Imitatiesite gebruikt bestaande serienummers

Schrok net een beetje van de lef die de huidige vervalsers hebben. Misschien niet helemaal nieuw maar wél voor mij en zeker zorgwekkend. Zag een prachtige TH Carrera 41mm met zelfs een kloppend serienummer (volgens officiële website). Ook de op de HD foto’s kon ik zo geen afwijking vinden, in tegenstelling tot de soms dagelijks aangeboden MP collectie waar je gelijk aan twijfelt. Zou het kunnen dat de website gewoon originele TH foto’s gebruikt, of wordt nep en echt bijna niet meer te onderscheiden. Is (nieuw) kopen bij de AD dan echt nog de enige optie? Ik vind het juist leuk om pre-owned te shoppen. Trieste wending in deze wereld…

2 likes

Eigenlijk niet eens zo verrassend aangezien ik vaak genoeg mensen foto’s met zichtbaar serienummer het internet op zie knallen. Treurig is het wel ja…

3 likes

Haha! die serienummer-data base heeft de fabrikant zelf online gezet :laughing:
Copy/paste en stansen maar :+1:

2 likes

Dit.

3 likes

Hadden ze vroeger dat lef niet dan?

2 likes

Dat wel maar misschien nog niet alle technieken…

Het is heel erg opletten! Maar er zijn vaak wel aanwijzingen, zoals een erg scherpe prijs (too good to be true), slechte foto’s of een nieuwe aanbieder zonder rating. En verder heel goed kijken en vergelijken met een exemplaar waarvan je 100% zeker weet dat het echt is en natuurlijk kun je altijd hier de HF-hulptroepen inschakelen! Persoonlijk koop ik het liefst bij de AD of een van de bekende, betrouwbare handelaren. En dan is er nog het blauwe gedeelte, hier op HF. Heeft, wat mij betreft, zeker de voorkeur boven bijvoorbeeld MP. Maar nog steeds geldt: doe je huiswerk! Succes met het vinden van een mooie Carrera!

7 likes

Dan moet je eerst weten of wat je vergelijkt ook het horloge is dat wordt verkocht. En dat kan alleen ter plekke of met foto’s waarvan jij het tijdstip wijzerstand opgeeft. Want foto’s kan iedereen overal vandaan husselen.

Ik ben zelf ook al eens online tegen een nieuwe nep-Tissot aangelopen. En ik kwam er pas achter toen ik hem weer doorverkocht. Ook mijn verkoper was te goeder trouw. De kopie was erg goed, en pas als je wist op welke minieme verschillen je moest letten, werd het duidelijk.

Hoop gedoe, en erg vervelend voor alle partijen die te goeder trouw zijn.

3 likes

Klopt. Vandaar:

:slightly_smiling_face:

2 likes

Om welke imitatiesite gaat het hier dan wel? Als deze info ivm serienummers relevant genoeg is om op
het forum te plaatsen zou ik wat meer info waarderen. Wat me in de reacties opvalt is dat er een aantal mensen blijkbaar automatisch weten waarover het gaat. Is wel niet zo in mijn geval. Of speelt hier de befaamde privacyregel mee?

2 likes

Het is mij niet bekend of ik dit zomaar kan en mag plaatsen. Het zou misschien via een pb kunnen…. En ik denk dat het meer leden allemaal niet zo vanzelfsprekend is hoor. Wat dat betreft leren we allemaal iedere dag bij. Wat bij mij een naar gevoel gaf is dat zelfs met een full-set je toch nog gaat twijfelen in de tweedehands markt. Jammer toch.

1 like

Is inderdaad niet toegestaan.
Er zijn voldoende fora of andere vindplaatsen om over namaak te kunnen praten, danwel je daar aan te ergeren.
Wij, horlogeforum.nl, willen geen deel uitmaken van deze industrie en ook zeker niet in google resultaten terugkomen als er op namaak wordt gezocht.
Dank.

8 likes

Sowieso bij twijfel niet inhalen, maw… Niet kopen bij enige twijfel. Foto’s kunnen echt zijn, maar je kan ook gefopt worden door niks te krijgen nadat je betaald hebt.

Check altijd contactgegevens op de website, evt. disclaimers en of het betaalproces leidt naar een beveiligde website (herkenbaar aan het slotje). Ontbreekt dat, blijf daar dan zo ver mogelijk vandaan.

1 like

Precies dat dus. Het gaat in dit soort gevallen vaak niet om namaak artikelen (zoals horloges) maar om een nep site. Het aanbod is fake. Ze gebruiken bestaande foto’s van echte sites. Ik kom regelmatig sites tegen (omdat ik zoek via de foto’s in Google) waar dan dan prachtige exemplaren worden aangeboden voor fantastische prijzen, maar er zijn een paar zaken die meteen opvallen: de vraagprijs is voor hele series artikelen altijd de zelfde en de foto’s zijn gejat van andere sites. Bij verder doorzoeken herkende ik foto’s van marktplaats, van eBay, van Etsy en ook foto’s van HF (!) en op een bepaald moment Nota Bene zelfs één van mijn eigen foto’s!!!
Pas dus op. Je loopt niet zozeer het risico dat je een vals of nep horloge koopt, het meeste risico is dat je gewoon je geld kwijt bent want wat deze boefjes zogenaamd verkopen bestaat dus helemaal niet! Je krijgt dus ook niks.

Het gaat hier om een heel netwerk van nepsites die steeds verschillende namen hebben, maar als je doorklikt kom je steeds bij dezelfde url’s uit ergens in Spanje of zo. Die sites bestaan ook niet, maar je geld wordt doorgesluisd naar een plek waar jij er nooit meer bij kan. Er valt dus ook niks te claimen.
Het is nog veel erger: Met een beetje extra pech worden d.m.v. de gegevens van jouw betaling je bankgegevens gehackt doordat er bij de bestelling die je doet malware naar jou computer of telefoon wordt geupload (een backdoor virus dat zich toegang verschaft tot jouw data) en krijg je nog veel meer ellende!
Nogmaals: Pas dus op!
Dus, eens met @Summertime:

3 likes

Als ze hele horloges namaken kan dat serienummer er ook nog wel bij natuurlijk

:thinking:

Is inderdaad een gevolg van vraag en aanbod. Als er geld verdiend kan worden zullen weinig mensen dit uit de weg gaan.

De prijs van een echte horloge wordt oa ook bepaald door innovatie, research and development, marketing, salaris die betaald moet worden, bescherming van intellectuele eigendomsrechten em het feit dat ze er ook aan moeten verdienen.

Een nephorloge heeft dat allemaal niet, dus zit je ook lager in de prijs. Alleen zonder echte horloges heb je ook geen namaak. Nep is meeliften op succes van een ander en dus vulgair

1 like

Ik spreek over prijsstijgingen. Dat een nep horloge goedkoper is dan echt lijkt me logisch.

Dat Omega ff zijn moonwatch met duizenden euro’s verhoogt? Ga toch weg man. Of JLC die zijn reverso met blauwe plaat inmiddels voor 10k verkoopt. Dat er dan steeds meer competieve neppers komen is alleen maar grappig.

Kijk ook naar Amsterdam Vintage Watches. Vroeger keek ik alles wat ze verkochten. Inmiddels nooit meer want alles wat ze nu verkopen is onbetaalbaar voor normale mensen. Mijn sympathie is weg.

Ik heb het aanbod en de prijzen van AVW niet gevolgd, maar heeft dit ook niet (deels) te maken met de opkomst van fake en/of Frankenwatches? Ik kan me wel voorstellen dat liefhebbers een premium betalen en dan de zekerheid hebben dat hun aankoop klopt.

1 like