Impressie van de rikketik (lang verhaal), en wie heeft wat gescoord

Prachtig! En zeker leuk als je iets tegen het lijf loopt dat je al jaren zoekt. Dit is geen zwart-wit foto he?

Mailot Jaune? We hebben hier te maken met een Tour liefhebber denk ik!

Ik heb ook nog even getwijfeld over een 6138.

Mijn ervaring is wel dat er vaak iets aan het uurwerk makeert. Maar de techniek is prachtig, tegen geweldige prijzen. Ik kon een 6138-3002 voor 100 kopen. Toch van afgezien, ik twijfelde over de staat van het uurwerk.

gr,
Hans Mennink

http://members.chello.nl/~h.mennink//watches/_private/seiko6138.htm

Ik had dus wel bijna een grote zigeuner achter me aan

joep Schreef:

Ik had dus wel bijna een grote zigeuner achter me
aan

Liep je met n schnitzel om de pols ? :wink:

j.haringsma Schreef:

De laatste jaren valt het me moelijk op Rikketik
aardige aankopen te doen; een bandje of een
boekie, dan houdt 't wel op… Hoge prijzen, en
matige kwaliteit. Maar deze keer was het weer 's
raak. Een SEIKO 6138; een van de vroegste
automatische chronografen (geproduceeerd van 1970
tot '76 dacht ik). Op dit forum is er wel 's
aandacht aan besteed. Ik was al een aantal jaren
naar dit specifieke model op zoek. Naar mijn
mening van bijzondere schoonheid. En dat voor
Euro 180, in mint condition.

Een vraagje: zijn er mensen hier op het forum die
onderhoud doen voor dit model? Of anders iemand
weten die dat doet?

Bijgaand een geleende foto.

prachtig horloge! super!

Ik vond vooral de vd Klaauw van Hans erg mooi, en wat ik erg leuk vond was dat freddy vol trots de lemania van zijn vader liet zien, wat een mooi horloge is dat!

en voor mijn aanwinsten zie op het forum.

Tja, de aankoop van vintage uurwerken blijft in wezen een gok; je weet nooit wat er boven tafel komt. Daarom koop ik meestal vintage horloges in NOS-kwaliteit. Deze Seiko zag er goed uit, maar toen ik de chronograaf beproefde (in de auto op weg naar huis) bleef de secondenwijzer bij de 12 hangen. Ik dacht: “^*&^&$^%$^%$#!!!” of iets soortgelijks. Gelukkig ging de wijzer met een klein tikje weer verder, en na 5 omlopen liep-ie soepeltjes. De nauwkeurigheid is opvallend goed; de afwijking is hooguit enkele sekonden per etmaal.

Ik begrijp niet helemaal hoe het komt dat dit type (nog) voor zulke lage prijzen worden aangeboden. Ik heb de indruk dat de kwaliteit die van Zwitserse uurwerken zeker evenaart, en het is ook historisch gezien interessant. Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat reparaties en onderhoud lastig en/of duur zijn. Of dat Seiko “een dubbeltjesmerk” wordt gevonden.

Ik was zelf ook nooit zo’n groot fan van Seiko, maar na de aankoop van een Black Monster en deze cal. 6138 is dat in positieve zin omgeslagen. Heeeel veel horloge voor heeeel weinig geld…

De problemen die bij een Seiko chronograaf 6139 of 6138 ontstaan is meestal een gevolg van vocht of water in het uurwerk agv een slechte afdichting.
Vaak zitten bij zo’n 35 jaar oud horloge nog de eerste pakkingen erin en die zijn of keihard, of zo goed als vergaan, waarna er makkelijk vocht in het uurwerk komt met alle gevolgen van dien;

Hier is een foto van hoe zo iets uitziet:

Vaak hoeft de schade niet eens zo zichtbaar te zijn, vocht kan al het een en ander laten vastplakken.

Komt er geen water of vocht in zijn het nogal robuuste uurwerken.

Dit uurwerkje tikt inmiddels al weer vrolijk. Hij liep niet, het asje van de “minute wheel counter” ofwel het asje waar de minutenwijzer op zit was in de achterste lagering weggeroest. Uiteraard is ie voor de rest uit elkaar geweest en schoongemaakt. Moeilijk voor te stellen maar het opwindmechanisme werkte nog ondanks de roest die je op de foto ziet.

Op dit moment ben ik met 4 6139’s in de weer en met 3 6138’s, een van die uurwerken moet opgeofferd worden om de anderen te herstellen.
Deze uurwerken kun je nog voor leuke bedragen vinden. Veel onderdelen tussen 6138 en 6139 zijn uitwisselbaar.

Voor mijn gevoel zijn deze chrono’s (en ander Seiko’s) zwaar onderschat, vooral het getoonde voorbeeld is een mooi stukje Seiko.

Hallo Lucien,

Hartelijk dank voor je reactie. Dit ziet er inderdaad niet best uit. Ik hoop dat die van mij wat frisser oogt van binnen… Het vochtprobleem dat jij aanroert, lijkt mij een algemeen probleem. Al heb ik de indruk dat het in tropische landen ernstiger is dan in onze omstreken. In ieder geval is het zo dat klokjes die ik wel 's in het verre oosten heb besteld, regelmatig met dit probleem kampten. Enfin, je weet ze blijkens je mail weer in oude glorie te herstellen. Spreekt met erg aan, temeer omdat dit naar mijn mening toch een uitstekend uurwerk is, dat zijn lauweren heeft verdiend.

Het is overigens opmerkelijk dat in dezelfde tijd dat Seiko met haar eerste chronograaf op de markt kwam (rond 1969 dacht ik, met de 6139), zij ook als een van de eersten met een kwartsuurwerk kwam. Geeft aan dat Seiko vroeger al bijzonder innovatief bezig was.

Groet,

Johan

Heb je die Black Monster op de Rikketik gekocht?

En zo ja, bij wie dan, toch niet die Duitser die er ook altijd staat?

(ik kreeg nl een boze Duitser die het niet eens was met mijn “handelaarsprijzen” en ben benieuwd of hij die looser was)

Hallo Robbie,

Nee, mijn BM heb ik al een heeele tijd. Ooit een keer via Ebay besteld… Ik koop zelden iets op de Rikketikbeurs, in het algemeen veeel te hoge prijzen… Dan liever Ebay. Pakweg 60% van de nieuwprijs. En soms (onlangs nog) nog veel minder…

Groet,

Johan

Het valt met op dat er soms prijzen worden gevraagd voor horloges die hoger liggen dan de nieuwprijs. Er zijn inderdaad handelaren die 200 Euro vragen voor een Monster. Ik vraag me dan af wat ze denken te bereiken. Hopen ze dan op een onwetende die dat ervoor wil betalen of willen ze het eigenlijk niet verkopen.

Ik zou liever 3 maal 30uro winst maken dan lang blijven hopen op één maal 100. Als handelaar lijkt me omzetsnelheid een betere optie dan de incidentele horgere winst.

Zo stond ik bij een handelaar die een Poljot Blue Angels aanbood voor 350 Euro!!! Ik heb weleens gelezen dat dit een verzamelobject voor de toekomst is, maar op dit moment lijkt me dat toch wat veel.

j.haringsma Schreef:

Hallo Robbie,

Nee, mijn BM heb ik al een heeele tijd. Ooit een
keer via Ebay besteld… Ik koop zelden iets op de
Rikketikbeurs, in het algemeen veeel te hoge
prijzen… Dan liever Ebay. Pakweg 60% van de
nieuwprijs. En soms (onlangs nog) nog veel
minder…

Groet,

Johan

ik vind dat ik toch wel leuke horloges voor leuke prijzen heb gekoccht, het gereedschap viel qua prijs wel tegen.
bandje waren wel weer goedkoop alleen had ik daar niet genoeg geld meer voor :frowning:

Ik denk dat de prijzen in Duitsland een stuk hoger liggen, zeker voor wat betreft de monsters en Big Bossen. Een Big Boss met stalen band kost in Duitsland via internet ruim boven de 400 euro…

Ik zou er bijna voor naar een Duitse beurs gaan… Of een Duitste site opzetten…