Incabloc uurwerk laten servicen. Hoe ver te gaan?

Mijn Marti horloge is me erg dierbaar. Qua vintage waarde misschien een kleine 100 euro maar voor mij priceless. Het is een kado van mijn grootvader aan mijn vader. Ik heb hem destijds opgepoetst met polywatch en het glas is weer heel mooi. Hij windt echter stroef op maar loopt nog redelijk op tijd. Ik wil hem laten servicen. Ik vraag me af wat het beste adres is in Amsterdam en wat ik ongeveer kwijt zou zijn.
Zouden jullie een nieuw glaasje laten monteren?
Zouden jullie de wijzers en de plaat laten relumen?
Graag hoor ik jullie input…

7 likes

Wellicht het glaasje vervangen, maar ik zou nooit gaan relumen. Haalt de charme van zo’n mooie vintage helemaal weg imho.

Onze Inca is je man, zie ook de ervaringen van anderen.
Met heel veel respect heeft hij het horloge van mijn vrouw s overleden vader weer in topconditie gebracht.

2 likes

Ik zou zoveel mogelijk origineel laten.

1 like

Service komt meestal rond de 200-230 euro uit.

Ik zou zelf voor Kalle kiezen, in Spanbroek (http://www.horlogemakeronline.nl/) hij doet ook regelmatig een livestream terwijl hij werkt. Erg leuk om te kijken.

Niet relumen, wordt niet geapprecieerd in de horloge-community, en zal dus tenminste een afgeleide van spijt of twijfel creëren bij het toch doen.

Als het glaasje gebarsten is (waardoor de wijzerplaat wordt blootgesteld aan de elementen): altijd. Zo niet, de krasjes polywatchen. Als er krasjes zijn die te diep zijn en daardoor het zicht op de wijzerplaat wegnemen, dan moet jij bepalen hoe storend je dat vindt. Van een ander glaasje merk je niet zo gek veel. Het belangrijkste is wat mij betreft dat de wijzerplaat 1) goed beschermd is en 2) goed zichtbaar is!

Nooit. Dat kan er alleen maar lelijker op worden, tenzij er sprake is van waterschade o.i.d., met lelijke verkleuringen ten gevolge. De lume is hier nog intact en heel mooi egaal verkleurd. Koesteren is het devies!

Qua uurwerkonderhoud: je wilt dit horloge (natuurlijk) voor altijd houden omdat hij je zo dierbaar is. Daarom is een beurtje het zonder meer waard. De kroon zou ik zeker niet vervangen want dat is vrij karakteristiek aan het horloge.

Glaasje zou ik alleen doen als deze erg slecht is maar verders zou ik er zelf niks aan veranderen en dus zo veel mogelijk laten zoals deze was toen je vader hem droeg. Heb zelf ook een aantal familie horloges (kado van oma aan mijn vader, horloge van opa en horloge wat mijn oma aan mij heeft gegeven). In alle gevallen blijven deze zoveel mogelijk origineel.
Waar ikzelf erg blij mee ben is dat ik de gedachte achter het kado 20 jaar geleden al bijzonder vond dat ik doos, boekjes oftewel alles bewaard heb.

Geniet ervan, erg mooi horloge.

Zoals @hendrik zegt: contact opnemen met onze @Inca :slightly_smiling_face::+1: Zeer goede ervaringen mee en echt niet duur daarnaast.

1 like

Ik zou alleen het uurwerk even goed laten servicen en de rest zo laten. Glaasje als het echt nodig is maar nieuwe lume zou ik niet doen. Houden zoals die is en zorgen dat die mechanisch lekker sterk tikt en weer jaren mee kan.

Succes!

1 like

Bedankt allen. Heb al contact met Fenno. Ga hem opsturen.

1 like

Los van jouw emotionele waarde vind ik het sowieso een érg tof horloge! :slightly_smiling_face:

Ik zou em óók helemaal origineel laten inclusief glaasjes tenzij absoluut noodzakelijk!

1 like

Ik heb geen tip voor je, maar leuk horloge en mooie achtergrond! :ok_hand:t2:

Alle tips staan hierboven en ik sluit me aan bij Dao en Jaroen: heel gaaf, met name de combi met de band!

1 like

Laat je het horloge hier weer zien als hij geserviced is? Idd een gaaf modelletje.

Hij is inmiddels gearriveerd bij Inca. Leuk om ook even het uurwerk te zien.


Het is een caliber FHF ST 974

3 likes

Inca doet er een hele reportage bij! :innocent:

Wat een leuk horloge met bijzondere herinnering.
Zoiets is gewoon goud.

Net wat info van Fenno binnengekregen. Wat geweldig…Super. Ik ga hem weer met trots dragen.

2 likes

Vandaag weer terug van Fenno,

Wat een fijn forum is dit. Hij loopt weer als een zonnetje en de prijs was zeer schappelijk. Bedankt Fenno!

5 likes