14 dagen geleden, omstreeks 15:30 uur een insluiper gehad. Gelukkig sloeg de hond aan en heb ik Moe-lander aan de collega’s overgedragen. In zijn broekzak, de B&R, Alpina en Technomarine. Alles weer terug. Tevens alles op camera vastgelegd, deze hangen rond het huis.
Heb in een app alles vastgelegd. Foto’s, serienr’s en foto’s van aankoopbewijzen. Opgeslagen in de cloud dus vanaf meerdere apparaten in te zien.
Ik moet mijn horloges ook maar eens beter gaan opbergen, die van mij doet alleen iets als er een mate van spanning is. Komt er een inbreker die vrolijk doet dan vrees ik dat meneer het prima gaat vinden
p.s. toch vreemd dat “na wetenschappelijk onderzoek” er mensen zijn die denken dat bijna 1/3 van alle inbraken wordt opgelost. Alhier in het dorp lossen wij het zelf op…
komt geen politie aan te pas
Je ziet dat het oplossingspercentage enorm omhoog gaat als een bepaalde vorm van criminaliteit als thema wordt aangepakt. Als jij in een regio woont waar de politie een woninginbrakenteam heeft of een overvallenteam, dan is de kans dat “jouw” zaak als slachtoffer wordt opgepakt een stuk groter dan in regio’s waar die teams niet bestaan (of opgeheven zijn wegens andere prioriteiten). En cijfers zijn altijd maar een middel om iets zo goed mogelijk te analyseren en nooit een absolute waarheid.
Mijn waarde Thomhster, waar ziet u dat een bepaalde vorm van criminaliteit (als thema wordt aangepakt) het oplossingspercentage enorm omhoog gaat.?
Het politie vakblad misschien???
Daar staat natuurlijk ook dat cijfers er alleen maar zijn om te analyseren
dream on, en ik reageer hier verder i.v.m. mijn bloeddruk niet meer op
Maanden dataanalyse, CBS-gegevens, vertrouwelijke data, andere onderzoeken enz. Ik pronk nooit met de titel die het mij opgeleverd heeft, maar ik heb m niet voor niets gekregen. Na mijn afstuderen ben ik ergens terecht gekomen waar ik maar zijdelings met de politie te maken heb. Ik hoef ze dus ook niet te verdedigen, maar weet wel dat dit (zoals veel in het leven) niet zo zwart-wit is als jij wil doen voorkomen. Het succes van de thema-aanpak is ook een van de redenen waarom voormalig minister Opstelten alles tot prioriteit benoemde. Dat je, wanneer je alles prioriteit noemt, eigenlijk niets meer prioriteit maakt, is volgens mij nooit echt tot hem doorgedrongen. Maar volgens mij dwalen we af.
Bedankt voor jullie input, er komen dus nul horloge’s terug ,uitgezonderd dan bij @blauw die een heterdaadje had.
Een van de ergste dingen is (dat is onze ervaring) dat ze in je privewereld zijn geweest , en dat je je in je eigen huis lange tijd niet meer veilig voelt.
Ik heb nu overal rolluiken en een alarm laten installeren, maar dat is nog geen garantie dat ze buiten blijven.
Maar toch ben je iedere keer opgelucht, als je thuis komt van een dag weg, dat alles nog heel is.
Wat mijn moeder het allerergste vond, is dat ze bier uit de ijskast hadden gehaald, en hadden opgedronken tijdens hun bezigheden. (De spullen zijn nooit teruggekomen, de daders zijn wel gepakt en veroordeeld).
Mijn goede vriend Rien uit Rotterdam doet zijn Rolexen in een plastic zakje en laat ze zakken in oude potten muurverf welke in de schuur staan. Geen inbreker die die roestige potten meeneemt!
Inmiddels 3 inbraken achter de rug. Bij de eerste alleen geld en wat spullen gestolen (had toen nog geen horlogeverzameling).
Bij de 2e inbraak is de kluis meegenomen, net verhuisd, dus de kluis was nog niet vastgeschroefd. Kluis is (al snel) teruggevonden bij een heler, zonder horloges, maar nog wel de papieren van de horloges.
Bij de derde inbraak (tijdens vakantie) nog maar 2 horloges gestolen, de overige lagen ergens anders en ik had er 1 om. Wel veel frustratie bij de dieven, want de horlogedozen lagen er nog wel, en te zien aan de rotzooi die ze achterlieten hebben ze echt overal gezocht. Frustratie bleek eruit dat ze een fles whisky en wijn hadden leeggegoten in de keuken (of ze wilden me beschermen omdat alcohol niet halal is, dat kan natuurlijk ook).
Dus afgezien van de waardepapieren (goed voor de verzekering) niets teruggevonden. Ik verwacht er ook niets meer van, is gelukkig al wel een aantal jaar geleden.
Inmiddels alarm in het huis en alerte buren die ook echt gaan kijken als sirene en zwaailicht aan de voorkant tekeer gaan.
Dat moeten dan bijna wel bekenden zijn toch?
Ze weten blijkbaar dat je een verzamelijng aan horloges hebt liggen…
Valt me wel op dat de officiele cijfers aangeven dat 28% wordt opgelost, maar bij niemand in dit topic is het ooit opgelost…
Of wordt een zaak waarbij de heler wordt gevonden en de kluis zelf soms door de politie gezien als “opgelost”?
De gedupeerde heeft daarmee zijn klokjes nog niet terug!
Ik zal maar niet uiteenzetten wat voor straffen ik voor dieven voor ogen heb. (of het nu een fiets of een horloge is doet er niet toe)
Naast de inbreuk op mijn huis, wat mijn veilige omgeving moet zijn, raakte het me bij de derde inbraak ook dat het Slachtofferloket (let wel, dat is niet Slachtofferhulp, maar een loket van de politie waar je informatie kan krijgen over jouw zaak) in een gesprek met mij het continu had over boefjes. Ik heb toen maar aangegeven dat ik van dergelijke politiek correcte termen niet gediend ben, dat inbrekers die ook nog eens in een huis vandalisme plegen bij mij onder de noemer criminelen vallen en dat ik de politie verder niet lastig zou vallen met vragen over mijn zaak.
Een kluis van onder de 150 kilo slopen ze zo van de muur af, ik heb dit met eigen ogen gezien, niet het gebeuren maar de ravage die ze achterlieten.
Als afscheid hebben ze nog zitten schijten op de parketvloer ook.
De recherche zei daarover dat die “jongens” ook hun spanning kwijt moesten!!!
In 2011 heb ik twee inbrekers op heterdaad betrapt. Ik was onder andere met een bevriende politieagent samen. We gingen wat ophalen in het studentenhuis. Bij aankomst stond er een jongen voor het huis op de uitkijk, ik zei toen: waarom doet die gast alsof hij hier woont? Via de gemeenschappelijke zij-ingang naar binnengegaan, toen we een ingeslagen ruit ontdekten. Naar binnen…toen sprintten twee jongens via de voordeur eruit. Het was toen winter, en er lag sneeuw. Eén jongen had een te grote voorsprong en ontkwam, de ander hebben we lang op de hielen kunnen zitten. Uiteindelijk was hij ook verdwenen (donker). Politie gebeld…alles uitgelegd. Toen samen met politie de voetsporen in de sneeuw gevolgd…tot een bushokje, waar twee jongeren stonden, de jongens die we uit het huis zagen rennen. Opgepakt…in het lokale sufferdje las ik de dag later dat er een reeks aan overvallen in die buurt was.