Ik loop al langer dan 25 jaar met een zakhorloge in mijn broekzak rond. Tot nu toe zonder incablok, omdat dat vroeger nog niet was. Al een paar jaar heb ik geprobeerd, een luxe zakhorloge met incabloc systeem te bemachtingen, maar een IWC met caliber 972 (stalen kast, open face) zijn hier niet te koop.
Ik heb er ook een verzameling. Indien ik naar mijn militaire horloges kijk, dan heb ik ze bijna altijd met kromme balansas gekocht en dat dan voor weinig laten herstellen. Zelf heb ik nooit een balansas laten sneuvelen, maar verschillende keren heeft de ketting de horloge geredt voor het op de grond vallen.
In januari had ik een Rolex zakhorloge met incabloc systeem gekocht, maar deze dan nog onder garantie weer terug gegeven.
In het luxe segment zijn er heel veel zakhorloges zonder incabloc, en mondjesmaat met. Wat is nu wijsheid? Gewoon erop vertrouwen, dat bij een zakhorloge de balansas zo stevig is, dat ze ook zonder incabloc niet kapot gaat, of toch nog verder zoeken naar eentje met incabloc?
Voor mijn alledagse gebruik draag ik een Emperior met 17 jewels, 94 gekocht voor rond 450 guldens, en tot nu toe twee keer volledig laten servicen. Dat kost verrassend weinig en levert weer voor een paar jaar een gang van tussen +0seconden tot +7seconden per dag op.
Wat ik zal willen is een beobachtungsuhr, maar dan zonder nalichtende wijzers of -plaat.
Wat is de meening van de deskundigen over het voor en nadeel van incabloc bij zakhorloges?