N.a.v. de topic van @Tiktikehv en de reactie van @vierport,een apart topic over inbraak.
Ik wacht na een inbraak 3 jaar geleden,en diefstal van o.a 12 horloges , nog steeds op goed bericht dat ze ergens gevonden zijn.
Wie heeft op dit forum dezelfde trieste ervaring meegemaakt en wel ooit iets gehoord of terugontvangen van de gestolen horloges.
Ik heb nooit meer iets gehoord van de politie of welke instantie ook.
Ik sta aan het begin van mijn “collectie” en kan ook niets uit ervaring delen. Het lijkt me erg vervelend als er iets dierbaars wordt gestolen buitenom het feit dat het misschien ook nog veel waarde in euro’s vertegenwoordigd.
Als ze bij mij iets stelen staan ze vol in beeld op een 3 megapixel camera. Heb je je spullen niet mee terug maar heb je wel een beeld van de dader. Camera’s kosten niet veel meer tegenwoordig als je rechtstreeks uit azië koopt.
gelukkig geen ervaring, ik heb wel wat gedaan aan preventie:
kluisje bij de bank voor m’n verzameling, een zeer zware, brandwerende, verankerde safe voor m’n spulletjes thuis, alarmsysteem met meldkamer en een Dobermann
Volgens mij is je beste kans om de serienummers te melden bij de fabrikant van elk individueel horloge, als het horloge dan na heling een keer wordt binnengebracht bij een dealer dan wordt hij hopelijk ingenomen. Een variant daarvan is op Google een alert in te stellen die jou een e-mail stuurt als het serienummer van jouw horloge ergens in een advertentie online opduikt.
van Rolex weet ik dat ze een database bijhouden van gestolen klokjes (vraag maar aan Trapman), welke merken doen dit nog meer?
Kan dat?
Ja. Dit kan sowieso los op de meeste sites wel, (marktplaats, ebay…) maar ook daar buiten om, ik geloof dat een van de mogelijkheden Google Alerts is, en er zijn vast nog meer mogelijkheden.
Precies, als je bijvoorbeeld het merk en serienummer gebruikt bijv: “IWC 329487234” dan zou je alleen een hit moeten krijgen als jouw horloge online komt. Het vereist natuurlijk wel dat je een registratie gaat bijhouden met serienummers, als je klokje inclusief papieren wordt gestolen dan heb je nog niks…
Die laatste doet het hem. 
Afgelopen nacht onze herder nog de tuin in gedaan nadat hij aansloeg, ik sluit niet uit dat het een kat was. Maar ook die zien we niet meer terug (van de schrik).
Daar heb je idd de beste kans mee! 
Ik heb destijds aangifte gedaan van een gestolen Omega, ik heb aangifte gedaan in de plaats waar deze gestolen is en er zijn in de verklaring geen serienummers opgenomen, alleen de beschrijving van het horloge…
Beste is nadat het horloge eenmaal gestolen is deze idd bij de fabrikant te melden als daar een mogelijkheid toe is.
Groeten,
Noel.
Ach het is helaas zo dat in N.L. het oplossings percentage van inbraken bijna nul is.
De politie is druk met andere belangrijke zaken… 
Bij mij zijn 8 horloges gestolen uit mijn huis, jaar of anderhalf terug. Nooit meer wat van gehoord. Was ook geen bijzonder spul. Wel deels vergoed gehad van de inboedelverzekering.
Toevallig heb ik voor mijn studie hier onderzoek naar gedaan. Het totale oplossingspercentage bedraagt zo’n 28%. Dit wordt erg gedrukt door de enorme aantallen fietsendiefstallen. Hoe zwaarder het delict, hoe hoger het percentage. Van moord/doodslag en zware overvallen wordt de meerderheid wel opgelost.
In algemene zin is goed registreren en fotograferen het beste advies. Plaatjes zeggen eenmaal vaak meer dan woorden.
U werkt bij de politie?
Het gaat hier over inbraken. Voor een fiets diefstal aangifte moet je een afspraak maken , dat doet geen hond, of het moet voor je verzekering zijn 
Misschien die studie nog eens over doen?
Hahahaha
Interessant onderwerp wel, wat mij ook wel eens bezighoudt. De situatie wordt mogelijk verergerd door het feit dat onze gegevens waarschijnlijk wel te achterhalen zijn, en je op het forum mooi een beetje kan lezen wie wat heeft liggen. Gezien mijn safe en collectie blanke wapens en rottweilers maak ik me niet direct zorgen, maar toch.
Nou breekt mij de klomp, nog een wout? 
Uit het door mij ingebrachte rapport blijkt dat 7% van de woning inbraken wordt opgelost. Dat kan in vergelijking met onze buurlanden stukken beter!
p.s. een of meerdere Rottweilers helpt wel, bij een vriend wordt de post niet eens meer bezorgd…
Nee en nee. Ik spreek alleen je bewering tegen dat het doen van aangifte geen enkele zin heeft. Aan het artikel waar je naar verwijst moet je niet teveel waarde hechten, het is vrij creatief cijfergebruik en die vergelijking met MĂĽnster gaat helemaal mank. Tot zover de kritiek op de auteur en de door hem gehanteerde methode. Maar het is natuurlijk veel leuker om populistisch iets te roepen dan naar feiten te kijken. Peter R de V. is er ook zo eentje. Je hebt meer aan bijvoorbeeld het jaaroverzicht van Elsevier. Die presenteren feiten zonder daarmee zelf zonodig in de picture te willen komen.
Herkenbaar. Het leuke aan mijn beestjes is ook dat ze niet omkoopbaar zijn. Als een ongenode gast biefstuk meeneemt, eten ze die op als toetje 
Maar goed, ze zijn ook wel eens samen met me weg natuurlijk, en dan haal ik meestal niet eerst de kluis leeg. Toch maar eens bankkluis overwegen. Helaas bieden niet heel veel banken die dienst meer.