In de war door juwelier.. heb je dat ook wel eens?

Ik schrijf net een stukje aan een van mijn horlogevriendjes hier en denk, ach, laat ik het even delen met de rest, herkennen jullie dit?

Afgelopen zaterdag even wezen shoppen met mijn zusje. Vriendin trekt zich de ballen aan van klokjes dus zij mocht mee om een mening te geven (voor wat het waard is van een OOZOO draagster… :slight_smile: :))
Ik heb afgelopen jaar wat leuke klokjes her en der gezien en je moet ze eerst voelen voordat je koopt, dus de missie begon/ ging verder:

Eerst de nieuwe omega smp 300m ceramic gepast int blauw… wow vet! (Martin, thanks!) Blauw is donker en onopvallend en met de juiste lichtval een stuk lichter. ik miste de golfjes niet… maar niet helemaal overtuigd…dus verder naar de andere merken. Toch ook nog even de witte aquatimer 2000 gevoeld…Zoals jullie weten zoek ik iets licht, wit of zilveren dial… zusje erg enthousiast! We stonden toch bij het IWC hoekje dus ook de markt XVI zijn stalen band bekeken (want William heet een mark XVI liggen…)… tja… ook hier niet een gillend gevoel. De 46mm ingenieur plastiki gepast, wat een vet apparaat, maar prijstechnisch even een NO GO… Zusje opteerde voor de dikke witte aquatimer, ik blijf hem mooi vinden maar weer een duiker? twijfel alom… toch ook nog maar even een deur verder… daar ligt immers Breitling… ook daar even de titanium aerospace bekeken. tsss wat licht! 42 mm mooi klokje, wel quartz. Beetje lopen kletsen met verkoopster, lichtere plaat, iets anders dan mn sub etc etc… zegt ze: ā€œals je quartz geen probleem vind… probeer dan eens iets anders ipv ongeveer door te gaan in de stijl van je subā€¦ā€ Komt ze aan met de CHRONSPACE… stalen band, grijze dial… ik lachen om formaat… … (je voelt um aankomen…) …maar was serieus onder de indruk bij het passen. Kast is erg mooi, afwerking top, het digitale vind ik toch wel iets heel anders… milanaise / mesh band ook gaaf, drukke wijzerplaat… tja, zusje lief helemaal hilarisch… die vond hem super!

uiteraard nog veel meer gepast maar dat ga ik niet allemaal beschrijven. Samengevat: Ik ga kijken voor de Omega SMP en uiteindelijk loop ik in complete twijfel de tent uit en zit die CHRONOSPACE in mijn kop?!?

als ik geld had, had ik hem gekocht… maar wie herkent dit? Nee, niet naar je vrouw wijzen, die komt ook met andere dingen thuis… maar wie heeft er een horloge gekocht of twijfelt daarover terwijl het eigenlijk helemaal je stijl niet is?

laatste vraag… hoe los ik dit op? tips?
(SMP kopen? Aquatimer kopen? of toch het chronospace beest?)

plaatje ter illustratie: (int echt veel mooier…)

edit: plaatje erbij

Niets kopen tot je er helemaal zeker over bent :wink:

Alle drie kopen…:slight_smile: Serieus ik zou voor de Omega gaan is altijd goed. Maar hou je meer van techniek dan uiterlijk zoals ik ga dan voor de Breitling Chronospace.

frenk Schreef:

Ik schrijf net een stukje aan een van mijn
horlogevriendjes hier en denk, ach, laat ik het
even delen met de rest, herkennen jullie dit?

Afgelopen zaterdag even wezen shoppen met mijn
zusje. Vriendin trekt zich de ballen aan van
klokjes dus zij mocht mee om een mening te geven
(voor wat het waard is van een OOZOO draagster…
:slight_smile: :))
Ik heb afgelopen jaar wat leuke klokjes her en der
gezien en je moet ze eerst voelen voordat je
koopt, dus de missie begon/ ging verder:

Eerst de nieuwe omega smp 300m ceramic gepast int
blauw… wow vet! (Martin, thanks!) Blauw is
donker en onopvallend en met de juiste lichtval
een stuk lichter. ik miste de golfjes niet… maar
niet helemaal overtuigd…dus verder naar de
andere merken. Toch ook nog even de witte
aquatimer 2000 gevoeld…Zoals jullie weten zoek ik
iets licht, wit of zilveren dial… zusje erg
enthousiast! We stonden toch bij het IWC hoekje
dus ook de markt XVI zijn stalen band bekeken
(want William heet een mark XVI liggen…)… tja…
ook hier niet een gillend gevoel. De 46mm
ingenieur plastiki gepast, wat een vet apparaat,
maar prijstechnisch even een NO GO… Zusje
opteerde voor de dikke witte aquatimer, ik blijf
hem mooi vinden maar weer een duiker? twijfel
alom… toch ook nog maar even een deur verder…
daar ligt immers Breitling… ook daar even de
titanium aerospace bekeken. tsss wat licht! 42 mm
mooi klokje, wel quartz. Beetje lopen kletsen met
verkoopster, lichtere plaat, iets anders dan mn
sub etc etc… zegt ze: "als je quartz geen
probleem vind… probeer dan eens iets anders ipv
ongeveer door te gaan in de stijl van je sub…"
Komt ze aan met de CHRONSPACE… stalen band,
grijze dial… ik lachen om formaat… … (je
voelt um aankomen…) …maar was serieus onder de
indruk bij het passen. Kast is erg mooi, afwerking
top, het digitale vind ik toch wel iets heel
anders… milanaise / mesh band ook gaaf, drukke
wijzerplaat… tja, zusje lief helemaal
hilarisch… die vond hem super!

uiteraard nog veel meer gepast maar dat ga ik niet
allemaal beschrijven. Samengevat: Ik ga kijken
voor de Omega SMP en uiteindelijk loop ik in
complete twijfel de tent uit en zit die
CHRONOSPACE in mijn kop?!?

als ik geld had, had ik hem gekocht… maar wie
herkent dit? Nee, niet naar je vrouw wijzen, die
komt ook met andere dingen thuis… maar wie heeft
er een horloge gekocht of twijfelt daarover
terwijl het eigenlijk helemaal je stijl niet is?

laatste vraag… hoe los ik dit op? tips?
(SMP kopen? Aquatimer kopen? of toch het
chronospace beest?)

plaatje ter illustratie: (int echt veel mooier…)
http://www.luxurybazaar.com/images/items/2012_Chro
nospace_Steel_Bracelet_Tungsten_Grey.jpg

edit: plaatje erbij

Replica kopen. Ben je veel goedkoper uit en vast en zeker zelfde kwaliteit :wink: Hoor ik daar de hartslag meters piepen van sommigen :+

Alle gekheid op een stokkie. Ik zou zeker doen wat Jtrapman zegt. Even laten bezinken. We hebben al zoveel flipperaars op het forum :smiley:

Mocht je er echt niet uitkomen, door te kijken en te passen… wat ik dan doe heeft toch een beetje te maken met mijn eerste ā€˜tip’. Replica of hommage kopen. Puur om te kijken welke na verloop van tijd toch het best bij blijft. Welke toch niet gaat vervelen. Welke je het meeste draag. Op een klokje van een paar duizend euro kunnen een paar tientjes er toch wel vanaf voor een beetje gemoedsrust.

En die replica’s/hommages? Die kunnen de volgende meedoen met het NK-replicawerpen (of hoe dat ook alweer mocht heten). Of ze vormen een leuke herinnering aan je zoektocht. Of je gaat uit elkaar halen, om te kijken hoe zo een mechanisch klokje in elkaar steekt.
Of je doneert em aan ā€˜Annelies’. Misschien mag je dan zelf je zielig-herhaaltje voor verzinnen :wink:

Replica kopen. Ben je veel goedkoper uit en vast
en zeker zelfde kwaliteit :wink: Hoor ik daar de
hartslag meters piepen van sommigen :+

Alle gekheid op een stokkie. Ik zou zeker doen wat
Jtrapman zegt. Even laten bezinken. We hebben al
zoveel flipperaars op het forum :smiley:

Mocht je er echt niet uitkomen, door te kijken en
te passen… wat ik dan doe heeft toch een beetje
te maken met mijn eerste ā€˜tip’. Replica of hommage
kopen. Puur om te kijken welke na verloop van tijd
toch het best bij blijft. Welke toch niet gaat
vervelen. Welke je het meeste draag. Op een klokje
van een paar duizend euro kunnen een paar tientjes
er toch wel vanaf voor een beetje gemoedsrust.

En die replica’s/hommages? Die kunnen de volgende
meedoen met het NK-replicawerpen (of hoe dat ook
alweer mocht heten). Of ze vormen een leuke
herinnering aan je zoektocht. Of je gaat uit
elkaar halen, om te kijken hoe zo een mechanisch
klokje in elkaar steekt.
Of je doneert em aan ā€˜Annelies’. Misschien mag je
dan zelf je zielig-herhaaltje voor verzinnen :wink:

Ik vind deze vergelijking een beetje vreemd. Ik krijg juist een bepaald gevoel bij een horloge als ik het zie en dat kun je naar mijn mening niet evenaren met een examplaar wat erop lijkt. Het zijn bij mij voornamelijk de details die mij doen beslissen of ik een horloge graag zou willen hebben en een hommage/replica hebben die details nou juist net niet.
Ik zou er gewoon nog een paar nachtjes over slapen en niet overhaastig een beslissing nemen omdat je voor je gevoel iets moet kopen. Laat dat maar aan vrouwen over…

Succes met je beslissing!

Groeten,

Dimitri

dimi0808 Schreef:

Ik vind deze vergelijking een beetje vreemd. Ik
krijg juist een bepaald gevoel bij een horloge als
ik het zie en dat kun je naar mijn mening niet
evenaren met een examplaar wat erop lijkt. Het
zijn bij mij voornamelijk de details die mij doen
beslissen of ik een horloge graag zou willen
hebben en een hommage/replica hebben die details
nou juist net niet.

Begrijp ik. Soms heb je de klik gelijk. Sommigen twijfelen er wat over.
Daarom schreef ik ook als ie er echt niet uit komt, ook na een paar nachtjes over slapen enzo, dan kan dat misschien nog een optie zijn.

Enneh, je hebt helemaal gelijk betreft de details. Dat maakt voor velen van ons ook het verschil. Maar een hommage kan soms helpen een betere indruk te krijgen op de langere termijn van bepaalde elementen, dan even iets om de pols bij de juwelier. Bijvoorbeeld of een 44mm te fors zou zijn of dat het toch wel zou wennen.

De Seamaster is natuurlijk gewoon een heel veilige keus en een horloge waar je jaren plezier van gaat hebben… maar die Breitling is ook wel heeeel gaaf moet ik zeggen, wel wat anders. Daar zou ik voor vallen denk ik.
Veel wijsheid met je keuze.

Groet, Matthijs

Ik wou/wil al jaren een Explorer II in het wit. Tot ik een tijdje een eenvoudige prisma chrono had en ben toen gaan kijken naar een chrono. Had ik nooit verwacht aangezien ik die vaak veel te druk vindt. Heb nu een Speedmaster 3539. Dus ja ineens iets heel anders kan zomaar :wink:

Wbt. deze keuze tussen de Omega en de Breitling. De banden zijn beide heel verschillend. Mischien kan dat ook meespelen bij je keuze. Kan op de Breitling een ā€˜standaard’ ijzeren Breitling band? (die met die iets schuine schakels)
En beide kunnen ook op rubber of zo’n GasGasBones band, ook erg gaaf.
Succes! :slight_smile:

Tja Frank, je schrijft ik zoek iets lichts, zilver, wit…dan valt de omega al af;)
Soms moeten anderen je op keuzes wijzen, soms is het goed eens een andere kant op te gaan qua smaak, je weet, ik vind heel veel klokkies mooi, maar in dit geval zou ik de Breitling kiezen. succes!

Ik zou kiezen voor de Omega smp 300m.
Tijdloos mooi

Een replica zou ik nooit doen.
Stel je voor,je vind hem zo goed dat je nooit iets anders meer wil:)

met vriendelijke groet,
Aad

Aad A Schreef:

Een replica zou ik nooit doen.
Stel je voor,je vind hem zo goed dat je nooit iets
anders meer wil:)

met vriendelijke groet,
Aad

Ik ken geen ā€˜horlogeliefhebber’ die alleen bij replica’s is blijven hangen. Tuurlijk zijn er sommigen die geen echte kunnen of willen betalen. Maar dan nog verzamelen ze daarnaast vintage, Seiko5jes, Russisch, ofzo. Maar geen 1 liefhebber die alleen maar replica’s heeft.

Bedankt voor de adviezen, het is lekker verdeeld! 48mm is wel enorm… smp is veilig… Breitling vs Omega… Quartz vs Automaat

deze al gezien, wat een geluid kan eruit komen zeg… www.youtube.com/watch?v=J8BAxbTLAPI

We gaan niets overhaast doen, denk dat we nog een pasronde gaan doen ergens de komende weken. Eerst aan de studie zodat ik iets mag kopen als beloning / afsluiting…

frenk Schreef:

Eerst
aan de studie zodat ik iets mag kopen als beloning
/ afsluiting…

Dat maakt het wat mij betreft extra leuk.

Allebei mooie horloges al denk ik dat je het internet eens moet afschuimen wat betreft de duurzaamheid van de quartz Breitling.

Ik heb al verhalen gelezen dat bij een onderhoud na wel wat jaren het kaliber gewoon wordt vervangen omdat het originele kaliber niet meer beschikbaar is.

Dat ga je niet hebben met de SMP.

Kris