In de zon

Wat een mooi weer vandaag! Zat gisteren in de zon met mijn vintage klokje toen ik me plots iets afvroeg. Het kan misschien dom klinken, maar ik vroeg me af of de zonnestralen en/of hitte nadelige effecten kan hebben op je horloge.

Ik denk dan aan verkleuringen, metalen die uitzetten in de kast, glaasje dat als vergrootglas begint te werken, oliën die opdrogen,…

Kan iemand me hierin verlichten/geruststellen? :smiley:

Bepaalde veel gevraagde vintage horloges, zoals Speedmasters of Rolex Submariners, worden nog wel eens aangeboden met een zg. tropical dial. Een dial en/of bezel die is verkleurd door de zon. Vaak een reden om nog meer geld voor het horloge te vragen.

Warmte / zon kan verschillende nadelige effecten hebben
afhankelijk van het horloge,
te denken valt aan: condens / zweet / UV straling / uitdroging / viscositeit / uitzetten.
dat je glaasje als vergroot en brandglas werkt lijkt me niet want het brandpunt ligt zowiezo verder weg en glaasjes zijn meestal niet als vergrootglas geslepen ook.

LCD schermpjes batterijtjes solarcellen alles kan kapot gaan of ontploffen
( dus ik zou maar binnen blijven :smiley: )

Mooi…sub uit 2000 ofzo op de kop tikken…jaartje buiten leggen en dan met winst verkopen…

1 like

Als een horloge vol in de zon ligt kan de temperatuur binnen in de kast best wel oplopen. Ik hoorde een tijdje geleden van een rommelmarkt handelaar dat bij horloges die hij in een displaycase heeft liggen soms de plexiglaasjes eruit springen door de warmte.

Door de warmte gaat de olie in het uurwerk zich anders gedragen dus het horloge loopt misschien marginaal anders, schadelijk zou het niet mogen zijn.

Het behelst volgens mij meestal nog wel wat oudere en zeldzamere horloges. Een sub uit 1975 bijvoorbeeld.

1 like

Mijn seamaster heeft het eerste deel van zijn leven in spanje doorgebracht met als resultaat een oranje ipv rode tip aan de secondenwijzer

vind het zelfs leuker uitzien als rood :slight_smile:

Goeie vraag! Het zal wel degelijk invloed hebben. Ik denk dat het met normaal dragen wel meevalt met de schadelijkheid, maar ik zou hem niet afdoen en uren op een tafel leggen in de brandende zon. Misschien is dat ook nog niet zo schadelijk, maar zekerheid voor alles dan maar haha.

Damnit…:slight_smile:

Verhuizen naar de tropen, en 25 jaar in de zon laten liggen. Ik zie het probleem niet.

Zo als deze:

Was inderdaad 15 jaar in de tropen. En ik maar denken dat 'ie daardoor juist minder waard was geworden :wink:

Ciao, Henk

1 like

Mijn vermoedens worden dus bevestigd, het is niet al te best om je geliefde horloge zo maar in de zon te laten liggen :wink:

Die tropic dealsdialsvind ik persoonlijk wel heel leuk, de meerprijs die daarvoor wordt gevraagd iets minder…

@gschoots dat is een straf verhaal, als het al zo warm wordt binnen in de case lijkt het me dat niet enkel het plexiglasje gesneuveld is!

Hier mijn Heuer Camaro uit 1968 met tropical dial :sunny:

.

1 like

Mijn Polerouter is duidelijk ook in de zon geweest zonder uv bescherming :wink:

4 likes

Zoals zovaak wordt ook de term Tropical dial regelmatig gebruikt/misbruikt voor elke dial waar iets mee aan de hand is om zo een premium prijs op te strijken. Net zoals elke zwarte dial “military” te noemen in de hoop dat mensen erin trappen.
Met deze Polerouter is iets meer aan de hand geweest dan alleen zonlicht, Frans. Zoals ook bij mijn Omega:

Ik vind het er persoonlijk erg gaaf uitzien, maar het zijn geen tropical dials, daarvoor zijn ze te vlekkerig. Je hebt niet gezegd dat het een tropical dial is. Dit is bedoeld als een aanvulling, meer niet :slight_smile:

1 like

Deze Citizen heeft ook te vaak en te lang in de vensterbank in de zon gelegen.
Zo een beetje alles wat rood was, is verkleurd. :smiley:
Zoals DV, Call en voornamelijk de secondewijzer.

Wanneer ze in een lichtdicht doosje bewaard waren gebleven zouden ze er vermoedelijk
nog als nieuw hebben uitgezien op het kunststof glaasje na dan (weekmakers).
Onder invloed van (zon)licht verandert bijna alles qua kleur/samenstelling/etc., het effect
is ook verschillend door de verschillende (verf)materialen, mijn plaat is gemarmerd en ziet
er irl prachtig uit :wink:

UV licht is niet zo goed voor jaren '70 plastic, dat bleek oranje op het plaatje hieronder is nu heel bros en dus erg verkleurd.


(secondewijzer ook trouwens)

Uv-licht is ook niet best voor de olie in het uurwerk. Voor de meeste horloges (ook die met zichtbodem zolang je die kant niet boven draagt :wink:) geen punt, maar “open hart”-types van bijv. Zenith en Frederique Constant stellen wel permanent de balans-chaton bloot aan dag/zonlicht. Om van de “skeletons” maar te zwijgen, en dat zit nou net vaak in de Breguet/AP/Chronoswiss-hoek waar beurtjes grof geld kosten.

voor:

na:

Dus pas maar op, draag lange mouwen.

1 like