Impressie Pellikaan HFLE

Tenminste 21 van ons kennen het horloge door en door. En een enkeling heeft 1 van de eerste PT2’s of een limited Dutch Made edition.
Jur heeft bijvoorbeeld al een mooie review gemaakt van z’n PT2 http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,121850,121850#msg-121850.

Dit is dan ook mijn persoonlijke impressie van m’n klok. De gebruikte foto’s zijn van het internet, aangezien ik hier niet zo een held in ben.

Wat me opviel toen ik ’t horloge voor het eerst in m’n handen kreeg was het gewicht. Hij voelde lekker robuust aan, alsof je echt iets in je handen hebt. Ik hou wel van een beetje gewicht om de pols. Het 2e was natuurlijk het formaat dat me opviel. De meesten vielen over het formaat van 45mm. Ook ik had er m’n twijfels over. 45mm met wired lugs a la Radiomir ging net. Maar die lange lugs van de Pellikaan…
Het viel me echter best mee. Om m’n pols blijft het een groot ding, maar de lugs lopen door hun sierlijk gebogen lijn mooi met de pols mee. ‘Uitstekende’ lugs vind ik namelijk niet mooi.

De wijzerplaat is zeer in balans. Door de dunne lijnen oogt de wijzerplaat voor mijn gevoel erg groot. Toch krijgt ie er gelukkig geen ‘blote billen gezicht’ van. De indexringen zorgen ervoor dat er op een rustige manier, toch veel te zien is.


En het + teken dat tevens tussen de I en K loopt van het merknaam vind ik leuk gedaan. Het loopt ook mooi door de indexring van de secondewijzer. Alsof het 1 geheel vormt. Ik had eerst m’n twijfels over de big-small seconds. De normale small seconds vind ik juist zo netjes tussen de indices van de 5 & 7 uur en de minuten indexring passen. Heel erg in balans.

Maar bij deze grote kast vind ik bij nader inzien de big-small seconds wel weer iets stoers hebben. Het eigenzinnige trekje past wel bij dit formaat.
Oh ja, heb ik al verteld dat er Dutch Made op staat? Vind ik echt helemaal top staan!!

Normaal hou ik wel van wat meer prominentere wijzers, zoals de Skeleton op de SMP. Maar bij dit klokje staan ze er netjes bij. Misschien toch net wat te net dan ik zou willen, want voor mijn gevoel past niet elke band hierdoor bij de wijzers&wijzerplaat. Dit gaat mijn inziens bijvoorbeeld met de Luminor 1950 met de neutralere wijzers makkelijker.
Wat ik kan waarderen is dat de maker de filosofie heeft dat een horloge ook in het donker afleesbaar moet zijn. Zelfs met klassieke wijzers. En dat vind ik leuk gevonden. Op de Pellikaan met z’n Breguet wijzers is het in ’t donker voor mij nog goed af te lezen, dankzij de net wat dikkere onderste gedeelte van de urenwijzer. Hierdoor wordt ie goed onderscheiden van de smallere minutenwijzer. Vind lengtes wat moeilijk te onderscheiden in ’t donker.
Wat ik ook prettig vind ik dat zelfs de dunne secondewijzer is voorzien van lume. Ik vind ’t wel fijn om te kunnen zien dat m’n klokje loopt. Bij een klokje zonder secondewijzer heb ik altijd het idee dat ie stilstaat. Wordt ik een beetje onrustig van :+

Waar je meestal niet op let, maar wel degelijk belangrijk is in ’t dagelijks gebruik, is het saffierglas. Dit is een flinke plak geweest, gezien diameter van de bezel. Mooi ontspiegeld ook om reflecties te minderen. Volgens mij is het eenzijdig ontspiegeld. Er bestaan ook klokjes met dubbele ontspiegeling, maar door de kans op krasjes en beschadigingen hierop heb ik juist de voorkeur voor enkelzijdig ontspiegeling. Het saffierglas lijkt minder dik dan ik gewend ben. Als ik erop tik, ‘klinkt’ ’t alsof ie minder dik is dan bijvoorbeeld een Seamaster of Luminor. Het kan misschien ook komen, doordat het glas van de Pellikaan groter is. Als iemand hier meer over weet, dan hoor ik ’t graag.

De bewerking van de kast vind ik erg apart. Meestal zie ik dat bij het vooraanzicht de lugs geborsteld en de bezel gepolijst. Bij de Pellikaan is het net andersom. Ik vind dat het horloge hierdoor een stoerdere look heeft gekregen, maar door glimmende lugs toch iets chiques behoudt. Bovendien helpen ‘t gepolijste van de lugs dat deze niet zo opvallen, c.q. kleiner vallen.
De zijkant van de kast vind ik ook erg mooi staan. Bij veel van mijn horloges lijkt de kast “hoog op te staan”, doordat de hoge achterdeksel dieper in de kast zit. De kast lijkt daardoor soort van op m’n pols te zweven. Bij de Pellikaan vind ik ’t mooi dat de achterdeksel even groot is als de bezel en bijna even groot als de kast. Hij sluit helemaal op de pols aan en laat geen gleuf zichtbaar.

De kroon is een fliegerkroon. M’n eerste. De vorm is welbekend, maar als je er goed naar kijkt en vergelijkt met bijvoorbeeld die van een Steinhart, oogt die van de Pellikaan een stuk stoerder door z’n bredere rand.
En hoewel ie best groot is en sommigen last hebben van ’t geprik tegen de rug van de hand, heb ik er amper last van. Ik draag em namelijk achter m’n knokkel, waardoor er genoeg ruimte over blijft. Met een ui-kroon ofzo is het comfortabeler, maar dat ziet ie er weer zo netjes uit. Deze grote kroon geeft de Pellikaan weer een stukje stoerheid.

Achterdeksel is geschroefd en van saffierglas. Mijn favoriete combi. Makkelijk te openen met een balletje zonder schades te veroorzaken, goed waterdicht te draaien, extra aandacht plus zekerheid door het gebruik van saffier en… lekker uurwerkje kijken!


De deksel zit wel relatief hoog, waardoor je een flinke inkijk hebt op de zijkanten van ’t uurwerk.

Uurwerk is een basic ETA 6498. Hierdoor is ie makkelijk te (laten) onderhouden en zijn onderdelen ook relatief makkelijk beschikbaar. Geen fratsen, maar een degelijk werkpaardje. Doch mooie gedecoreerd met Cotes de Geneve en geblauwde schroeven.
Waar ik beetje een dubbelgevoel over heb is de inscriptie op ’t uurwerk. Is wel apart en geeft em eigen karakter. Een soort handtekening van de kunstenaar. Maar doordat het met de hand gedaan is, vind ik het niet mooi staan.
Als het netter of machinaal gedaan was, zou ik ’t wel kunnen waarderen. Zoals bij onderstaande voorbeelden.


Het bijgeleverde Nato bandje vind ik helemaal niks op deze klok. Het principe en systeem is erg praktisch en comfortabel, maar ik vind een dun bandje op zo een grote en dikke kast er niet uitzien. Blij dat er een mooie dikke rood bruine Toshi band op zit. En met een originele Pellikaan gesp, incl. Hubert’s handtekening. Erg stoer vind ik em, die dikke Pre-V.

Al met al een hele leuke klok waar ik best meer van lust. Als ik een Pellikaan naar mijn wensen zou mogen vormen, dan zou die er als volgt uitzien:
Een Dutch Made/Improved 6498 uurwerk,
tikkend binnen een 42mm stalen kast,
welke 50atm waterdicht is,
voorzien van fliegerkroon en geschroefde kastbodem,
voor- en achterkant voorzien van enkelzijdig ontspiegeld saffierglas,
waardoor je de wijzerplaat ziet met de small seconds rustig glijdend rondjes maken,
met natuurlijk de kenmerkende van lume voorziende Breguet wijzers,
waarvan ik wel de lengtes precies zou laten uitkomen met de indexen (de uren- en secondewijzer vind ik een fractie te lang. De minutenwijzer raakt wel precies net z’n indexen aan),
en al dit moois zit met de zwarte Louisiana aligator band met gepolijste folding clasp om de pols.
Dat zou ik nog een mooie dress watch vinden.

Ben benieuwd naar de upcoming models.X(

1 Puntje wat ik wel erg jammer vind is de gang. Het klokje loopt om de pols ietjes achter. Op de kast loopt ie ietjes voor. In een week zijn dat toch een paar minuten dat ie achter loopt. En ik vind ’t niet fijn als een horloge achter loopt. Ik heb dan het gevoel dat ik niet op het horloge kan vertrouwen om niet te laat ergens aan te komen/de bus ofzo te halen/iets te doen/etc.
Hubert denkt er kennelijk ook zo over, want de filosofie van Pellikaan Timing is dat een horloge geen seconde mogen achterlopen, hooguit 10 sec per dag voor.
Erg jammer dat ie nu nog geen 2 jaar later toch achterloopt. :frowning:

1 like

Leuk stukje! Heb zelf ook de Forum-Limited en ben er nog steeds erg blij mee, krijgt veel draagtijd.

marnix.moed Schreef:

Erg jammer dat ie nu nog geen 2 jaar later toch
achterloopt. :frowning:

Al contact opgenomen met Hubert hieromtrent? Kwestie van afregelen misschien?

leuke review … (tu)

wat ik me afvroeg, (ik gebruik zelf nooit geen balletje om de achterzijde los te draaien) zou dat wel altijd goed gaan met een horloge met glasbodem ?

je zet nl alle kracht op het glas en niet op de ring die contact maakt met de kast.
en ik denk ook niet zozeer dat je het glas breekt maar misschien wel draait in de ring waardoor het niet meer zo waterdicht zou zijn als eerder.

misschien valt het ook wel mee …heb eigenlijk geen idee.

marnix.moed Schreef:

welke 50atm waterdicht is

Bedankt voor deze recensie! Waterdichtheid tot 500 meter lijkt me een beetje overdreven voor een Flieger en zal een geschroefde kroon met zich mee brengen. Niet echt praktisch voor een handopwinder.

Mooie review hoor, ik wacht nog steeds op een 42 mm versie.

Snooker Schreef:

Leuk stukje! Heb zelf ook de Forum-Limited en ben
er nog steeds erg blij mee, krijgt veel
draagtijd.

marnix.moed Schreef:


Erg jammer dat ie nu nog geen 2 jaar later toch
achterloopt. :frowning:

Al contact opgenomen met Hubert hieromtrent?
Kwestie van afregelen misschien?

Heb een weekje geleden al een mailtje gestuurd maar nog geen reply gehad. Weet iemand of ie misschien op vakantie is?

lencoth Schreef:

marnix.moed Schreef:

welke 50atm waterdicht is

Bedankt voor deze recensie! Waterdichtheid tot 500
meter lijkt me een beetje overdreven voor een
Flieger en zal een geschroefde kroon met zich mee
brengen. Niet echt praktisch voor een
handopwinder.

Heh heh, heel scherp! (tu)

Ik heb een paar dagen gedaan over de review. Telkens een stukje en sommige stukjes waren op een laat tijdstip geschreven. Was niet helemaal helder. Moest natuurlijk 5atm/bar/50m WR zijn.

seamaster Schreef:

leuke review … (tu)

wat ik me afvroeg, (ik gebruik zelf nooit geen
balletje om de achterzijde los te draaien) zou dat
wel altijd goed gaan met een horloge met glasbodem
?

je zet nl alle kracht op het glas en niet op de
ring die contact maakt met de kast.
en ik denk ook niet zozeer dat je het glas breekt
maar misschien wel draait in de ring waardoor het
niet meer zo waterdicht zou zijn als eerder.

misschien valt het ook wel mee …heb eigenlijk
geen idee.

Goeie vraag. Ben er ook wel benieuwd naar.

Leuke revieuw. Maar ik ben toch wel verbaasd dat hij achter loopt, op bijgevoegd certificaat wordt een afwijking van 0 sec. genoemd dacht ik, bij de jouwe. Toen ik hem nog had haalde hij dat ook “zo goed als” tot de dag dat je hem overnam.
Je hebt de kroon verwisseld (ik had een uienkroon door Pellikaan late monteren, voor mij is de diamantkroon HET minpunt van dit horloge, lastig en niet mooi imo). Heb je daarbij het uurwerk misschien geraakt (of degene die het voor je gedaan heeft?). Een miniscuul tikje heeft al invloed. Overigens kan iedere horlogemaker het horloge afregelen terwijl je er op wacht. Het is een bekend uurwerk. Overigens: blij dat hij bevalt.

wat ik jammer vind bij dit horloge is de verticale lijn door de letters.

LeenV Schreef:

Leuke revieuw. Maar ik ben toch wel verbaasd dat
hij achter loopt, op bijgevoegd certificaat wordt
een afwijking van 0 sec. genoemd dacht ik, bij de
jouwe. Toen ik hem nog had haalde hij dat ook “zo
goed als” tot de dag dat je hem overnam.
Je hebt de kroon verwisseld (ik had een uienkroon
door Pellikaan late monteren, voor mij is de
diamantkroon HET minpunt van dit horloge, lastig
en niet mooi imo). Heb je daarbij het uurwerk
misschien geraakt (of degene die het voor je
gedaan heeft?). Een miniscuul tikje heeft al
invloed. Overigens kan iedere horlogemaker het
horloge afregelen terwijl je er op wacht. Het is
een bekend uurwerk. Overigens: blij dat hij
bevalt.

Ik had ook niet verwacht dat ie achter zou lopen. Hij liep al een beetje achter voordat ik de kroon verwisselde. In die paar dagen was 't echter nog nihil. Ik liet m’n ‘test’ doorlopen en merkte dat ook na langduriger dragen ie blijft achterlopen bij 't dragen.

Ik heb inderdaad de originele kroon er weer opgezet. Naar mijn weten is de balans echter niet geraakt. Ik heb eerder 6497 uurwerkjes ge(de)monteerd en ben daardoor enigzins bekend met 't uurwerk.

Enneh, hij bevalt nog altijd prima! :slight_smile:

Long Schreef:

wat ik jammer vind bij dit horloge is de verticale
lijn door de letters.

Vind ik weer totaal niet storend, doordat ie er precies mooi tussen de I en K loopt. Zoals ik hier wel vaker lees, smaken verschillen heh :)-D

Quote Waar ik beetje een dubbelgevoel over heb is de inscriptie op ’t uurwerk. Is wel apart en geeft em eigen karakter. Een soort handtekening van de kunstenaar. Maar doordat het met de hand gedaan is, vind ik het niet mooi staan einde quote

Eigenlijk onbegrijpelijk, vind ik, dat je op het uurwerk op zo’n manier een inscriptie krast.
Dat lijkt werkelijk nergens op en zou voor mij een reden kunnen zijn om dit horloge maar te vergeten.

Hubert is inderdaad met vakantie!

Ik heb na zijn vakantie een afspraak gemaakt om nog even naar mijn Special Edition te laten kijken.

Ik ben zelf nog steeds erg enthousiast over die van mij. Prachtig gemaakt, ongeveer +2 seconden afwijking per dag en heerlijk om te dragen.

NicoB)-

Dit soort posts zijn levens gevaarlijk voor mij :wink: In de eerste instantie kon ik er niet aan wennen aan onze Dutch Made Pellikaan, nu begin ik 'm meer en meer te waarderen. Maargoed eerst sparen voor andere zaken.

Ah… terug van weggeweest! Ik ben weer helemaal in m’n nopjes!! Details volgen later… >X

Door n like v @Sivari kwam ik deze ouwe post onder ogen. Ik dacht dat ik vervolg al gepost had.

Maar waar t kort op neer kwam was dat ie bij Hubert langs was geweest en er de wijzerplaat met kleine kleine seconde subdial en ditem wijzer in is gezet. De originele onderdelen heb ik bewaard, zodat t altijd nog terug kan.

Saillant detail, toen ik em kwam ophalen bleek dat Hubert was vergeten om de seconde wijzer te lumen. Hij had toen de seconde wijzer v zn eigen exemplaar in de mijne gezet.

4 likes