Misschien een stomme vraag, maar ik kan het nergens terugvinden. Ik ben een ETA 1260 aan het opknappen. Ik heb geconstateerd dat de chatons van de Incabloc er verweerd en versleten uitzien. Daarom wil ik aan beide kanten een nieuwe chaton en een nieuwe steen plaatsen.
Ik heb een mooi overzicht van Incabloc zelf dat ook de ETA 1260 behandelt. Er staat dat de chatons de 111.10 moeten zijn, prima. Maar nu komt het, pierre dessus (boven) is 121.11 en pierre dessous (onder) is 122.11. Ik heb ze allebei op voorraad, maar ik vraag me onderhand af of ik het wel goed aanpak, omdat ik al een paar keer problemen heb gehad met die overzichten van Incabloc.
Ik ga ervan uit dat dessus/boven de werkkant is en dat dessous/onder de wijzerplaatkant is. Maar is dat ook zo? Want als je het horloge draagt, is de wijzerplaatkant natuurlijk boven. Ik kan nergens vinden wat de standaard is.
Het gekke is, dat als ik een 122.11 steen gebruik voor de Incabloc aan de wijzerplaatkant, stopt het uurwerk een aantal tellen nadat ik het heb omgedraaid. Het Incabloc veertje staat me ook veel te bol.
Als ik een steen overzet van de wijzerplaatkant van een ETA 1280 (daar heb ik een paar donoruurwerken van en het overzicht geeft dezelfde types aan als de 1260) blijft het uurwerk prima lopen met dezelfde waardes als de andere kant. Het veertje staat ook een stuk minder bol.
Dan lijkt het me dat er of fouten in die schema’s zitten, wat ik erg slordig zou vinden van Incabloc. Of ik lees ze verkeerd en/of draai ze om.
Ah dank je, de afbeeldingen van de blocs zelf, maakt het meteen duidelijk.
De stenen zijn niet versleten, maar die zijn niet zo duur en ik dacht: agh, ik ben nu toch bezig. Die 2 steentjes heb ik ook wel over voor mijn vader De chatons waren al in de schoonmaakmachine geweest, maar ik vond ze er niet goed uitzien.
Dan blijf ik het wel raar vinden, waarom die 122.11 steen dan niet werkt in dezelfde chaton, terwijl Incabloc zelf aangeeft die te moeten gebruiken.
De schoonmachine doet niet altijd genoeg…
Vooral als er roest of zoiets is, dan moet men een beetje “dieper” werken.
Hier is nog een andere afbeelding :
Daarom heb ik gewoon 2 nieuwe gebruikt voor die 5 pound per 2 stuks, daar ga ik verder niet moeilijk voor doen. En in een betere conditie dan nieuw krijg je ze nooit
Dat overzicht had ik al een keer gezien in een post van @Inca, hoe bijpassend wil je het hebben? haha
Maar als iemand er al op heeft gewerkt, waarom past een deksteen van de 1280 dan wel? Die volgens het overzicht precies hetzelfde zou moeten zijn?
Het overzicht (PDF) staat trouwens in een post iets naar boven