Mijn nieuwe aanwinst van afgelopen Rikketik http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,304402,307372#msg-307372 is een Seiko5je van Rob, aka Monsterwatches.
Ik zat in eerste instantie nogal te twijfelen tussen 2 broertjes, de zwarte en de witte. De zwarte oogt een stuk sportiever,
terwijl de witte er een stuk netter uitziet.
Op advies van Rob uiteindelijk toch gekozen voor de witte. Ik heb al zoveel donkere klokjes. En met de zomerse maanden voor de boeg, is een witte ook erg leuk. Maar wat vooral de doorslag heeft gegeven, is dat de details bij de witte naar mijn mening beter naar voren komen. Zoals de wafels op de wijzerplaat. Die vind ik scherper en mooier afsteken tegen de achtergrond. En de witte ring die onder de indexen loopt, krijgt met een bepaalde lichtval een mooie rainbow gloed. De rainbow-ring is op 't scherm misschien wat moeilijk te zien, maar als je de hoek van je monitor iets kantelt, dan zie je dat de kleur ter hoogte van de indexen net een tikje anders is dan 't witte boven de indexen. Het heeft een glans dat doet denken aan die van parelmoer, maar toch heel subtiel is dat ik er geen dameshorloge-gevoel bij krijg. Parelmoer vind ik namelijk persoonlijk niet iets voor een mannenhorloge. De indices zijn mooi opgelegd met redelijke Lumibrite erin verwerkt. Ze allemaal gepolijst voor een aardige glans en bestaan uit 3 vlakken. Bovenop de lume en zijwaarts glanzend metaal. Ook de kleintjes zijn idem gevormd, met dezelfde details maar dan verfijnder.
De Lumibrite heeft een wat lichtere/wittere tint dan bijvoorbeeld m’n Monster en past daarmee goed bij de aluminium-/metaalkleurige wijzerplaat.
De wijzers zijn wat simpel, maar toch nog een beetje aandacht gekregen door de zwarte verf middenin. Er is toch net iets meer moeite gedaan, zodat ze niet helemaal chroom zijn. En de rode secondewijzer, samen met de rode strip om de kroon geven em toch een snelle racy look.
De band vind ik een goedkope look hebben. Zo iets van een Kijkshop B-merk horloge. Daarentegen is ie best degelijk gemaakt. De schakels zijn niet solide, maar zijn dubbelgevouwen. Niet van die dunne blikken dingen, maar wel 2 a 3mm dik. Ze ogen heel solide. De pins zijn van die simpele, welke je makkelijk erin en eruit kunt drukken met een tooltje, zonder dat je moet zoeken naar busjes enzo. Het is ook geen bandje voor aan een ‘extreme’ klok. De bandaanzet is niet solid, maar klempt wel stevig en zonder speling vast aan de kast. Ze hebben met een klein budget in gedachte, toch een stevig aanvoelende band weten te maken.
De sluiting is simpel, maar toch wel voorzien van drukknopjes en 2 gaatjes voor precieze afstelling.

Maar wat vooral mijn aandacht heeft getrokken was de kast. Die vind ik erg bijzonder. Het lijkt namelijk dat de lugs samen met de onderkant de ronde “wiel” vastgrijpt en op z’n plaats houdt. Bijna alsof je ’t ronde gedeelte helemaal los kunt draaien. Met name op de zwarte uitvoering doen de strepen aan de zijkant me denken aan die bijna profielloze racebanden. Vandaar mijn nickname Race Tire voor deze klok. Ik weet niet of ie al een bijnaam heeft, maar anders vind ik ’t best toepasselijk. Hier wat plaatjes van de uitvoering met zwarte ring, zodat duidelijker te zien is met wat ik bedoel van de ‘geklemde wiel’.
Rob gaat nog kijken hoe dit in elkaar zit en misschien dat ik er een zwarte “wiel” in kan laten zetten. Keeping my fingers crossed
De lugs zijn ook slim gedaan. Het kromt namelijk in 2 stappen naar beneden. Het eerste vlak dat een beetje naar beneden helt is geborsteld, waardoor deze opvalt en duidelijk zichtbaar is. Het tweede vlak loopt in een scherpe hoek naar beneden, waardoor vanuit een bepaalde hoek de lugs korter lijken. Bovendien zijn ze in tegenstelling tot het geborstelde eerste vlak nu gepolijst. Als er geen licht direct op valt, lijken ze een beetje weg te vallen, waardoor nog meer de illusie gecreëerd wordt dat de lugs korter zijn.
Met z’n 42mm is het geen enorme klok, zonder klein te zijn om mijn pols. Eigenlijk vind ik ’t de perfecte maat kast voor mezelf.
Als bonus heeft ie, net als praktisch de meeste 5jes, een glazenachterkant met zicht op ‘t 7s36 uurwerk. Ook al is ie ongedecoreerd, ik blijf het leuk vinden om er naar te kijken. Jammer dat de 2 extra nutteloze robijntjes niet te zien zijn

Conclusie: een leuke klok met veel details voor een klein budget.
Wat tegenvalt is dat het uurwerk een mankementje lijkt te hebben. Na een tijdje staat ie vanzelf stil. Ja ja, het is een automaat met een gangreserve van een kleine 2 dagen. :+
Maar hij blijft ook stilstaan na een actieve dag. Zelfs tijdens het dragen merk ik dat ie ineens een paar uur achter loopt of stilstaat. Ik ben er nog niet helemaal uit of dit nu puur gebeurt wanneer ie om m’n pols zit (warmte?). Op de kast blijft ie soms wel doorlopen. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
Bedankt Bosnialove voor het onder de aandacht brengen van zo een leuke klok! Zonder jou was ik niet zo snel op dit klokje gekomen. http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,288345,288400