Mijn eerste horloge via HF was een hele fijne Hamilton Jazzmaster chrono.
Wás inderdaad, want inmiddels al een tijdje niet meer in bezit. Niet vanwege de looks, ik vind 'm nog steeds fantastisch mooi. Een mooie balans tussen ‘sjiek klokske’ en sportief genoeg om dagelijks op de pols te slingeren. De rede dat deze toch uit de collectie is verdwenen is met name dat hij behoorlijk dik is (ruim 15mm), 42mm i.c.m. de welbekende Jazzmaster lugs was gewoon wat fors op mijn 18,5cm pols (de lug to lug is ruim 52mm) en de wobble van de valjoux 7750 was echt storend (soms schudde mijn pols gewoon mee en was toch technisch perfect in orde, dit heb ik laten checken). Maar goed, weg dus. Maar dat ‘gat’ in de collectie is nooit opgevuld… onlangs werd ik hier weer door getriggerd door dit horloge;
Maar voorlopig echt ver buiten budget. Horloges waar ik nu naar kijk;
Ik ben dus op zoek naar een soortgelijk horloge als de Jazzmaster chrono. Mijn wensen;
-
Het ‘stijltje’ van de Jazzmaster chrono
-
Max lug to lug 50mm, liever kleiner (ideale diameter veelal 40mm voor mij)
-
Wijzerplaat met subdial(s), chronograaf, perpetual calender of small seconds, voorkeur voor een bi-compax layout
-
Datum is prettig maar geen vereiste, indien toegepast dan op 3 of 6 uurs positie. Geen 4 of 4:30 uurs positie. Dit irriteert me mateloos (zoals op mijn ex Jazzmaster)
-
Voorkeur voor dauphine wijzers of zoals op de hierboven weergegeven Frederique Constant en oris (geen idee hoe je deze stijl wijzers noemt…)
-
Indien voorzien van pushers om de chrono te bedienen; geen ronde pushers ( dus piston of geschroefde pushers)
-
Band-type geen voorkeur, ik wissel toch veel af
-
Wijzerplaat bij voorkeur zilverkleur of (reverse) panda, eventueel zwart / antraciet als de rest klopt
-
Voorkeur voor automatic, maar Solar / quartz / mecaquartz geen probleem. Handwinder kan ook, maar niet in geval van perpetual calender
-
Budget max 700 euro, mag 2e hands zijn, maar in ieder geval geen vintage. Mocht je iets uit eigen collectie aan willen bieden, geen probleem, wel in hele mooie staat. Ik ben allergisch voor krassen / butsen op dit type horloge (welke niet met capecod verwijderd kunnen worden).
Alvast bedankt voor het lezen en ‘muchos gracias’ voor jullie adviezen 
Goed weekend lieverds 

dank voor de tip