De laatste paar weken ben ik wat meer aan het inlezen in Nomos. Ze hebben in-house movements en wat dat betekent is dat ze bijna alles, 95 procent zelf maken, behalve een paar veertjes enzo volgens mij.
Wat ik mij afvraag, wanneer mag een horlogemaker zeggen dat hun movements “in-house” worden gemaakt? Zijn hier afspraken voor?
Seiko zeer zeker wel… Vostok ook bij mijn weten… Vacheron Constantin, Omega, Breitling, Panerai, Blancpain, Roger W Smith… die maken bij mijn weten ook hun eigen uurwerken…
Onderdelen als spiraalveren en balansen worden over het algemeen wel ingekocht… maar de tandwielen, assen en het Ebauche worden daar wel zelf gemaakt…
Meistersinger komt ook met een totaal eigen Kaliber in de Nabije toekomst… nu zijn het door henzelf aangepaste Unitas 6497 of 6498 kalibers, met een Chronometer module uit eigen huis erop…
nu ik er wat meer over aan het lezen ben betekend “in-house” lang niet altijd 100 procent in-house.
Ik kan mij voorstellen dat er een definitie zou bestaan wat je minimaal moet doen om je uurwerken “in-house” te mogen noemen, aangezien dit een horloge per definitie al significant duurder maakt.
Goede vraag. Wanneer is het ïn-house". Andere vraag zou zijn, is het belangrijk
Leuk voorbeeld is Tag-Heuer, maakt zelf een chrono uurwerk op basis (ontwerp) van een Seiko uurwerk… Is dat inhouse ? Ze maken het zelf… Veel merken hebben beide, IWC gebruikt Sellita maar heeft ook eigen uurwerken, Breitling ook. Feitelijk kopen ook de manufacturen delen in, schokprotectie, veren etc.
Dan heb je nog een groep horlogemakers die een standaard uurwerk optisch en technisch dermate aanpassen, dat het eigenlijk niet meer lijkt op het standaard uruwerk wat het ooit is geweest. van der Klauw is een extreem voorbeeld. Is dat in-house ?
Toch zijn er high-end merken als VC, die hun uurwerken voor een groot deel inkopen bij JLC. Vaak wordt ook Dubois Depraz ingeschakeld, als er een “manufactuur” cali er gebouwd moet worden.
Er is helaas geen standaard voor gedefinieerd, voor heel veel horloge gerelateerde zaken (anti-shock, glazen, bandjes etc.) zijn er bijvoorbeeld ISO normen die allerlei product eisen precies specificeren. COSC chronometer certificering is niets meer dan een test of een horloge voldoet aan ISO norm 3159.
Het is dus aan de horlogemakers zelf om te bepalen of ze zichzelf het label van manufacture willen geven, zoals het Tag Heuer voorbeeld van een aantal reacties terug al aangeeft kan dat dus ook gruwelijk misgaan.
Meistersinger komt ook met een totaal eigen
Kaliber in de Nabije toekomst… nu zijn het door
henzelf aangepaste Unitas 6497 of 6498 kalibers,
met een Chronometer module uit eigen huis erop…
Ik bedoel dus chronoGRAAF… ik werd er terecht even op gewezen… excuses voor deze fout…
wat In House modifications betreft… daar zitten ook verschillen in… in mijn Instrument 1 en 2 zit een door mij “gemodificeerde” ETA 2763 in… maar dat is zuiver een optische modificatie… de bruggen van dit kaliber zijn gestanst… ik heb de zijkanten gepolijst en voorzien van een afschuiningkje… ziet er netter uit… doet verder niets…
zoals ik het zelf zie… Manufactuur/in house kaliber, dan moet je in elk geval ZELF het ebauche maken, en de assen en raderen… de balans inkopen zie ik “door de vingers”… Maar… ik weet dus niet of er een definitie bestaat waar een kaliber aan moet voldoen om het manufactuur te mogen noemen.
Seiko zeer zeker wel… Vostok ook bij mijn weten…
Vacheron Constantin, Omega, Breitling, Panerai,
Blancpain, Roger W Smith… die maken bij mijn
weten ook hun eigen uurwerken…
Omega, Breitling, Panerai en Blancpain hebben in het verleden (en nu ook nog wel) veel uurwerken ingekocht. Er zijn maar heel weinig merken die nooit iets hebben ingekocht. Ook Rolex gebruikte vroeger Zenith werken. Patek heeft ook wel chronograaf werken van anderen gebruikt. Weliswaar flink aangepast en verbeterd of verfraaid.
Volgens mij is Jaeger le Coultre een van de zeer weinige klassieke merken die alle uurwerken zelf maakt en ook voor andere high end merken. Ik heb ooit eens gelezen dat topmerken hun ankerraderen bestemd voor hun beste horloges door JLC lieten polijsten! Omdat ze het zelf niet zo perfect konden. Dat polijsten gebeurde overigens met de hand.
Wel zijn er de laatste tijd veel kleine merken die high end horloges in kleine series helemaal zelf maken. Ook steed meer klassieke merken gaan weer zelf hun werken ontwerpen en fabriceren. Goede ontwikkeling vind ik.
Wat er denk ik veel mee te maken heeft is dat sowieso ETA geen halffabricaten meer levert. Daar waren een aantal fabrikanten erg pissed over en zijn zelfs naar de rechter gegaan. ETA is in het gelijk gesteld.
Wat ze deden was halffabricaten kopen, zelf samenstellen en opleuken en het verkopen als in-house movements.
Wat er denk ik veel mee te maken heeft is dat
sowieso ETA geen halffabricaten meer levert. Daar
waren een aantal fabrikanten erg pissed over en
zijn zelfs naar de rechter gegaan. ETA is in het
gelijk gesteld.
Het is geen plotseling stop, maar een geleidelijke afname tot 2020.
“Using the average number of movements supplied per year in 2009 to 2011 as a baseline, the agreement specifies that the Swatch Group will supply 75 percent of those movements in 2014 and 2015, 65 percent in 2016 and 2017, and 55 percent in 2018 and 2019. After that, its obligation to provide movements ends.”
Dat is de beslissing van COMCO (niet een rechter).
Wat er denk ik veel mee te maken heeft is dat
sowieso ETA geen halffabricaten meer levert.
Daar
waren een aantal fabrikanten erg pissed over en
zijn zelfs naar de rechter gegaan. ETA is in
het
gelijk gesteld.
Het is geen plotseling stop, maar een geleidelijke
afname tot 2020.
“Using the average number of movements supplied
per year in 2009 to 2011 as a baseline, the
agreement specifies that the Swatch Group will
supply 75 percent of those movements in 2014 and
2015, 65 percent in 2016 and 2017, and 55 percent
in 2018 and 2019. After that, its obligation to
provide movements ends.”
Dat is de beslissing van COMCO (niet een rechter).