Weet iemand wat de precieze regels zijn omtrent import duties wanneer je waardevolle vintage horloges koopt uit Amerika van bijvoorbeeld Ebay?
Ik heb een rolex op het oog uit de States, in principe zou je op een oud en tweedehands horloge (jaren 70) geen import of belasting hoeven af te dragen lijkt me. Echter wil ik niet voor verrasingen komen te staan en goed weten hoe het zit.
je betaald ‘gewoon’ 21% BTW en douane kosten ,
behandelings kosten etc over het aankoop bedrag
Het wordt berekend over het aankoopbedrag plus de verzendkosten, dat kan dus nog redelijk oplopen. Je kunt hier http://www.invoercalculator.nl
de kosten schatten. Een hoop koeriers doen ook alvast aangifte voor je, daar betaal je ook nog wat voor, verwaarloosbaar op het geheel van de prijs van een Rolex maar het kost wel geld.
Is kopen in de VS momenteel nog interessant met de dollar/euro koers? Of zoek je een specifiek model dat lastig te vinden is?
Eigenlijk vreemd dat je BTW dient te betalen over een tweedehands artikel als je dit van een particulier zou kopen. Er is in het land van herkomst al belasting over betaald.
Als je in Nederland een tweedehands horloge van een particulier koopt, hoef je ook geen BTW te betalen omdat dat door de vorige eigenaar al is betaald. Daarnaast heeft de belastingsdienst niets met een particuliere verkoop te maken.
En als je een tweedehands horloge in een winkel koopt, hoeft de verkopende partij enkel BTW over de winst te heffen ipv over het gehele bedrag.
Ik vraag me daarom sterk af of er wel BTW over het gehele bedrag dient afgedragen te worden, als het sowieso al betaald moet worden bij import van een tweedehands horloge.
Ik vraag me daarom sterk af of er wel BTW over het
gehele bedrag dient afgedragen te worden, als het
sowieso al betaald moet worden bij import van een
tweedehands horloge.
Natuurlijk moet je btw betalen over een tweedehands horloge. Ook bij een particulier. Anders wordt het lachen. Een vriend van me koopt in de US een mooie rolex, verwijdert de tags etc, en betaalt daar geen Btw omdat de USA dat niet kent. Vervolgens verkoopt hij het door aan mij, tweedehands nu. Nu hoef ik geen btw te betalen? Zo kun je mooie grijze handeltjes opzetten…
Bovendien, in de USA is bij aankoop van het nieuwe horloge om te beginnen nooit BTW afgedragen.
Even terug naar het horloge zelf: ik weet niet welke Rolex je in gedachten hebt, maar op Chrono24 vind je bij Italiaanse (en ook wel Duitse) aanbieders geregeld fraaie exemplaren voor goede prijzen die niet onder doen voor de prijskaartjes van Amerikaanse verkopers. Dus dat aanbod zou je ook eens kunnen verkennen.
Eigenlijk vreemd dat je BTW dient te betalen over
een tweedehands artikel als je dit van een
particulier zou kopen. Er is in het land van
herkomst al belasting over betaald.
niet als het uit de USA, Singapore, HongKong oid komt
Als je in Nederland een tweedehands horloge van
een particulier koopt, hoef je ook geen BTW te
betalen omdat dat door de vorige eigenaar al is
betaald. Daarnaast heeft de belastingsdienst niets
met een particuliere verkoop te maken.
niet als je binnen EU koopt , dan is er EU belasting betaald, wel als je buiten de EU koopt , dan heeft de EU geen belasting ontvangen
En als je een tweedehands horloge in een winkel
koopt, hoeft de verkopende partij enkel BTW over
de winst te heffen ipv over het gehele bedrag.
klopt
Ik vraag me daarom sterk af of er wel BTW over het
gehele bedrag dient afgedragen te worden,
als het van buiten de EU komt wel
als het
sowieso al betaald moet worden bij import van een
tweedehands horloge.
Als je eruit wordt gehaald en ze ernaar vragen ben je alsnog de Pisang. Als je op bijvoorbeeld Zaventem of Dusseldorff vliegt, hoef je niets af te dragen omdat je geen Belgisch of Duits staatsburger bent. De grens rijd je zo over.
en welke waarde zou de douane pakken. btw op de verkoopprijs van Rolex of de marktwaarde?
en moet je dan ook testamenten meenemen op reis. in 1973 een horloge van opa gekregen die hij toen in Amerika heeft gekocht voor 1200 Dollar die nu 50K waard is?