Impressie van de rikketik (lang verhaal), en wie heeft wat gescoord

Even een impressie van de Rikketik.

Aangezien ik van de vorige keren wel geleerd heb dat de beste koopjes zo vroeg mogelijk te behalen zijn ging ik al vroeg naar de Rikketik toe. Vanaf het station met het busje, waar ik samen met Bredewold45 en zijn broer inzat.
Kwam er rond 10:15 binnen en er stond al een flinke rij… :frowning:

Eindelijk de hal binnen en het was echt teringdruk. Bij iedere tafel stond wel een rijtje mensen…Even rondgelopen en toen kwam ik Yaffle tegen. Hij liet mij zijn Seiko Marinemaster zien. Echt een prachtklok en die duikersextensie is echt geniaal bedacht.
Daarna met hem even naar Robbie409 gelopen alwaar ik mijn LED-horloge heb gekocht.
Voor die 23 euro echt een leuk ding moet ik zeggen. Robbie had het ook druk dus weer verder gegaan.
Terwijl ik aan het kijken was bij wat militaire klokken tikte Jeroen (Dr. Swatch) me aan. Hebben ff gekletst met elkaar en vol bewondering zijn Diaphane One bekeken.
Jeroen had gehoord dat er ergens een platina Swatch lag, dus die ging weer verder.
Toen ik aan het kijken was voor een 16mm Nato kwam ik Gerard tegen. Hij had zn IWC Flieger om en ik moest even de stalen band “voelen”.
Man, wat een stukje vakmanschap. Ik heb nog nooit een stalen band gezien die zo soepel is en zo mooi is afgewerkt. Echt een pracht van een band, die het geld meer dan waard is (eerst dacht ik hier anders over)
Die Pontiac die ik bedoelde Gerard was een andere als die jij hebt. Ben er 2 tegengekomen. Bredewold45 heeft er ook eentje gekocht.

Nog even bij Maurice Rutten gekeken. Had wat Laco’s, Poljot, Tauchmeisters liggen.
Verderop in de gang had ik bijna een JLC kalender gekocht. Met datumwijzer en venster voor de dag. Moest 500 euro kosten, maar had wel een grote beurt nodig. Uurwerk versprong de datum om 19 uur…
En daarbij was ie klein 31mm. Ik durfde de gok toch niet te wagen hoewel het wel een mooi klokje was…

In het restaurant kwam ik Freddy en Nivelacuso tegen. Heb mijn Tissot Navigator aan Freddy meegegeven (komt een nieuw glas op, en kast helemaal gematteerd).
Freddy had 3 horloges van Nivelacuso bij die gerepareerd waren. Seamaster Chrono Ti, vintage Seamaster Calender en een Speedmaster 125.
Vooral die 125 kon je niet omheen, wat een dikke klok zeg. Echt een vierkant stuk staal aan je pols.
Wel een mooi stuk staal!

Nivelacuso heeft me nog verteld hoe CvdK wijzers blauwde en Freddy had ook nog wat tips voor een mooie blauwe kleur.
Toen zijn we met zn allen naar de snack corner gelopen waar de “meeting” gehouden werd. Moet zeggen dat de opkomst erg groot was.
De volgende mensen waren er.

  • Jeroen
  • Brava
  • Jaap-Wim
  • Master-Fan
  • Karel
  • Leen V.
  • Nivelacuso
  • Gerard
  • Marc B1 (van horlogeforum)
  • Freddy
  • Sieb (van horlogeforum)
  • Henrik (van horlogeforum)
  • Andre (Ori53)

Was dus lekker gezellig. Henrik was gefrustreerd omdat ie geen leuke horloges had gezien voor een normaal bedrag en hij moest en zou nog iets gaan kopen.
Jeroen heeft me nog wat uitgelegd over het internationale Swatch forum waar hij mod wordt. dus houd je hart vast :wink:
Ben er heel benieuwd na en verwacht er wel veel van.
Jeroen en ik vonden het ook wel weer een strak plan om weer eens een keer een etentje te organiseren met zn allen. Maar hier kom ik nog op terug.

Nog even verder gelopen en je zag dat de grote drukte (was nog steeds druk) al wel een beetje voorbij was.
Hoop mooie dingen gezien, maar aan mooie dingen hangt ook een mooi prijskaartje…
Nog wel een Eterna gezien met dezelfde kast als mijn Lemania. Deze was alleen niet military issued en zag er nogal zwaar gebruikt uit.
Maar 200 euro was niet heel veel geld voor een dergelijke klok.
Verder nog wat gekeken voor bandjes, maar niet heel veel spannends tegengekomen. Wel een mooie Shell Cordovan gezien voor 30 euro, maar zou niet weten waar ik hem op moet zetten.

Heb wel 2 kleine aanwinsten gescoord. Eerst is dus de LED-watch van de inkoopactie van horlogeforum. Voor het geld echt een grappig ding. Je kunt zelfs de intensiteit van de LEDjes instellen. Heb hem nu het minst fel staan, is ie in mijn ogen het scherpst.
Tweede aanwinst ben ik veel blijer mee, een Longines. Heeft geen militaire markings, maar doe wel erg militair aan (vaste lugs, lay-out wijzerplaat, stalen kast, geen chroom) Hij meet een bescheiden 32mm, maar hij misstaat me helemaal niet
Plaat heeft wat patina maar ik vind het wel mooi.
En voor een prijs die iets hoger ligt dan een gemiddelde Seiko 5 kon ik deze dus echt niet laten liggen.

Hebben jullie nog wat “gescoord” op de rikketik en zo ja, wat dan!!!

Wat foto’s

Het LED horloge. Kun je het verschil goed zien tussen de lichte intensiteit en de hoogste intensiteit.
Denk dat ik hem nog ga dragen ook!

Van gedempt naar fel

En de Longines. Sorry voor de slechte foto’s, maar door het bolle plexiglas reflecteert alles. Die rare gloed ligt dus aan het licht en komt niet door de plaat.

Mijn verhaaltje staat hier
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,40751,41755#msg-41755
. :smiley:

Bedankt voor de impressie Tom. Kan ik toch nog een beetje meegenieten. Maar wie zijn toch al die mensen die naar de Rikketik gaan? Veel bezoekers posten (lezen wellicht alleen mee?) kennelijk niet op dit forum. Zouden het allemaal handelaren zijn?

Gerwin

Ja, inderdaad gefrustreerd thuisgekomen! Misschien moet ik me er dan ook maar niet meer zo op verheugen?
Ik had na een kwartiertje, vlak nadat ik Freddy en Marc was tegengekomen, een geinige Cortebert gescoord met een glazen achterkant (volgens mij gewoon een normaal glaasje, maar goed), ondanks dat het een beetje een raar ding is, vond ik het wel een goed begin. Even bij Robbie ook mijn Led opgepikt. Moet er nog even aan wennen :smiley:
En daarna… niets meer! Zelfs de zakhorlogestandaardjes die ik zocht kwam ik niet tegen :frowning:
Toen ik op de mini-meeting de nodige handen had geschud (zie de lijst van Tom) toch nog even een rondje gerend, maar het werd niet beter. Uit frustratie nog een rood-gouden Ardath automaat gekocht maar die wilde ik na het betalen eigenlijk al weer op Marktplaats zetten dus een grote teleurstelling.

Behalve de mini-meeting natuurlijk :smiley:

Ik denk dat Tom dit verhaal eerst op dezinvanluxe heeft gezet.
Ik zal zijn lijst even “horlogeforummen” :smiley:

  • Jeroen (dzvl)
  • Brava (dzvl)
  • Jaap-Wim
  • Master-Fan
  • Karel
  • Leen V.
  • Nivelacuso
  • Gerard (dzvl)
  • Marc B1
  • Freddy
  • Sieb
  • Henrik
  • Ori53 (dzvl)
  • Tom

Ik weet het niet wie er dan komen. Wat ik wel vaak zie zijn Nederlanders op TZ en TZ-Uk die volgens mij niet op Nederlandse fora komen.
Ook komen er veel mensen voor klokken en dergelijke. Ook gewoon veel duitsers, italianen, engelsen.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar DZVL zijn er inmiddels 715 geregistreerde leden. Hiervan hebben 198 nog nooit een post gemaakt maar zij lezen het forum wel.
Lurkers noemen ze dat :wink:

Geen idee hoeveel mensen er hier zitten. Je kunt wel alle namen gaan tellen in de lijst aan wie je een PB kan sturen maar dat duurt me te lang.

Zoals Hier
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,41759/
te lezen heb ik dus een Tissot gescoord. Die ik nu dus probeer open te krijgen…

Vreselijk staan twijfelen bij twee Omega Dynamic’s. Een Chrono en een Date. Niet geheel onverwachts wilde de Omega-fanatieke verkoper niet van inruilen van mijn Maurce Lacroix weten :slight_smile: Maar wat een mooie klokjes toch ! Zo oud, en toch zo "hip"
Ik vond over het algemeen de vintage Omega’s eigenlijk best wel heel erg duur, of van zeer dubieuze kwaliteit.
Verder viel me op dat er veel stands waren met niet-Nederlandse verkopers die nauwelijks wisten wat ze verkochten, als er maar een merk op stond. Onderhandelen was er helemaal niet bij (als er al mee te communiceren was), zelfs als er gewoon aantoonbare gebreken waren.
Gelukkig ook heel veel zeer vriendelijke mensen tegen gekomen, zowel voor als achter de tafels.
Mijn vrouw vroeg zich af of op zo’n beurs iedereen verplicht met opgestroopte mouwen zou lopen, dat viel mee, maar het wel heel erg leuk gewoon met mensen over hun hobby te kunnen praten. Op straat spreek je iemand toch minder makkelijk aan met "Wat heeft u daar om uw arm ?"
Erg leuk, volgende keer vast weer van de partij.

Inmiddels zijn er ongeveer 1125 geregistreerde leden (+/- 50) Aan het aantal postende leden te zien hebben wij hier dan “Veel Lurkers”

Aparte Longines, Tom.

Moet toch ook maar eens de rikketik bezoeken.

Zaterdagavond ben ik (samen met m´n zoontje van 12 jaar) op uitnodiging van de lokale krant met een man of 20 naar de eredivisie wedstrijd N.E.C. - NAC geweest. Mooie wedstrijd… Mijn zoontje kreeg van een N.E.C. host nog een rondleiding door de catacombes, en kreeg een N.E.C. voetbalshirt. Na afloop nogal behoorlijk geborreld in de business-ruimte. Dat liep aardig uit de hand, en de terugreis met de bus duurde nogal lang vanwege twee extra plasstops, en drie !!! kots-pauzes van een van de passagiers (nee, niet ikzelf of mijn zoontje…)

Vandaar dat ik vandaag iets later dan gepland op de Rikketik kwam. Ik was er omstreeks 11:00 uur. Bij binnenkomst stuitte ik meteen op Jasper, een horlogemaker uit Winterswijk waar ik regelmatig ga buurten. Hij heeft een voorkeur voor seventies Orients, Citizens en ook voor russische horloges. Achteraf gezien hadden we wel kunnen car-poolen.

Daarna gebeld met Freddy. Freddy was samen met Marc, ze waren zo verstandig om wel te car-poolen. Van Freddy kreeg ik drie horloges terug die professioneel onder handen genomen waren. Freddy nog hartelijk bedankt voor het werk. Vooral de Omega 125 had heel veel aandacht nodig. Hij is super mooi geworden.
We gingen in het restaurant gedeelte zitten en konden even over dingen praten die er toe doen. Tom kwam er ook bij, ( mooie horloges…), en voor we het wisten was het al 12:00 uur. Tijd voor de mini-meeting.
Gezellig staande receptie, en weer enkele nieuwe gezichten achter de forumnamen gezien. Leuke groep mensen bij elkaar…

Enfin, het keuvelen duurde ruim 3 kwartier, en tegen 1 uur had ik dus nog geen horloge gezien op de beurs. Ik wilde de beurs gaan verkennen, maar besloot eerst nog even langs Lucien te gaan, (nioet van het forum). Ik heb samen met hem vorig jaar een standje gehad op de beurs. Ook weer even gekletst… Half twee en nog geen horloge serieus kunnen bekijken…

Ik begon net aan mijn grote ronde, toen ik Wim de V. mij aansprak. Ik had aan hem twee jaar geleden een horloge verkocht, en sindsdien zijn we elkaar regelmatig tegengekomen. Heel leuk gesprek ook weer met hem gehad…

Enfin, ik begon daarna nu echt met het rondkijken. Ik filterde vooral Omega horloges uit het enorme aanbod, en kwam enkele belachelijke prijzen tegen. Ook weer kaartjes meegenomen van deze en gene, je weet nooit waar dat nog weer toe kan leiden in de toekomst.
Tegen het einde van de beurs had ik mij erbij neergelegd dat ik niet iets tegen zou komen wat naar mijn smaak en portemonnaie was. Tot ik in de eerste hal, op een van de meest rustige plekjes een interessant horloge tegenkwam. Toevallig kwam ook Leen V. net bij die stand toen ik net met onderhandelen begonnen was. Om kort te gaan, ik kocht het horloge, en Leen en ik waren het erover eens dat het een redelijke prijs was.

Welk horloge wil je nu weten? Kijk ff bij het draadje LED IT BE…

gr,
Hans Mennink

Welke Dynamics had je gezien. Je hebt de hele oude (jaren 60) maar ook de eind jaren 90 modellen. Daar zat ook een chrono tussen en eentje met alleen datum.

Die uit de jaren 90. Beetje vliegeniers-achtig. Eentje bij Omega-Fanatic (de chrono) en de ander helemaal achterin de grote hal.
Die oude vindt niets.

Bas

Nivelacuso, prachtig was die Eclipse! Heel mooi, vond het leuk jou eens ontmoet te hebben, toen ik mijn vd Klaauw had mailden we nog weleens.

Verder ook leuk idd om de rest te zien, vooral Freddy en Marc, respect dt ze zo’n eind rijden voor een beurs! goed hoor.

Ik ben wel op de rikketik geweest, maar was vergeten dat er een meeting was. Ik ben nieuw in horlogeland, dus vond het te eng om op een beurs iets te kopen. Ik ben ook filatelist, en ken postzegelbeurzen. Van meer dan de helft van de handelaren in postzegelwereld zou ik nog geen paperclip voor een stuiver kopen, zo onbetrouwbaar.

Ik had dus heel weinig geld meegenomen en heb alleen een boek gekocht over IWC fliegeruhren. Leerzaam, vooral over de Mk. 11. Heel leuk om te lezen.

Misschien ontmoet ik jullie bij een volgende gelegenheid.

Wel een tijd staan staren naar een Jorg Schauer bij de stand van Clockwise. Had het horloge ook over internet al gezien. Prachtige klok. En een limited edition van 50 stuks, als dat wat zegt.

Ik ben onervaren in horlogeland, dus het volgende wat ik zeg kan wel onzin zijn maar ik heb de indruk dat het meeste dat aangeboden wordt op die beurs niet erg best spul is.

Ook ik ben redelijk nieuw in dit “wereldje”. Ben samen met mijn zwager tussen 14:00 en 15:00 een uurtje langs geweest. Veel mooie klokjes gezien, maar ook een aantal zeer dubieuze indrukken opgedaan. Leuk als je iemand attendeert dat zijn tas wordt gestolen dat je weggemompeld wordt.

Onvoorstelbaar hoeveel rolexen daar lagen, als leek zou ik nooit iets van meer dan 100 euro kunnen kopen. Helaas heb ik de stand van Robbie niet kunnen vinden/over het hoofd gezien. De volgende keer kom ik zeker naar de meeting en koop ik een leuke horlogedoos. (Wel handig als je geld meeneemt naar zo’n beurs)

joep Schreef:

Leuk als je iemand attendeert dat zijn

tas wordt gestolen dat je weggemompeld wordt.

Pure humor! :smiley:

Mooie verhalen… ik heb vandaag 5 e uitgegeven.
Als ik naar de beurs was geweest was dit (waarschijnlijk) meer.

Met dank aan de schrijvers.

Hier staat mijn aanwinst. http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,41751,41751#msg-41751

Ik zal je de moeite sparen :smiley: 1171 ingeschreven gebruikers. Maar ik weet niet hoeveel mensen er hebben gepost.

En ook ik was daar, op het laatst besloten en zeker geen spijt gehad, ondanks een behoorlijk aantal kilometers (Zuid Limburg). Als Pontiac liefhebber heb ik mijn hart op kunnen halen. Ik zal in de komende dagen de foto’s posten. Ik ben behoorlijk wat NOS Pontiac tegengekomen en NOS reclamevoorwerpen van Pontiac (Een NOS grote reclame-aansteker in de originele doos en een reclamebordje). En dat is bijna net zo leuk voor mij. Qua horloges heb ik een NOS Pontiac *** memodate en een NOS Pontiac *** Maillot Jaune Super gekocht. Beide met de de originele stickers op de kast en de originele bandjes eraan met labels, etc. De verkoper had zijn horloges ook op orde en keurig uitgestald. We konden zo goed zaken doen, dat ik hem zelf weer een aantal NOS Pontiac doosjes heb verkocht. Hij wist niet dat deze nog te krijgen waren en besloot spontaan snel 2 Pontiacs voor zichzelf weg te leggen uit de vitrine nu hij de passende doosjes had. Altijd mooi als een aantal Pontiacs goed bewaard blijven. Vervolgens ook nog een paar mooie bandjes gekocht, afkomstig van een vogelsoort die behoorlijke eieren legt :slight_smile:

Ik heb een topdag gehad, maar ik verbaasde me over het feit dat vele verkopers weinig waarde hechten aan een nette presentatie. Jammer hoe sommige klokjes over elkaar heen liggen. Een aantal verkopers toonden echte passie voor de klokjes en dat zag je ook terug in de verzorging van alles.

GR Ron

De laatste jaren valt het me moelijk op Rikketik aardige aankopen te doen; een bandje of een boekie, dan houdt 't wel op… Hoge prijzen, en matige kwaliteit. Maar deze keer was het weer 's raak. Een SEIKO 6138; een van de vroegste automatische chronografen (geproduceeerd van 1970 tot '76 dacht ik). Op dit forum is er wel 's aandacht aan besteed. Ik was al een aantal jaren naar dit specifieke model op zoek. Naar mijn mening van bijzondere schoonheid. En dat voor Euro 180, in mint condition.

Een vraagje: zijn er mensen hier op het forum die onderhoud doen voor dit model? Of anders iemand weten die dat doet?

Bijgaand een geleende foto.