst. On topic - je hebt een Swatch Group Certified horlogemaker nodig.
Ik ben ETA certified maar dat papiertje is al 19 jaar oud… ![]()
Wil je goedkoper - bad luck. De saffiersplinters zitten nu al in het uurwerk. Service is onontkoombaar.
Ow dan verdien ik swatch groep een excuses.
Dat is inderdaad zeer voordelig!
Dank voor de correctie @Floris155. Ik dacht dat de prijzen vergelijkbaar waren met Longines etc. Richting de 400.
@ronniedarko Voor dat geld vind je als particulier niet snel een nieuw OEM uurwerk. Heb je ook nog eens garantie, schoongemaakte kast en nieuwe pakkingen.
En al het werk…!
Ja heel scherp geprijsd ook Tissot en Certina, daar kun je het zelf niet voor doen.
Longines is een segment hoger.
@Nash Dank voor je bericht. Ik was zelf op zoek naar een 32 mm glaasje(nog niet besteld). Maar ik denk dat je beter in de buurt zit met de 36,5 mm en 1,5 mm dikte.
Kan je (of iemand anders) deze maten bevestigen?
Verder lijkt mij het glaasje “slightly domed”
Dus wat moet ik dan bestellen?
Daarnaast heb ik zojuist ontdekt dat de kroon ook stuk is. Weet iemand een alternatief of anderszins een oplossing?
Even tussendoor…een van de meest irritante esthetische problemen van dit verder absoluut fantastische horloge is de extreem dikke kroon knop.Echt lelijk…
Slightly domed is correct, dat hadden deze 38 en 42mm varianten allemaal. Helaas zonder AR coating. In die zin is een aftermarket glaasje best een goed idee. Maaarrrrr…
Ja. Opsturen naar Hamilton en een volledige service uit laten voeren. Want nu zit je met de volgende dingen:
- Kapot glas
- Mogelijk kapotte pakkingen wegens scherven
- Mogelijk scherven in het uurwerk
- Kapotte kroon
Ik zou ophouden om dit via Temu of allerlei aftermarket partijen op te willen lossen. Of je stuurt 'm voor een service en nieuw glas op, of je flikkert 'm gewoon weg als je het de kosten niet waard vindt. Tenzij je expliciet om een project verlegen zit, natuurlijk, maar ik zou het gewoon via Hamilton of een erkende reparateur doen.
Ik vond 'm juist erg fijn van maat. Goed op te winden, goed te stellen, fijne kroon. Beter dan pietepeuterige kroontjes. Het is tenslotte een toolwatch, op papier.
Lijkt wel of je uit fustratie deze hami zelf met een hamertje bewerkt hebt ipv laten vallen?
Zelfs de moeite gedaan om het bandje er af te halen en de springbars terug te plaatsen, of zat ie op nato?
Succes!
Ik zal de vraag nogmaals herhalen.
Dank allen voor de suggesties…
Ik waardeer de meningen maar ben voor nu even op zoek technische gegevens…
Technisch inhoudelijke tips worden dus zeer gewaardeerd.
“Ik heb mijn oude “beater” Hamilton Khaki Field 42mm H705450 laten vallen en het glas is volledig naar de knoppen.
Weet iemand de afmetingen en/of waar een nieuwe te bestellen? Ik wil dit niet doen via het reguliere proces. Dat is het mij niet waard. Ik denk aan een glaasje via een Chinese webwinkel ofzo en dat dan zelf indrukken of eventueel even bij de plaatselijke horlogemaker.
Tips worden gewaardeerd…”
Helder…praktisch gezien handig, maar
visueel niet erg aantrekkelijk. Er lijkt mij geen regel dat een Tool achtig horloge
er onaantrekkelijk uit moet zien
Over de kroon. De opwindas is afgebroken aan de basis van de kroon. Beiden te vervangen dus.
Gebruiker op Watchuseek:
- [ETA] stem (SKU 401-1029) and
- a crown of your choice. Insofar as the crown that you need, there are 4 relevant characteristics to keep in mind, 2 that are non-negotiable and 2 that are. With regard to the former, you need a crown that 1) fits a 2.5mm case tube and that 2) is “tap 10.” The tap simply refers to the stem’s threading; they must be compatible, of course.*
Next, simply find a color and size you like. Color is simple, I suppose (steel or silver) but size will be preference. I went with 6mm and find it to be almost perfect (SKU 83.0630). Winding is perhaps a touch more time-consuming than I’d like but I’d rather that than the amount that the crown either digs into my hand or the extent that the OEM one looked ridiculously over-sized.
(https://www.watchuseek.com/threads/replacement-crown-for-hamilton-khaki-field.4143298/)
Over het glas. Ik volg de eerdere comments aangaande glasscherven in het uurwerk 100%…
De maat van het glas kan je meten met een goede schuifmaat nadat je de rest van het glas uit de kast hebt verwijderd. Doe je dat zonder het uurwerk te verwijderen, hou dan het horloge ondersteboven zodat de zwaartekracht verhindert dat er nog meer brokstukken op de wijzerplaat en in het datumvenster terecht komen.
Ik snap wat je bedoelt maar ik zou gewoon wat geld uitgeven om hem weer goed te maken.
Goedkoop zal heel waarschijnlijk duurkoop worden.
En de technische informatie die je zoekt ga je niet vinden hier.
Je zult eerst de exacte maat van het glas moeten weten, dat kan je zo van de buitenkant niet ongeveer opmeten, glas eruit en sponning opmeten.
Dan heb je een universeel glas voor een paar tientjes, dan moet je deze ook nog laten plaatsen.
En komt dan nog een kroon en opwindas bij dat wordt dan gepruts met een universele kroon.
Heb je geld uitgegeven en kom je er achter dat het uurwerk niet meer goed werkt door glassplinters of dat er iets kapot is door de klap, glas kapot en kroon afgebroken dan heeft die een flinke smak gemaakt.
Los van het geweldige advies van @Floris155 (echt de beste optie) ben ik zelf van het hobbymatig prullen aan horloges. Erg leuk om te doen.
Dus… als een leuke bezigheid, zonder dat je perse een geslaagd resultaat haalt prima voor je is, lees dan verder en geniet van het knutselen. Want besef goed dat de kans op een goed lopend horloge erg klein is, maar de kans op plezier enorm groot.
Nee, helaas niet. Online is de info niet te vinden en om het zeker te weten, moet ik gaan meten.
Dit kun je prima zelf.
Daarna kun je gaan zoeken op de bekende platformen.
Voor de kroon, heeft @bert_be een perfect draadje van WUS gedeeld.
Bedenk je dat je uiteindelijk wel nog een stift, kroon, loctide en mogelijk nieuwe tube nodig hebt om überhaupt een werkend horloge te krijgen. Nog niet gesproken over een goed werkend horloge
.
Dus… Mocht je het willen doen voor de ervaring, moedig ik het aan en wens ik je veel plezier. Wil je het doen vanwege de kosten, raad ik je aan om hem gewoon zo te verkopen en een nieuwe beater te zoeken. Op eBay is de kans groot dat iemand deze onderdelen van je koopt. Mogelijk zelfs hier in het blauw. Verwacht overigens geen groot bedrag, maar goed. Beter iets dan niets.
Weggooien zoals @Fate_Amenable_To_Change zegt is zonde. Mocht je dit van plan zijn, mag je hem gratis naar mij sturen en vergoed ik je de verzendkosten ;). Die eta onderdelen kan ik goed gebruiken.