Incabloc los

Ik heb een horloge met een FE-140-1 binnenwerk.
Loopt prima als hij met de wijzers naar beneden ligt, maar stopt als ik hem omdraai.

Nu wil ik de jewel aan de bovenkant controleren op vuil en nu blijkt deze los te liggen onder het veertje?
dit zal met schoonmaken en oliën niet te verhelpen zijn denk ik.
Het veertje zit nog gewoon vast, deze zit zo toch niet op z’n kop dat het met de “kromming” naar onder moet?

1 like

Misschien (een stukje van) het astapje gebroken.

dat verklaard niet waarom de deksteen los ligt toch?

Ik ken het uurwerk niet, maar er bestaat een kans dat de deksteen van de platine zijde dunner is dan die van de balans zelf. Wellicht zijn deze omgedraaid?

Asje van de balans lijkt in orde te zijn aan de boven en onderkant.
De onderste deksteen heb ik nog niet los gehad, vooral omdat de balans op deze kant wel heel mooi draait.

Mis je niet gewoon een chaton en ligt er alleen een deksteen in?

Bijzonder, ik zou het veertje eens losmaken, de deksteen goedleggen en veertje weer dichtmaken.
Mogelijk is het veertje nu te bol gebogen of zit er simpelweg de verkeerde chaton/deksteen in…

Ken dit uurwerk niet, maar de veer van de deksteen misschien verkeerd om erin waardoor deze geen druk geeft?

Dit is een foto van PassionChrono van hetzelfde caliber. Het veertje zit er op dezelfde wijze in met de bolling omhoog. Misschien zijn de dekstenen verwisseld? De deksteen van de werkzijde is meestal iets dikker dan die van de wijzerzijde. Ik zou dat in elk geval checken.

2 likes

Ik heb zo’n uurwerk wel eens geserviced.
Het veertje moet met de bolling omhoog.
Of er verschil zit in deksteen onder of boven weet ik niet.

Als ik naar jouw foto kijk, lijkt de deksteen wat te klein te zijn, maar misschien is dat vertekening van de foto.
Als de deksteen qua diameter wel past, dan zou je het veertje wat platter kunnen drukken en dan opnieuw monteren.

Duidelijk te zie dat het veertje is verbogen is, hoort echt vlak te zijn. Heel voorzichtig vlak buigen (breken snel) of een nieuw veertje zien te vinden en te plaatsen
.
Als er verschillende maten dikte dekstenen gebruikt zijn zit de dikste altijd aan de werkzijde en de dunste aan de wijzerplaatzijde.

1 like

Bedankt voor de antwoorden, ik ga toch ook maar checken of de dekstenen niet gewisseld zijn,
Dan weet ik in ieder geval zeker dat de juiste op de juiste plek zit.
en toch het veertje een klein beetje rechter proberen te krijgen.

1 like

Je deksteen ligt er niet goed op, die moet mooi in de houder liggen.
Op deze foto zou hij links omhoog moeten, het omcirkelde gedeelde moet bedekt zijn. Als hij er goed in ligt gaat het veertje ook platter liggen.

Boven en onderzijde open en een dikke en dunne deksteen gevonden.
Dunne zat aan de wijzerkant (dus goed) maar de dikste past zo slecht in de chaton?
ik heb ze onderling ook nog even andersom gepast, de dunne past prima in beide.
De dikke blijft maar wiebelen, volgens mij klopt hier gewoon iets niet.

verkeerde steen of chaton misschien? ziet er niet uit zo toch?

1 like

Volgens mij is de deksteen te hoog, maar corrigeer me als dat niet zo is…

1 like

Die deksteen lijkt me eerder een inpers deksteen voor balansen zonder schokbeveiliging…
Denk dat iemand ooit creatief geweest is nadat ze de originele deksteen gelanceerd hebben.

Veel te hoog. Het zou hetzelfde uit moeten zien als je linker setje.

1 like

En daarom waarschijnlijk veertje krom, zie dikke rode pijlen.

1 like

Ja, das niet zo gek met 3 tot 4 keer de normale dikte.