In de markt voor een vintage horloge

Goede morgen.

Ik ben in de markt voor een vintage horloge. Het wordt mijn eerste vintage aankoop dus ben een beetje huiverig, wil niet opeens met een nepperd opgescheept zitten. Heb op chrono24 een omega seamaster chronometer gezien uit 1971. Kaliber 1011. Vraagprijs: 1398 euro.
Vroeg me af of dit een realistisch bedrag is? En of het feit dat het een chronometer is nog iets toevoegt bij een vintage horloge? Verdere tips en tricks zijn welkom voor de aankoop van een vintage horloge…

5 likes

Chronometer zegt altijd iets over de accuratesse van het inwendige uurwerk. Het certificaat is een garantie dat hij (destijds) binnen bepaalde specs (+/- x seconden per dag) liep. Met correct onderhoud moet hij dit zijn/haar leven lang moeten kunnen blijven doen. Voor COSC is dat -4 +6. Alleen COSC is pas vanaf 1973. Ik weet niet exact of de voorganger ook dezelfde marges hanteerde.

P.S. prachtige leren band op dit exemplaar, geen idee of deze origineel is maar dat stiksel erop staat heel erg mooi!

Ik zou geen 1400 euro uitgeven aan een Omega met een 1000-serie caliber. De rotor vertoont schuursporen, is vlekkerig, uurwerk is vrijwel zeker aan onderhoud toe tenzij uitdrukkelijk er bij vermeld - en sommige onderdelen voor dit uurwerk zijn buiten het officiele circuit niet meer leverbaar. Als alles nog goed functioneert, is een (echt goede) servicebeurt al gauw 200 euro er bij.

Ik vind 'm niet heel bijzonder om te zien eerlijk gezegd. Op Chrono24 betaal je ook altijd de hoofdprijs.

5 likes

Dank voor de reactie. Vroeg me inderdaad al af of die vlekken op de rotor ernstig zijn voor de werking van het uurwerk. Er staat in de advertentie niets over service historie dus dat is wel een goeie om na te vragen.
Ik zie overigens ook horloges met een kaliber 562 en 565, zijn dit betere keuzes?

500, 600 en 700-serie zijn een heel stuk fraaier. Een 1000-serie kan heel goed lopen, maar het is wel echt een werkpaard. Een 500-serie is, als je er om geeft, echt een veel mooier uurwerk. Ook die hebben wel kwaaltjes, de tiretteveer is soms stuk. Die zijn ook heel lastig te vinden. Dit onderdeel geeft de voelbare “klik” als je de kroon uittrekt.

4 likes

En ga niet af op antwoorden als: hij heeft service gehad door een bevriende horlogemaker maar die betaal,ik cash en heb er geen rekening van…

@PeterLC de 10xx hater is weer on a roll :smile:

:shushing_face::upside_down_face:

Fotoverslag van de service kan natuurlijk ook. :wink:

1 like

Hee, een klant voor je! :smiley:

1 like

Ja stuur maar door, geen probleem :+1: :grin:

1 like

Verkoper is overigens fine watch club uit verenigd koninkrijk. Ziet er op zich wel goed uit. Is een trusted seller met goede recensies

Een echt goede service beurt… 200 euro…,? Het is 2020 he… :pray:

Tuurlijk wel. Bij een onafhankelijke horlogemaker kun je voor minder prima terecht hoor.

Kan best goed zijn hoor. Maar heb zelf matige ervaringen met vintage Omega (had wel een mooi 600 uurwerk :wink:) en ander merk uit de UK. Ook trusted sellers. Ik zou eerst binnen het forum zoeken.

1 like

Al gauw… …met onderdelen, uitloop naar meer. :slight_smile: Maar ieder mag dat zelf bepalen hoor.

En - dat dus. Verkopen mag de TS nog niet, aankopen wel. :+1:

2 likes

Jep, forum houd ik ook zeker in de gaten. Zit er dagelijks meerdere malen op te gluren. Vrees dat ik een nieuwe hobby/ verslaving heb😂

1 like

En dat is dan nog maar het gedeelte dat de verkoper wél op de foto durfde te zetten. :shushing_face:

1 like

Voor wat het waard is, ik heb daar ook een horloge gekocht. Met jaar garantie. Was keurig en waarden op de timegrapher waren ook goed. Ik heb dus goede ervaringen met ze. Maar ja, wel een dealer dus extra marge. Goedkoper is op een forum iets oppikken van iemand die de historie langer kent wellicht. Omegaforums geprobeerd en dan kijken in Europe om btw te voorkomen.

Dank voor de reacties, zeer nuttig. Laat deze omega maar even schieten en ga me verder oriënteren op de Omega vintagemarkt.

3 likes

Altijd een goede keus!

1 like