op de rikketik heb ik enkele zakhorloges gekocht, waaronder een imperial zakhorloge.
Het horloge heeft een (gouden?) hunter case en een gekleurde/versierde wijzerplaat. De wijzers zijn ook " gezaagd".
Maar nu heb ik een vraag. Het horloge loopt maar enkele tikken, nadat je het een beetje schudt.
Zou het uurwerk gewoon goed schoongemaakt moeten worden, of zou de balansas gebroken kunnen zijn? Er is vrij veel vuil aanwezig rondom de balans, anker en ankerrad, maar zou dit ervoor kunnen zorgen dat het horloge niet meer (door)loopt.
Zou iemand mij kunnen vertellen of een balans die gebroken is nog enkele tikken kan maken. Het horloge loopt soms ongeveer 10 seconden achter elkaar.
Volgend weekend zal ik het uurwerk (deels) demonteren. Tot die tijd heb ik hier geen tijd voor.
Een uurwerkje met aan een gebroken balansas aan een zijde kan gewoon lopen, maar niet in alle posities van het horloge, hij stopt bv als je hem op een zijkant laat staan.
Een gebroken balansas wiebelt als je met een houten prikkertje heel voorzichtig tegen de zijkant van het balanswiel tikt.
Vaak is het horloge tientallen jaren niet meer gebruikt en is de olie taai en vervuild waardoor de asjes niet meer rond kunnen draaien, dat betekend dat het uurwerkje gedemonteerd en gereinigd moet worden.
vanmiddag heb ik tijd gemaakt om aan het zakhorloge te werken. Ik heb het volledig gedemonteerd, schoongemaakt en weer geolied en gemonteerd. Het tikt nu weer vrolijk. Voornamelijk het anker zat “vastgeplakt”, en na bovenstaande handelingen tikt het weer als vanouds. Het was een gokje, dat goed heeft uitgepakt.