Ik zoek info ivm de meest voorkomende automatische uurwerken

Ja ja ik heb het eens juist gebruikt.

Ik heb eens een leuk gesprek gehad met Jan Dumarey en hij had heel duidelijke meningen ivm verschillende automatische uurwerken. Als ik echter probeer te zoeken op goede info ivm de miyotas (serie 8xxx en 9XXX), seiko’s, eta’s en de neefjes (Selita en soprod). Krijg ik gevoels reacties als in I love miyota en they are good of they are garbage etc etc. Het lijkt alsof ik een discussie open ivm homage uurwerken en of designer uurwerken. Terwijl ik enkel wil weten wat hun sterktes en zwaktes zijn. Wat de meest voorkomende problemen zijn met dat type en wat hun prijs is. Dit is voor mij hetzelfde als bv de afwerking van de kast. Een goede afwerking mag meer kosten, een slechte niet. Maar een kast zie je en kan je als leek ook beoordelen. Maar een uurwerk is moeilijk. Ik ben bv heel tevreden met mijn 4R36 maar is een eta 2824-2 zo veel beter.

Waarom? Wel stel dat ik een Halios seafort en een squale 1521 wil naast elkaar leggen kan ik makkelijk overlopen beide safier, beide mooie afwerking kast, lume kan je zien en opzoeken, design kan je ook beoordelen maar dan kom je aan de uurwerken. De miyota 90s5 vs de 2824-2… Als je dan gaat zoeken zie je dingen als: Ik heb al veel miyota’s gehad en nooit problemen of mijn miyota loopt beter dan mijn eta. Of iets constructiever welke grade van eta is het. etc etc.

Wat ik graag zou hebben is gewoon puur droge feiten maar ik weet niet waar ik die kan vinden. Ik weet dat ik ooit een super review gelezen heb ivm de monster gemaakt door een uurwerken maker en die was super. Alleen vind ik hem niet meer …

merci iig voor alle tips en links.

1 like

Het lastige met de 2824 is dat er heel veel verschillende versies zijn. Er zijn 4 basis versies en dan zijn er nog fabriekanten die hun eigen aanpassingen aan het uurwerk doen. Je moet dus wel goed weten welke versie er in het desbetreffende horloge zit.

Enige droge feiten die je hebt zijn de specificaties. Maar bij de specificaties zie je niet dingen als prijs, service intervallen en betrouwbaarheid.

Is er dan nog niemand geweest die die info heeft kunnen verzamelen?

Welke info? Je kan de specs van alle uurwerken wel op Google vinden natuurlijk.

In een markt waar alles draait om betrouwbaarheid zal niemand zomaar gegevens vrijgeven die negatief zijn uit te leggen. Daarnaast geloof ik niet dat er nog echt slechte uurwerken bestaan. En als iemand je al kan aangeven hoe vaak hij een kapot horloge heeft gezien dan moet je dat ook afzetten tegen de hoeveelheid exemplaren die zijn gemaakt, vrij lastig dus.

ETA 2824 staan wel bekend dat ze niet goed tegen hand opwinden kunnen toch? Dat maakt het uurwerk zelf nog niet per se slecht, maar dat is wel een achileshiel.

Ook hoor ik hier en daar wel verhalen over problemen met de nieuwe Seiko balansen (c-type balans) die kunnen zorgen dat het uurwerk niet meer goed loopt.

1 like

Misschien een vraag voor allround uurwerk herstellers?
Ik kan me nl. zo voorstellen dat je tijdens service beurtjes
het lek en gebrek van de diverse uurwerkjes op tafel krijgt…

Alle uurwerken die je noemt zijn goede werkpaarduurwerken met aardig gelijke kwaliteit zover ik kan oordelen. Voor dit soort uurweken zal ik de keuze dus niet laten afhangen voor de één of andere. Het voordeel van een Eta is het swiss made embleem wat er vaak bijkomt waar toch wel wat mensen waarde aanhechten, dus makkelijker te verkopen.
Hoe een horloge loopt is geluk hebben en evt. afregelen.
Je kan een goedkoop Chinees prulding hebben wat perfect loop maar ook een eta, seiko of miyota die 20sec afwijkt per dag (wat binnen de specs is).

Ivm of mbt?

Zoek en vervang maakt je tekst een stuk leesbaarder

1 like

Seiko, Miyota(Citizen), ETA en Sellita hebben allen eigen sites waar
je de exacte tech specs kan terug vinden.

Van al deze merken heb ik uurwerken en ik ben er heel tevreden over.
Tot nu toe geen enkel issue mee gehad.
Vreemd genoeg is het Vostok 2416B uurwerk een van de nauwkeurigste
met + 2 a 3 sec per 24 uur.
Maar dat is waarschijnlijk een toevalstreffer.

Op youtube is het Watch repair channel interessant:

Grt.

1 like

Pure specs zeggen niet altijd veel en zijn niet te interpreteren als je er niet super veel van kent. Als een bepaalde veer gemaakt is van een bepaalde alloy met een verschillende hardheid kan dit soms enorme effecten hebben of juist niets. Zoek het maar uit.

Verder zullen ze nooit op hun eigen site de zwaktes van hun eigen automaten zetten bv stuk A slijt beduidend rapper omdat we beslist hebben om daar te opteren voor een iets goedkoper stukje. Of omdat magnetisme opgevangen wordt door de kast letten we er niet op in ons automaat.

Ook al aan een uurwerk hersteller gevraagd en die was beduidend direct zelfs heel direct. Dit vormde een schril contrast met oa de opmerkingen die ik hier en op andere site zag. Vandaar mijn interesse om dit eens verder te onderzoeken. Blijft wel een heel moeilijk onderwerp precies.

Ik zal eens die watch repair channel eens bekijken, ziet er super uit

@koekoek merci voor die achillespezen dit is bv de info die mij interesseert.

@drex ik zie idd ook veel opmerkingen over nauwkeurigheid, maar een automaat is toch ook meer dan nauwkeurigheid. Welk automaat kan je bv herstellen en welke zijn voor de vuilbak als er iets fout loopt. Welk uurwerk kan de tand des tijds doorstaan en welke niet? Dit is iets dat mij wel intrigeert.

Huh ?

1 like

Eta 2824 kan niet goed tegen hand opwinden

Nieuwe seiko c balansen die niet goed zijn

Alle door jouw genoemde automaten zijn te herstellen.
En ze hebben ook allemaal een service termijn.
Zo heeft een Vostok een termijn van 10 jaar volgens de fabriek,
uit ervaring, maak daar maar 20 of 30 jaar van.
Maar als er iets serieus mis is met een bijv. 7S26 dan wordt
meestal het gehele uurwerk vervangen, deze kosten ± 50 Eurie.
Reparatie plus arbeidsloon zouden dan hoger uitkomen.

1 like

nice merci!

Er kan wel eens iets kapot gaan, nou en. Daar heb je horlogemakers voor die moeten nou ook eenmaal hun brood verdienen, die gun je als liefhebber toch ook hun werk ?

Neemt niet weg dat het interessante dingen zijn om te weten, die inderdaad niet ergens uitputtend uitgeschreven zijn.

Op WUS (maar hier ook wel) kun je wel veel zoeken en lezen over eigenaardigheden van specifike kalibers. Ik heb hier wel veel over gelezen, best leuk. Je moet altijd in gedachten houden dat een draad zowel vol met lof als vol venijn over een bepaald kaliber kan staan.

Zoek eens op:
“7750 wobble”
“7s26 accuracy”
“4r36 accuracy”
“8215 stutter”
“2824 handwinding”
“2824 grades”
"2824 vs 2892"
“Seagull dry”
“2500a 2500c 2500d”
“powermatic service”

Ik kan deze lijst wel veel langer maken, maar terwijl je leest vul je gewoon je zoeklijst aan en je vind weer wat nieuws om te lezen. Zo leer je wat over de verschillende kalibers en gaan die getalletjes voor je leven.

3 likes

@Hieronimus dank voor de zoek lijst die zal ik nog eens aflopen onder tussen zoek ik nog eens naar een artikel die ik ooit gelezen had ivm de Seiko automaten die echt super was. Deze nog niet gevonden maar ondertussen wel dit terug gevonden.

dit is bv de info die ik graag zou vinden ivm de miyota’s en de etas. Dank je voor alle info die al gegeven is ik duik verder.

Het lijkt weop dat Worn & Wound je op je wenken gaat bedienen met een serie posts over veelvoorkomende uurwerken.

Hier de eerste editie: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1443190799076209&id=158849747510327

Hopelijk kun je er wat mee!

1 like