In search of: toolwatch met diepte...

Al jaren verliefd op de IWC Ingenieur. Met name ref IW323902. Maar aangezien we als gezin een gezamenlijk spaardoel hebben in de vorm van een lange en verre reis met onze 2 kids; parkeer ik de IWC aanschaf even op het lijstje ‘nu effe nie’.

Wat trekt me dan toch zo aan in dat type horloges vraag ik me dan af?! Soms kan je er niet helemaal de vinger op leggen maar ik heb een poging gewaagd…ik ben her en der al wat meer (momenteel) bereikbare horloges tegen gekomen die bij mij hetzelfde gevoel oproepen als de ingenieur.

Vanavond zag ik nog in het incoming topic de citizen Eco drive promaster tough; bevalt me ook wel…

img-1566

Maar wat ik zoek;

• ‘laagjes’ in een zwarte wijzerplaat
  • kroon-beschermers rond een niet-al-te-grote kroon.
  • datum (liefst in dit type horloge op 3 uur-positie)
  • 39 tot 42mm diameter
  • op een stalen band
  • brushed afwerking
  • geen cleane maar eerder een technische toolwatch-look

Budget; tot 400 euro, mag ook een in nette staat verkerende gebruikte zijn… Quartz of mechanisch maakt niet zoveel uit, gaat vooral om de voorkant-esthetiek in deze zoektocht. Hopelijk kunnen jullie me verrassen :pray: geen enkele merk voorkeur…

Yeah yeah I know; even door sparen voor the real deal. Gaat ook gebeuren; ooit. Maar nu ff niet. Dit is gewoon een zoethoudertje :grin:

5 likes

Als je het over diepte inde wijzerplaat hebt vindt ik dit wel kicken.
jpeg

Alfex 3d blacklight 5642. Volgens mij op Ebay wel te krijgen, iets boven budget.

2 likes

Marathon GSAR. Staat er nu één in blauwe gedeelte.

1 like

Nog twee mogelijkheden tot max 950.-(gmt)

Gmt voegt zeker wel wat toe, ook met dat 80 uur powermatic uurwerk

Het lijkt er op dat de Promaster tough is wat je zoekt.

Maar even serieus: je hebt nog geen beater? De beste manier om spaardoelen te realiseren is door ook deze niet te kopen. :+1:

1 like

Bedankt, en het ziet er uniek uit. Maar op dit moment niet helemaal wat ik zoek.

@Stephannl thanks, maar dit is een mooi horloge maar wel echt een ander kopje thee dan wat ik op dit moment zoek :+1:

@Pablo1971 thanks, maar 950 euro is voorlopig dus even niet haalbaar :grin:

@Fate_Amenable_To_Change I know, I know… Maar zoals geschreven zit die pakweg 3 tot 3,5k die 3239 minimaal moet kosten er voorlopig echt ff niet in. Die ingenieur is echt een lange termijns ding. Andere spaardoelen gaan nu ff voor (grote verbouwing, verre reis, andere auto…)

2 likes

Casio T200?

Zag die gisteren hier langs komen, mooi ding!

Eens, staat ook op het lijstje. Wellicht de S100 nog mooier, en van titanium :+1:

Ik zeg niet dat je voor de Ingenieur moet sparen, ik zeg dat je helemaal geen horloge moet kopen. Voor de duidelijkheid. :rofl::rofl::rofl:

1 like

Ho eens… Das een heftige uitspraak :sweat_smile:

1 like

De IWC Ingenieur is en blijft een mooi horloge.
Eterna heeft modellen die het Genta design hebben.
Zoals de Eterna Royal Quartz een mooi dun horloge uit 1976. De moderne automaat GMT is nu aardig goedkoop de krijgen en lijkt er sterk op.

Eterna Royal KonTiki Manufacture GMT

3 likes

Misschien de Victorinox Inox? Heeft een diameter van 43mm en is aan de zware kant, maar zeker een toolwatch. Ook verkrijgbaar met een stevige rubberen band en daardoor lichter om te dragen. Ook verkrijgbaar in een kast van titanium of carbon, maar deze zijn prijziger dan de rvs variant.

Dank je heren, beide mooie opties. Die Victorinox stond inderdaad ook op mijn lijstje, dus helemaal in de juiste richting :+1:

2 likes

Ik heb geen idee of het wat is maar het komt redelijk in de buurt qua looks.

https://www.schaffenwatches.com/

Ze brengen binnenkort een model uit, de s65, dat lijkt op de ingenieur.

En anders zou je ook eens kunnen kijken naar de archimede outdoor.

a “Precista” , but possibly not your ‘kopje thee’ voor the moment

1 like

Die schaffen is gaaf zeg. Heb je ervaring met dit merk? Bouwkwaliteit etc

Thans voor de tip

Uw antwoord😉

Er is trouwens ook een stalen versie

Nee helemaal niet helaas…

Af en toe komt hij 2e hands voorbij, meestal op WuS sales forum, de A13-A chronograaf. Quartz en centrale minuten en seconden wijzer, beter afleesbaar dan kleine subdials. Nieuw 800,- via hun eigen site. Ik ben zelf ook IWC fan en de 3239 is super tof, en lekker plat !

Hier zie je duidelijk de diepte lagen van de minuten ring t.o.v. de plaat zelf.

Toffe suggestie :+1: misschien niet direct voor nu maar zeker voor een later moment. :grin:

Thanks