Impulsaankoop: nieuwe aanwinst!

Soms doe je een aankoop omdat je een horloge mooi vindt.
Soms doe je een aankoop omdat je een horloge nodig hebt.
En soms doe je een aankoop in een opwelling door de aankoop van een ander…

Henrik kwam een week geleden met zijn (zoveelste ;)) nieuwe aankoop in het vintage gedeelte van het forum.
Nu heb ik zelf helemaal niks met vintage, maar dit horloge haalde mooie herinneringen bij me op.
Niet dat ik zo oud ben dat ik vintage bewust heb mee kunnen maken, maar goed.
Het ging om de volgende discussie: http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,119625

Toen ik op de vakschool zat hebben we een opdracht gekregen om een horloge te ontwerpen voor Andrelon.
Het ging om een prijs voor het beste aanstormende nederlandse filmtalent.
Er werd hiervoor een eerste prijs en een eervolle vermelding uitgedeeld.
Ik kreeg de laatse (helaas) en een klasgenoot van me kreeg de eerste prijs.
Hij had voor zijn horloge het chromachron principe als basis gebruikt.
In plaats van de zwarte schijf met opening gebruikte hij het andrelon logo.
De opening in deze ovaal had dan dezelfde functie als de opening in de zwarte schijf.
In plaats van kleuren zaten er op zijn metalen wijzerplaat slechts 12 stippen aan de rand.

Toen Henrik dan ook met dit horloge op de proppen kwam, herbeleefde ik mijn schooltijd weer een beetje (wie had ooit gedacht dat al de clichés van “die goede oude tijd” waar zouden zijn…)

Ik ben dan ook gelijk op ebay gaan zoeken.
Er stonden er een paar aangeboden voor bijna en veel meer dan 200 dollar.
Dat was me een beetje teveel van het goede.
Gelukkig hebben ze bij ebay nog de mooie functie: zoeken in titels én beschrijvingen.
naar mijn mening kom je dan de mooiste advertenties tegen, want het zijn bijna altijd advertenties met een onhandige titel, waardoor maar weinig mensen ze vinden.

Zo ook in dit geval. De betreffende mevrouw had in de titel de ontwerper gezet en “colour dial watch”…
Alsof iemand daar op gaat zoeken.
De advertentie liep binnen een dag af, en toen ik dan ook een minuut voor sluiting mijn eerste bod deed, ging de prijs slechts 2 pond omhoog en toen was ik ineens in het bezit van een near mint Chromachron horloge.
Nog even contact over gehad met Henrik en die vroeg zich af wat de diameter was.
Dat stond niet in de advertentie en mij schatting was dat de band een mm of 12 was, dus de klok een mm of 34, misschien 36.

Bij aankomst bleek het een nog betere koop dan gedacht.
De klok is gewoon als nieuw!
Bovendien is de band 16 mm en de klok 39, super gaaf dus.
De kast is van kunststof met een metalen bezel en… het is een handopwinder!
Het enige jammere is dat er een ook kunststof band aanzit, dus daar gaat nog een mooie gelakte hirsch aan.

Mijn weekend is weer goed!

best geinig

op een of andere manier zijn de horloges die ik voor weinig “gescoord” heb mooier dan de exemplaren waar ik de volle mep voor betaald heb. :slight_smile:

ik dacht dat ik dit model wel eens in horlogeboeken ben tegengekomen, leuk om zo’n “mijlpaalmodel” erbij te hebben.

veel plezier ermee

Ja, ik moet toch zeggen dat ik hem leuk vind.
En zeker voor de dames is een handopwinder geweldig, want er wordt veel afgewisseld.

Bandje zou ik (wie,… ik) wat breder nemen, en niet gelakt, maar dat is persoonlijk.

Die brede modebanden zouden niet misstaan, en heel misschien zo’n bling band (waar ikzelf niet zo van hou) zou misschien kunnen.

het horloge is leuk, maar de band erg smal, veel plezier.

Dat vind ik nou juist wel een leuk detail, dat het verschil tussen band en kast zo groot is.
Bovendien leent de aanzet zich niet echt voor een bredere band.

Geinig ding.
En een leuk verhaal.
Maar…uhhh…hoe lees je eigenlijk de tijd af???

Op de eerste foto is het half 10

Interessant. Ik kende het Chromachron ontwerp niet, maar het werkt goed (intuitief). Mooi horloge.

Leuk verhaal, mooie foto’s en apart horloge (tu)
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je getriggerd werd door Henrik :smiley:
Worden we hier niet allemaal op zijn tijd door een mede forumlid op ideeën gebracht?
Je ziet hier zo’n keur aan horloges voorbijgaan dat je vroeg of laat een keer voor de bijl gaat :wink:
Ik wens je veel plezier en aangename herinneringen met deze aanwinst!

mvg, Frans

Heel appart klokje. ::o
Ongeveer hetzelfde als de eenwijzer horloges.
Veel plezier met de nieuwe aanwinst, Evelien. :slight_smile:
Groet. Chris

Leuk, mooi, kleurrijk en apart.
Proficiat.

Het forum is een bron van inspiratie:), dat blijkt maar weer. Heel veel plezier met dit bijzondere horloge!

vind hem leuk van lelijkheid (sorry)gelukkig dat smaken verschillen.

leuk verhaal en een bijzondere klok, veel plezier ermee!

Grr, 't is goed dat je pakje al op de post is… :wink:

Gaaf ding, lekkere retro uitstraling (tu). En het is natuurlijk extra leuk dat er een mooie (? ;)) herinnering aan vast zit.

Veel plezier ermee,

Martin

Mijn beste,

Proficiat met deze nieuwe aanwinst.
Je hebt met de juiste inzet goed gewikt en gewogen.
Een horloge van sentimentele klasse. Prachtig design welke zich onderscheid door een vernuftige wijzerplaat.

Evelien, ik wens je veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit scherpzinnige horloge.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Mooi horloge, Evelien, gefeliciteerd met de aanwinst(tu)

valjoux 7750 Schreef:

Maar…uhhh…hoe lees je eigenlijk de tijd af???

Dat is nu juist de grap. Tian Harlan, de ontwerper, wilde, als tegenwicht tegen de als maar meer eisende tijdsgeest, een horloge maken waarbij het absoluut onmogelijk zou zijn om de exacte tijd af te lezen. Dat is aardig gelukt:) Het ontwerp is van 1971, als ik Google mag geloven.

Welke heb je?
Want op ebay staan voor die van Henrik no wel banden te koop.
Boek heb ik er niet bij, wil ik wel naar op zoek gaan.

Edit: hier kun je ze ook nog kopen: http://www.timedesign.de/home_e.html

Hihi, heb zojuist 280 pond verdient!

http://www.70s-watches.com/a_to_m/bbcompsilver.html