Incabloc stempels

Voor een aankomend projectje is het zo dat het volledige incabloc systeem verwijderd is (horloge werd als junk verkocht en de foto’s waren duidelijk) en opnieuw geplaatst dient te worden, nu zijn de setjes vrij prijzig en ik was benieuwd of voor het indrukken in een balans kloof ik weg kom met de standaard horia stempels of dat deze echt met de incabloc variant moeten?
Ik begrijp dat als je ze uit een platine moet drukken je de incabloc stempels nodig hebt vanwege de diepte maar in mijn geval is de balans kloof leeg en moet ik het systeem dus alleen er in drukken. Wat denken jullie?

3 likes

Je blijft zo veel mogelijk “firsts” in korte tijd stoppen he?! (Of zijn de Rolex onderdelen gewoon nog niet binnen en ben je bang dat je je gaat vervelen?

1 like

Gevalletje rupsje nooit genoeg (dit is voor die 1500):joy: maar wil gewoon nieuwe technieken leren en zien waar ik me nog uit weet te redden, ik begrijp dat goed gereedschap een must is maar denk in dit specifieke geval dat het niet nodig gaat zijn maar hoor graag wat anderen denken.

2 likes

Heb uit nood ook wel eens een incabloc uitgeperst en teruggezet met een triebniet :rofl:

Maargoed, ik ga er vanuit dat een stenenpers echt wel een passend inzetje heeft waarmee het ook moet lukken. Misschien eerst even oefenen op een sloper deze keer :grimacing:

2 likes

Huh? wat? is dat een optie? :crazy_face::crazy_face: Ik zal eens kijken wat ik kan vinden waar mee ik dit kan oefenen.

2 likes

Nood breekt wetten :stuck_out_tongue_winking_eye: Ik had toen nog geen stenenpers…

In principe is het gewoon persen met weinig kracht, alleen de diepte komt wat nauw natuurlijk.

2 likes

Beste @Lexie2797.
Hieronder beschrijf ik een simpele toepassing die zeker heel goed te gebruiken is.

Welnu, je geeft al aan dat de passing in de kloof waar het incablok in moet komen leeg is en dat er alleen het incabloc systeem in moet worden geperst.
Het is zeker niet nodig om speciaal daarvoor een incabloc set in huis te hebben.

Wat je kan doen is heel simpel maar wel effectief.

Zoek een staafje messing rond met de juiste diametermaat, is die maat niet voorradig, dan eventueel met de draaibank de staaf op maat draaien.
messing rond

Slijp of zaag daar een stuk van af met een ruime hoogte die nodig is voor het inpersen en voldoende om het in te persen incablok onder de triebniet te plaatsen, tik het dan voorzichtig in de platine of kloof waar het in moet komen te zitten.

Als je een Seitz pers hebt met mm. instelling dan kan je het zelfs met grote precisie inpersen.

Daarna is het wel handig om, voordat je verder gaat, de hoogtelucht te controleren door de balans te plaatsen en te kijken of de hoogtelucht wel voldoende is.
Succes.
dixi

1 like

Ik denk dat mijn horia set ook adequaat genoeg is voor het indrukken voordeel is dat ik inderdaad de hoogte lucht vooraf al kan meten omdat ik hem exact op zelfde hoogte terug kan duwen met de hendel.
Maar wilde vooral weten of voor deze klus de specifieke set nodig was en lijkt er niet op dus top!

1 like

Nou zo gezegd zo gedaan had nog een st36 uurwerk liggen, kon meteen weer oefenen met balansveren terug op hun plek krijgen (redelijk resultaat) omdat de Chinezen toch andere toleranties hanteren dan de Zwitsers als het op etachron aan komt.
Maar met de stempels van m’n horia tool lukte het prima de incabloc er weer netjes in te krijgen op z’n plek en bovenal vlak, dus dit moet goedkomen.

5 likes

Top!!

1 like