Importkosten Indonesië

Hoi! Ik ben al een tijd op zoek naar een Omega Seamaster uit de jaren '60. Nu heb ik er een gevonden voor een scherpe prijs, echter zit de verkoper wel in Jakarta.
Zodoende vroeg ik me af of jullie ervaring hebben met het importeren van horloges uit deze regio, welke kosten komen er dan nog bij?
Zelf kwam ik op 21% BTW, dit leek me nogal veel, maar het is goed mogelijk natuurlijk, ik hoor het graag!

Pepijn

Ik denk niet dat ik alleen voor mezelf spreek als ik zeg dat ‘we’ erg benieuwd zijn naar een linkje met foto’s van het object…

Maak er maar minstens 21% van :sweat_smile:
Los van wat de overheid wil krijgen heb je ook nog de kosten die de vervoerder aan je vraagt.

1 like

Omdat ik een nieuwe gebruiker ben, kan ik helaas nog geen link delen.
Maar als je dit plakt achter de startpagina van chrono, zou je er moeten komen:
omega/seamaster-gold–id17395176.htm

Yes de BTW (21%) en invoerrechten (voor horloges is dat €0,80).

In Indonesië kunnen ze je de klok exclusief Indonesische BTW verkopen.

Hier staat het uitgelegd:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/hoeveel-betaal-ik-de-douane-als-ik-iets-koop-bij-buitenlandse-webshop

1 like

1 like

Thanks! Het lijkt er dus op dat het inderdaad 21% zal zijn en niet minder. Ik neem het in overweging, bedankt.

Plus EUR 15 of zo aan de vervoerder voor de aangifte. Zou zoiets lekker in de EU kopen

2 likes

De kosten zijn niet afhankelijk van het land waar het product vandaan komt, maar waar het naartoe gaat. Goederen uit EU landen zijn vrij van inklaring, over goederen uit andere landen die een waarde hebben die hoger is dan 22 euro betaal je 21% BTW. Als de waarde hoger is dan 150 euro betaal je daarnaast invoerrechten (de eerder genoemde 80 cent). Daar bovenop betaal je altijd een ‘handling fee’ die de vervoerder rekent omdat ze dit werkt uitvoeren voor de douane (dit wordt doorbelast aan de koper). Bij PostNL bedragen deze kosten 13 euro, deze kosten verschillen per vervoerder.

Doe jezelf een lol en reken op 25%.
Natuurlijk afhankelijk van de waarde van het horloge maar als vuistregel eerder in de buurt. Want met verzending, btw, invoer, administratiekosten afhankelijk van pakketdienst, etc, etc. komt het daar in mijn ervaring vaker op neer en ben je achteraf niet teleurgesteld.

2 likes

Ik zou mer persoonlijk overigens drukker maken over de betrouwbaarheid van de verkoper en het verkoopkanaal. Mocht er iets mis gaan, dan kan het potentieel erg lastig worden om je geld terug te krijgen.

5 likes

Ja dan ben je vast niet de enige :upside_down_face:

http://www.invoercalculator.nl/

Bedankt voor jullie antwoorden allemaal, heb het horloge uiteindelijk toch gekocht. Op een declare value van 300 euro toch nog 97 euro importkosten betaald, belachelijk als je het mij vraagt, maar duidelijkheid hebben we nu wel.

1 like

Omdat jij het moet betalen?
Omdat het uit Indonesië komt?
Omdat het een horloge betreft?
of
Omdat er überhaupt belastingen bestaan?

Ofwel, verklaar je nader :sunglasses:

Maar belangrijker… wat heb je gekocht? Foto’s??

Ben eigenlijk wel benieuwd of het horloge top is. Heb je die al om de pols? Foto’s is wat we graag zien.

By the way: BTW betaal je in NL doorgaans natuurlijk ook gewoon, alleen ben je je er dan wellicht iets minder bewust van.

1 like

Voor jou bestemd, vermoed ik (toch @Tinuske?):

Oh sorry. Ja.

Krijg je als je met één oog dicht nog op HF zit te spelen

1 like

Het betreffende horloge staat gepland voor aflevering op maandag, ik stuur dan een foto. Onderaan dit bericht staat wel de link naar het horloge op Chrono24.

Ik ben me heel bewust van het feit dat ik 21% BTW moet betalen over een horloge dat van buiten de EU komt, dat komt neer op zo’n 67 euro in dit geval.
Echter werd mij ook zo’n 12,50 in rekening gebracht voor de import van een horloge (dit zou volgens de website van de douane en volgens de reacties in dit topic een maximum hebben van 0,80 euro)
En daarnaast nog zo’n 17,50 voor de zogenoemde ‘Advance payment fee’.

Vooral dit laatste vind ik erg merkwaardig. Als ik het internet afstruin, vind ik dat dit een soort voorschot op de betaalde BTW betreft, alleen vraag ik me toch sterk af hoe ze dit relatief hoge bedrag kunnen verantwoorden tegenover een service die eigenlijk niets voorstelt. Het lijkt een trucje van DHL om er zelf nog even flink op te verdienen.

1 like

Omdat het ingeklaard moet worden is dat meen ik een vast bedrag van zo een 15 euro wat je de douane moet betalen. Dat staat los van de overige kosten als btw etc.
Sommige vervoerders rekenen ook nog een fee voor het extra werk van de btw afdracht.

Achteraf wet je pas exact wat de kosten zijn maar houd daarom altid gewoon 25% aan dan zit je meestal wel goed. Als het dan voor die 25% te duur wordt dan niet doen.

Maar goed, je hebt al geschoten dus hopelijk heb je er een mooi horloge voor.