Beetje aan het ebay kijken naar “enicar” en dan in een impuls een bodje hierop gedaan.
Voorkant ziet er goed uit.
Er zit een mooi Enicar (FHF2144?) uurwerk in met een kapotte opwindveer.
Toch leuk dacht ik zo
Beetje aan het ebay kijken naar “enicar” en dan in een impuls een bodje hierop gedaan.
Voorkant ziet er goed uit.
Er zit een mooi Enicar (FHF2144?) uurwerk in met een kapotte opwindveer.
Toch leuk dacht ik zo
Altijd leuk die Enicar’s. Dit is WO II volgens mij?
Enicar is al een tijdje mijn favoriete vintage merk en voor dit zakhorloge kan ik dan ook warmlopen.
Leuk he Ik geloof dat het eerder vóór WOII is, maar dat ga ik nog rustig bekijken.
Heel mooi!
Wat ik wel vreemd vind, is dat een merk als Enicar dan een wijzerplaat gebruikt heeft zonder de merknaam of logo.
Mooie klok !
Zakhorloges met GS/TP gravering zijn veel te vinden op ebay, er zijn heel veel merken geweest die aan het Engelse en Duitse leger hebben geleverd.
Het FHF 2144 uurwerk is ook gebruikt in zakhorloges van het Duitse leger.
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,103372,103372#msg-103372
Ik heb ook nog een Zodiac zakhorloge met zo’n uurwerk.
Bedankt voor de link Die Duitsers hadden wel iets beter doorgedacht over de schokbescherming.
Ik heb het uurwerk ook in de Ranfft database gevonden.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&zenoshop&0&2uswk&FHF_2144_19&
Leuk legerhorloge , ik heb pas een Elgin gehad met GSTP erop, staat geloof ik voor general purpose time piece .Meestal hebben ze een zwarte wijzerplaat maar deze wijzerplaat is ook erg mooi.
GSTP zou staan voor General Service Time Piece maar andere bronnen spreken weer van General Service Temporary Pattern…
Ik heb een Moeris met deze letters in het achterdeksel en natuurlijk de Broad Arrow.
Het schijnt dat deze militaire horloges (bijna) altijd schroefdeksels hebben in plaats van de meer gangbare scharnierende deksels.
Stom van mij ,dat was inderdaad de betekenis van GSTP
De Elgin had trouwens een gewoon deksel maar heb ze inderdaad ook al gezien met schroefdeksel.
“Gewoon” erg mooi.(tu)(tu)(tu)
Leuk is ook de - beperkte - aanwezigheid van het lichtgevende materiaal!