In dubio over aanschaf nieuw of vintage omega speedmaster

Beste horlogekenners,

Al enige tijd ben ik in dubio wat voor horloge ik aanschaf als mijn eerste ‘echte’ horloge. Ik ben zelf zeer gecharmeerd van de Omega Speedmaster alleen zit ik nu in twijfel of ik een nieuwe zal aanschaffen of een uit de begin jaren 70.

Alle suggesties opinies zijn van harte welkom.

Gr Peter

Het schijnt dat je je eerst goed moet verdiepen als je overweegt om een vintage speedmaster aan te schaffen. Er is erg veel variatie in de modellen en er zijn ook erg veel speedmaster ste koop waarvan de originele onderdelen zijn vervangen door , weliswaar authentiek Omega, niet origineel bij dat model horende onderdelen. Denk hierbij aan wijzers, dials en pushers.

Ik zou als newbie voor een nieuwe gaan.
Vintage kan een mijnenveld zijn.

Jonge tweedehands :slight_smile:

vintage laten inspecteren aan een onafhankelijk juwelier. Veel cooler dan een nieuwe.

Ik persoonlijk zou dan voor een vintage gaan. Jaren '70/'80 Professional modellen zijn allemaal vrijwel gelijk en te vinden voor een nette prijs. Zoek een leuk exemplaar welke onlangs gereviseerd is en je hebt er jaren plezier van. Grote verschillen zit in de pre-pro / pre-moon horloges van de jaren '50/'60.

Ik sta ook een beetje voor dezelfde keuze: of een (bijna) nieuwe of een flink oude uit de jaren 70 of zoiets. Geen 321 overigens: te duur een mogelijk een crime om te servicen.

Bij vintage gaat het vooral om de leeftijd en daarbij behorende sporen: vanillekleurige lume, vergrijsde bezels en donkerbruine wijzerplaten. Daarbij nog wat charmant gammele bandjes die wat taps aflopen. Misschien nog een opgelegd logo of, als het geld het toelaat, rechte lugs, een 321 kaliber of zelfs een lollypop of broad-arrow wijzer hier en daar. Als dat je aantrekt zou ik zeker voor vintage gaan.

Bij een nieuw(er) horloge heb je dat niet en onstaan verkleuringen veel minder snel (dankzij Superluminova bv). Als je dat toch niet echt interesseert en gewoon goede lume en een makkelijk(er) te onderhouden horloge wilt zou ik voor een nieuwere gaan.

Houdt verder vaak verkoopgedeeltes in de gaten. Ook sites als WatchRecon bieden een inzichtje in een redelijke prijs. Vaak zijn er vanaf 1750 tot 2000 al wat leuke Speedmasters te vinden. Laat het vooral horen als je uiteindelijk iets aan de haak hebt kunnen slaan!

op ebay slaag je ook voor €1200 voor een vintage zonder service.

Hangt er van af wat je onder “slagen” verstaat :S

Ciao, Henk

Koop een "professional"van een paar jaar oud, worden regelmatig voor redelijke prijzen aangeboden.

Bedankt voor de reacties. Ik hou jullie op de hoogte van mijn zoektocht

inlezen is idd n goeie. het is dezelfde klok, maar er zijn toch kleine nuances. als je v details houdt, kan dat aardig wat uitmaken. zo vind ik zelf goeie lume, saffierglas en n blik op t uurwerk belangrijk. maar ook n opgelegd logo en stepped dial vind ik erg mooi. allemaal dingen die per persoon kan verschillen, dus n weloverwogen besluit kan t plezier vergroten.

suc6 met je keuze!