In elkaar zetten horloge uit China

Als ik bij Manbushijie oid losse onderdelen bestel, hoe moeilijk is het om hem in elkaar te zetten? Wat heb je nodig aan materiaal e.d.?

Lijkt heel simpel movement in kastje, dial erop en wijzers vastzetten, maar is het zo simpel?

Om het goed uit te voeren heb je minimaal nodig:

-movement holder (mooiste is eentje voor het specifieke uurwerk dat je hebt, maar universeel werkt ook)
-hand press (zoiets)
-kastopener, (zoiets)
-paar kleine schroevendraaiertjes, maat 0.8, 1.0, 1.2 is meestal voldoende
-pincetje (professioneel!, die van moeder de vrouw volstaat niet :slight_smile: )
-Bergeon rodico
-eventueel een klein loepje om te inspecteren (bijv. om te kijken of de secondewijzer netjes over het pijpje staat voordat je hem aandrukt met de ā€˜hand pressā€™)
-eventueel een snijmatje om op te werken
-microvezel doekje om eindresultaat op te poetsen
-eventueel een kast houdertje, werkt wel makkelijk (zoiets)

Daarnaast moet je nagaan of alle onderdelen om het uurwerk in de kast te bevestigen aanwezig zijn. Dus: dial ring, case clamps (+ schroefjes).

ok, dankjewel. Maar heb je dit ook allemaal nodig als je een kant en klaar movement koopt? Er zijn genoeg filmpjes over het in elkaar zetten van het movement, maar over het vervolgens in de kast krijgen niet echtā€¦

Tjaā€¦dit is wat ik als modder minimaal in huis heb, de uurwerken zelf raak ik niet aan. Dit gaat enkel om wijzerplaatjes zetten, wijzers zetten, en alles afmonteren. Tenzij je een uuwerk koopt waar het wijzerplaatje en de wijzers al op zitten?

BTW: nog iets wat handig is, een stofblazertje (zoiets)

Aanvullend op bovenstaande lijst;
Ik gebruik ook van die ā€œrubbertjesā€ voor op mijn vingertoppen. Je wil geen vingerafdrukken op de wijzers e.d.
Ik gebruik zelf ook veel van die korte prikkers. Voor borrelhapjes. Bijvoorbeeld om de kroon los te halen. En bij priegelwerk waar je geen krasjes wil maken met kleine schroevendraaiers.
Rodico is inderdaad onmisbaar. Ik heb er nog het meest aan bij het verzamelen van alle schroefjes en het terugzetten van de wijzers. Gaat bij mij makkelijker dan met een pincet.
Moeilijk is het allemaal niet. Bereid je wel voor op enkele leermomenten en frustraties! Ik worstel zelf altijd enorm met de secondewijzer!

Als je in de buurt van noord Holland/Utrecht woont mag je langskomen en van mijn werkplaats en hulp gebruik maken.
Maak ik fotoā€™s en kan je een leuk HF topic schrijven.

10 likes

Als je het ZO stelt: blijkbaar welā€¦ :confused:

(zegt iemand met 2 linkerhandenā€¦)

De welbekende vingercondooms :wink: (zonder talkpoeder!)

Wow, ik wilde dat ik bij jou in de buurt woonde! :sunglasses:

Ik heb eventueel wel nog wat losse onderdelen, hangt natuurlijk wel vanaf wat voor je wilt gaan bouwen.

Je bent echter niet de enige, het word steeds populairder om een parnis/mm/sterile te maken naar eigen smaak en met losse onderdelenā€¦ :wink:

Dat is ook erg leuk en je kan tegen iedereen zeggen dat je een ā€œzelfgebouwdā€ horloge draagt.
Als er belangstelling is kunnen we bij mij thuis wel een workshop organiseren waarbij je met zelf verzamelde onderdelen onder begeleiding het horloge in elkaar kan zetten.

5 likes

Dat is natuurlijk een erg leuk idee!

zelf samengesteld danā€¦ Kast zelf maken is weer een heel ander verhaalā€¦ maar wel leuk om te doenā€¦
Met wat eenvoudige machines (een draaibankje en een freesbankje) kom je een heel eindā€¦

Leuk topic! Ik was voor mezelf ook al aan het kijken naar horlogekasten en wijzerplaten om mijn zelf in- en uit elkaar geschroefde uurwerkjes (van de online cursus) in te plaatsen.
Jammer dat het nog niet helemaal lukt(de meeste onderdelen heb ik terug kunnen vinden, maar ik kom er nog Ć©Ć©n tekort), maar we houden de moed erin. :slight_smile:

er is een ā€œConstante van zoekgeraakte onderdelenā€ als je Ć©Ć©n onderdeel van de werkbank laat vallenā€¦ vind je dat onderdeel wat je eerder kwijtraakte terugā€¦

Ik heb 2 weken geleden mijn hele atelier aangeveegd met een klein stoffertjeā€¦ ik vond:
-een P1lot One Wijzernaafje
-een Complete P1lot One Secondenwijzer (ongespoten)
-een Complete P1lot One Secondenwijzer (gespoten en gelumed)
-een Dagschijfborgveertje voor een ETA 28 nogwagā€¦

Die laatste was de reden dat ik op mijn knietjes door mijn Atelier gingā€¦
Momenteel is mijn Constante van verloren onderdelen dus 0ā€¦ gelukkigā€¦ daarom heb ik ook Vinyl op de vloerā€¦ Laminaat is beterā€¦ dat is makkelijker schoon te houdenā€¦

een Minder handige horlogemaker herken je aan zijn stoffige knieĆ«nā€¦ :smile:

2 likes

Daarom ben ik blij met mijn werkbank, deze heeft een onderste lade bekleed met metaal en een uitsparing die om je heen valt als je de lade deels uittrekt.
Negen van de tien keer valt een onderdeel in de lade je hoort een tik en je kan het makkelijk vinden.

1 like