Dit is een uurwerk met “impulse automatic winding”. Het patent daarop stamt uit 1951 en dit type uurwerk werd geïntroduceerd in 1953.
Ik kan echter verder niets vinden op het internet over deze manier van automatisch opwinden. Heeft iemand op het forum ervaring met dit type uurwerk en/of zou mij willen vertellen hoe het precies werkt?
Helaas ben ik wel horlogeliefhebber en weet ik ook het één en ander van de geschiedenis van de horlogeindustrie, maar niet horlogemaker.
Bovendien ben ik tot de conclusie gekomen dat de opleiding van patentgemachtigden voor een groot deel bestaat uit colleges in overmatig ingewikkeld formuleren en het gebruik van wollige taal waarbij kennis van het koeterwaals een pre is.
Zoals ik het begrijp gaat het er om dat de rotor (2) het element nr 5 in beweging zet en dat ongeacht de bewegingsrichting van de rotor kracht in de opwindrichting van de veerton wordt overgebracht.
Hetzelfde wat een bumper doet, maar dan anders.
Dat is het idee van patenten namelijk. Een oplossing om hetzelfde anders te doen te beschermen tegen namaak
Hoe langer ik er naar kijk des te minder bevalt het systeem me. Maar technisch uitleggen waarom kan ik niet want ik ben ook nog eens geen ingenieur…
Vind het ook niet echt een elegante oplossing, de rotor klapt bij elke beweging tegen een palletje aan om de kracht over te brengen. Maar Baumgartner staat ook niet echt bekend om z’n elegante oplossingen; het enige wat volgens mij telde was of het wel goedkoop was.